Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan skal jeg bogføre en faktura betalt i flere rater i Summa?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 21. Sep 07
Indlæg ialt: 171
Skrevet kl. 16:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer.

Jeg har sendt en faktura til en kunde som han har betalt i 3 rater. Hvis jeg lægger de tre rater ind i min kassekladde enkeltvis får jeg dog følgende fejl når jeg forsøger at bogføre:

Linje 37: Posteringen vil ikke udligne den angivne faktura. Fakturaens saldo vil være 250.000,00 efter bogføringen.
Linje 44: Posteringen vil ikke udligne den angivne faktura. Fakturaens saldo vil være 250.000,00 efter bogføringen.
Linje 56: Posteringen vil ikke udligne den angivne faktura. Fakturaens saldo vil være 250.000,00 efter bogføringen.

Linjerne 37, 44, 56: Der bogføres på samme salgsfaktura (nr. 119).
Linjerne 44, 56: Der bogføres på samme salgsfaktura (nr. 119).

Ønsker du at fortsætte?

Hvad skal jeg gøre for at bogføre fakturaen korrekt?

Mvh,

Mathias

Fra Regstup
Tilmeldt 28. May 09
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :

bogfører de enkelte indbetalinger på debitor og i banken og udligne til slut.

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 07
Indlæg ialt: 171
Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Men så vil fakturaen vel stadigvæk stå som ubetalt under mine debitorbilag?

Så vidt jeg lige kan gennemskue det, vil Summa kun markere en faktura som betalt hvis der indsættes en linje i kassekladden med det fulde beløb samt angivelse af fakturanummer.

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 18:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hoffmann:

Men så vil fakturaen vel stadigvæk stå som ubetalt under mine debitorbilag?

Så vidt jeg lige kan gennemskue det, vil Summa kun markere en faktura som betalt hvis der indsættes en linje i kassekladden med det fulde beløb samt angivelse af fakturanummer.

Nej Summasummarum kan godt håndtere at du laver delbetalinger af en faktura.

Den foreslår bare hele beløbet når du slår den op fordi det er mest almindeligt.

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 07
Indlæg ialt: 171
Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jørgen

Hvis Summasummarum kan håndtere delbetalinger, hvorfor får jeg så advarslen om at "Linje 56: Posteringen vil ikke udligne den angivne faktura. Fakturaens saldo vil være 250.000,00 efter bogføringen."

Burde jeg så ikke i stedet få en meddelelse a la "Linje 56: Posteringen vil ikke udligne den angivne faktura. Fakturaens saldo vil være 166.666,66 efter bogføringen."?

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hoffmann:

Hej Jørgen

Hvis Summasummarum kan håndtere delbetalinger, hvorfor får jeg så advarslen om at "Linje 56: Posteringen vil ikke udligne den angivne faktura. Fakturaens saldo vil være 250.000,00 efter bogføringen."

Burde jeg så ikke i stedet få en meddelelse a la "Linje 56: Posteringen vil ikke udligne den angivne faktura. Fakturaens saldo vil være 166.666,66 efter bogføringen."?

Hejsa.

For hver linie i kladden beregner den ny saldo på baggrund af transaktionsjournalen - ikke hvad der ellers er i kladden - saldoen kommer til at passe til sidst - det er en "fejl" i summa der gør at den opfører sig sådan. Fejl og fejl - sådan fungerer logikken ofte i den slags programmer, men jeg synes den burde beregne saldo på faktura også på baggrund af kladdeposteringer når den nu viser en advarsel.

D.v.s. hvis du i din kladde posterer 100.000kr x3 på en faktura med en saldo på 300.000kr vil du hver gang få en advarsel om resterende saldo på 200.000kr selvom den bliver fuldt udlignet i sidste ende.

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 07
Indlæg ialt: 171
Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen så skal jeg jo egentlig bare ignorere advarslen :)

Tak for hjælpen...

/Mathias

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)