Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Eget indskud af penge og varer i nyt firma

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. May 09
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 01:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino's

Jeg har siddet hele dagen med regnskab for mit nye vinduespudserfirma (maj-09)

Målet var at få opgjort momsregnskabet for andet kvartal og samtidigt tage summasummarum i brug ved bogføring af alle bilag

Her løber jeg så ind i følgende tvivl

 

Situation 1. bilag 1. Indskud af egne penge er posteret som indgået i kasse (kredit) og brugt til indkøb af bil og stiger på bilag 2 og 3 som ligeledes er posteret i kassen som debit....

Spg 1. Kommer jeg til at betale skat af eget indskud når regnskabet afsluttes fordi det indskud har genereret et tilsvarende højere overskud. Så betaler jeg jo skat af de indskudte penge 2 gange i og med jeg har tjent og betalt skat af dem i mit tidligere job

Spg 2. Må jeg trække dem ud skattefrit senere når der bliver overskud til dem eller bliver jeg så beskattet af dem som privatforbrug?

 

Situation 2

Udover bil og stige så havde jeg selv en hel del værktøj som bruges i faget som jeg har gået og samlet og købt gennem de år jeg har været i faget og især de måneder jeg brugte til at forberede mig på at skulle igang selv

Jeg troede ikke jeg kunne benytte bilag fra før jeg fik momsnummeret og har derfor ikke gemt bilag for de indkøb jeg har lavet op til jeg fik momsnummeret

Derfor fik jeg lavet en vurdering og en optælling af samtlige branhe relevante effekter hvor priserne fra to grossisters priser blev sammenholdt og den billigste pris blev valgt som grundlag for vurderingen

Jeg finder ud af jeg har glemt at indføre bilaget som jeg ikke indsatte fra start fordi jeg var i tvivl om hvordan det skulle bogføres og glemte så alt om det indtil i dag.  Og i dag, efter en lang dags indtastninger så fik jeg ovenikøbet lavet en tastefejl i beløbet som er bogført da jeg indtastede det som det sidste for 2 kvartal. og gjorde bilagene klar til revision

Jeg starter så med 3 kvartal for at være helt opdateret til dato og når ca 20 bilag som også blev bogført før jeg opdager fejlen mens jeg i en rygepause sad og var lidt stolt af mit nydeligt udprintede regnskab og kassekladen

Spg 3. Bilaget med tastefejlen som er sidste bilag i kvart. 2 er bogført på vurderingsbeløbet som eget kontant indskud i kassen som kredit.  Er det ikke forkert? For så står mit regnskab jo til jeg har penge i kassen mens jeg reelt har alt det værktøj jeg skal bruge.

Spg 4 Skal jeg istedet lave en postering med eget indskud på beløbet og så en modpost med varekøb (uden moms) Eller postere helt anderledes?

Da jeg opdager tastefejlen 20 bilag senere og datoen er skiftet ved midnat så laver jeg en modpost på samme fejlagtige beløb (endnu ikke bogført) i debit for at udligne tastefejlen.

Spg 5. Skal den så først modposteres i 3 kvart. selvom bilaget med tastefejlen er med i 2 kvart.?

Spg 6. Skal jeg istedet lave en modpostering der udligner forskellen mellem tastefejlen og det rigtige beløb

 

Håber det giver mening og til dem der eventuelt bruger tid på at svare så må i meget gerne notere hvad i svarer på af de nummerede spørgsmål

 

Med venlig hilsen

Peter

 

Det eneste jeg syntes at kunne finde på emnet er apportindskud men er ikke sikker på det er rigtigt

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Situation 1. bilag 1. Indskud af egne penge er posteret som indgået i kasse (kredit) og brugt til indkøb af bil og stiger på bilag 2 og 3 som ligeledes er posteret i kassen som debit....

Anette: Bilkøb og stiger skal stå i debet. Modposteringen skal ikke være kasse men "Mellemregning", konto 62000, eller en anden konto i gruppen "Egenkapital", f.eks. "Indskudt kontant i virksomheden". Ellers kommer det til at se ud som om, du har en meget stor negativ kassebeholdning, når det reelle er, at du har indskudt beløbet.

Spg 1. Kommer jeg til at betale skat af eget indskud når regnskabet afsluttes fordi det indskud har genereret et tilsvarende højere overskud. Så betaler jeg jo skat af de indskudte penge 2 gange i og med jeg har tjent og betalt skat af dem i mit tidligere job

Anette: Nej. Foreløbig har du ikke lavet et højere overskud, du har lavet et underskud ved at købe ting ind, før du har tjent nogle penge. Det er helt almindeligt. Hvis dit regnskab viser et overskud, uden at du har faktureret noget (væsentligt) ud men har købt mange ting ind, er der en alvorlig bogføringsfejl.

Spg 2. Må jeg trække dem ud skattefrit senere når der bliver overskud til dem eller bliver jeg så beskattet af dem som privatforbrug?

 Anette: Ja. Når der er penge på bankbogen, må du gerne hæve dine indskudte midler ud igen. Det påvirker ikke overskuddet. Overskuddet består af: Indtægter (ikke dine indbetalinger) minus fradragsberettigede udgifter.

Situation 2:  Udover bil og stige så havde jeg selv en hel del værktøj som bruges i faget  (snip)...

Anette: Værktøjet, som du ikke har kvittering på, bogføres til den realistiske brugtpris, som du så fint har fundet frem på en varekøbskonto uden moms.. Og modposteres på Mellemregningen. Du kan gøre det pr. åbningsdatoen eller et senere tidspunkt. Mest korrekt er vel åbningsdatoen. Men der sker ikke noget ved, at det bliver pr. en senere dato i samme år, siden der ikke er moms på.

Spg 3. Bilaget med tastefejlen som er sidste bilag i kvart. 2 er bogført på vurderingsbeløbet som eget kontant indskud i kassen som kredit.  Er det ikke forkert? For så står mit regnskab jo til jeg har penge i kassen mens jeg reelt har alt det værktøj jeg skal bruge.

Anette: Du har ret i, at det er forkert. Kassen har slet ikke noget med dette at gøre. Du skal have lavet "Mellemregningen" som en afstemningskonto, du kan vælge på linje med kasse og bank. (Filer -> Egenskaber for regnskab -> Fanebladet faste konti).

 

Tilmeldt 2. May 09
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

ehm ja...

Er slet ikke i tvivl om du har ret og jeg kan godt se pointen i det men syntes det er uoverskueligt at køre økonomisystemer men der er ikke anden udvej for min nuværende omsætning tillader ikke ekstern hjælp udover den MEGET værdsatte hjælp fra venner og familie og selvfølgelig amminoer og andre kontakter

Nu hvor alle mine kunders data er indtastet i summasummarum har jeg leget med aktivitesmodulet i håb om det kunne bruges optimalt i min branche men det har et par huller som giver mere arbejde end at benytte gammeldags kartotekskort

Det er vel egentlig et CRM software jeg skal bruge ?

Det jeg søger er software der på dansk og med simpel håndtering kan oprette gentagne salgsordre i intervaller sat efter antal dage/uger uden at skulle oprette hver enkelt aktivitet for sig med indstilling af dato og type (ved kopier aktivitet til ny) (tænker på aktivitetsmodulet i summasumarum)

Anyway så skal du have mange tak for svar anette :) det var meget informerende og nyttigt

mvh

peter

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)