Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opgørelse af pris på en anpart i et ApS?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 15. Jun 08
Indlæg ialt: 83
Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer!

 

Ved ikke lige hvor jeg skulle poste dette spørgsmål, så det altså her, håber det går.

 

Har et lille spørgsmål der trænger sig på oppe i mit hovede for tiden, jeg sidder i den position jeg har i tankerne at starte et aps sammen med en kammerat, men han har ikke nogle penge til at skyde i det. Hvordan kommer det lige til at gå hvis jeg ligger ud for aps'en og vores virksomhed bliver god i løbet at nogle år? Så stiger andelene jo og beregnes det udelukkende fra omsætning og værdier der findes i virksomheden?  Kunne der laves en skrivlig aftale der siger han kan købe sig ind efter eksempelvis 3. år for en fast pris..?

Andet spørgsmål der går mig lidt på er, hvis man har en månedlig omsætning på under 50.000 er det så dumt at køre det i et ApS, skal lige siges virksomheden ikke kommer til at eje de store ting materielt..

 

Håber der er nogen der kan forstå hvor jeg vel hen med disse spørgsmål, prøvede at forklare så godt som muligt. :)

Med venlig hilsen

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Man kan forestille sig mange måder at gøre det på. Der er aftalefrihed. Hvis udgangspunktet er, at I begge skal deltage lige meget i arbejdet så skal I også begge have del i den værdiforøgelse som I sammen skaber.

En mulig løsning kunne være at du lånte ham pengene mod sikkerhed i hans anparter.

Det næste er om et ApS er den rette løsning.  I kan eventuelt overveje hvor meget kapital I har behov for og herunder hvor stor en risiko, der er forbundet med jeres firma. Hvis risikoen er minimal kunne I overveje at starte ud i et I/S og når I har kapital nok i I/S så overveje at omdanne dette til et ApS.

Hvis der er risiko forbundet med jeres firma kunne et SMBA være en mulig løsning. Det kræver ingen selskabskapital og begrænser jeg personlige hæftelse.

juriw:
hvis man har en månedlig omsætning på under 50.000 er det så dumt at køre det i et ApS

Nej. Det er ikke nødvendigvis omsætningen du skal se på, men f.eks. en begrænings af ansvar, lavere selskabsskat mv.

Tilmeldt 15. Jun 08
Indlæg ialt: 83
Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det hurtige svar. Var lige de ting jeg havde i tankerne, så det var dejligt lige at høre fra en anden. Lyder meget smart med jeg låner ham imod sikkerhed i hans anpart.

 

SMBA, har jeg aldrig hørt om, har læst på I/S og ApS, men SMBA, er det noget nyt? :)

Med venlig hilsen

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :

SMBA er ikke nyt. Det er ikke særligt udbredt (bortset fra her på Amino). I grove træk har du samme fordele som et ApS eller et A/S. Det kræver ingen kapital og er mere fleksibelt i forhold til de aftale som du kan indgå med din partner.

En søgning med google og du vil få en masse hit på folk der markedsfører SMBA.

Henrik

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14993
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krogh:

SMBA er ikke nyt. Det er ikke særligt udbredt (bortset fra her på Amino). I grove træk har du samme fordele som et ApS eller et A/S. Det kræver ingen kapital og er mere fleksibelt i forhold til de aftale som du kan indgå med din partner.

En søgning med google og du vil få en masse hit på folk der markedsfører SMBA.

Henrik

Jeg troede ik du anbefalede folk at oprette den form for selvskaber... Uden at kende meget til det virker det som om der er flere ulemper ved det eller misforstår jeg noget?

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 15. Jun 08
Indlæg ialt: 83
Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Tog det nu heller ikke som en anbefaldning, jeg har læst lidt på smba.dk - og ser det da som en mulighed udover I/S.

I må have en god weekend.

Med venlig hilsen

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:
Jeg troede ik du anbefalede folk at oprette den form for selvskaber...

Det har jeg skam gjort flere gange. Om det er den rigtige løsning i dette tilfælde ved jeg. Det kan jeg simpelthen ikke vurdere med baggrund de informationer, der ligger til grund.

SMBA er lige så legal en selskabsform som ApS og A/S. På nogen områder mere fleksibelt og anvendeligt end APS og A/S. Der er nogle problemer i forhold til senere omdannelse til APS, fordeling af overskud sker efter ideelle andele mv.

Min kritik går generelt mest på at hovedparten af SMBA-udbyderne på AMINO ukritisk faldbyder SMBA uden at se på hvad den enkelte iværksætter reelt har behov og at de ukritisk manipulerer med sandheden for at fremme salg af SMBA'ere.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14993
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Henrik Krogh:

Fashion-Seller:
Jeg troede ik du anbefalede folk at oprette den form for selvskaber...

Det har jeg skam gjort flere gange. Om det er den rigtige løsning i dette tilfælde ved jeg. Det kan jeg simpelthen ikke vurdere med baggrund de informationer, der ligger til grund.

SMBA er lige så legal en selskabsform som ApS og A/S. På nogen områder mere fleksibelt og anvendeligt end APS og A/S. Der er nogle problemer i forhold til senere omdannelse til APS, fordeling af overskud sker efter ideelle andele mv.

Min kritik går generelt mest på at hovedparten af SMBA-udbyderne på AMINO ukritisk faldbyder SMBA uden at se på hvad den enkelte iværksætter reelt har behov og at de ukritisk manipulerer med sandheden for at fremme salg af SMBA'ere.

Okay syntes bare du var kritisk førhen, men kan sagtens forstå din pointe... Men generelt foretrækker du de kendte selvskabsformer, hvis jeg forstår dig rigtig?

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:
Men generelt foretrækker du de kendte selvskabsformer, hvis jeg forstår dig rigtig?

Jeg ville ALDRIG selv vælge et SMBA, hvis det var bare var migselv der skulle bestemme. Alt hvad jeg roder med i dag selv ligger i APS'er eller A/S eller hvad der svarer til det i de lande, hvor jeg har selskaber i dag.

Jeg er stadigvæk kritisk , men forestil dig at to fik agenturet på modesko A. Vi lægger i hvert sit land og i stedet for at oprette et modesko A/S, hvor vi skal fordele overskuddet efter hvor stor en procentdel vi ejer, kunne et modesko SMBA være en løsning da du der kan fordele overskuddet efter eksempelvis omsætningen, således at fordelingen afspejler sig i hver vores arbejdsindsats....

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14993
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 17:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krogh:

Fashion-Seller:
Men generelt foretrækker du de kendte selvskabsformer, hvis jeg forstår dig rigtig?

Jeg ville ALDRIG selv vælge et SMBA, hvis det var bare var migselv der skulle bestemme. Alt hvad jeg roder med i dag selv ligger i APS'er eller A/S eller hvad der svarer til det i de lande, hvor jeg har selskaber i dag.

Jeg er stadigvæk kritisk , men forestil dig at to fik agenturet på modesko A. Vi lægger i hvert sit land og i stedet for at oprette et modesko A/S, hvor vi skal fordele overskuddet efter hvor stor en procentdel vi ejer, kunne et modesko SMBA være en løsning da du der kan fordele overskuddet efter eksempelvis omsætningen, således at fordelingen afspejler sig i hver vores arbejdsindsats....

Ja der er pointen vel god, men det virker bare som om der er vildt mange faldgrupper ved SMBA fremfor ved et "normalt" selskab... Har et iøvrigt på samme måde som dig...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)