Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af udstyr - moms? Fradrag?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. May 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer,

 

jvf. en tidligere tråd, har jeg i kraft af mit erhverv som freelance journalist oprettet et enkeltmandsfirma.

 

Jeg står nu over for at skulle indkøbe en computer til dette firma, og her åbner der så en række nye spørgsmål:

1: Hvordan skal jeg helt præcist bære mig ad med indkøbet? Jeg har udset mig en forretning der skal levere maskinen, men fungerer dette præcis ligesom hvis jeg skulle købe den til mig selv? Går jeg bare ned og køber den, får faktura og alt det der? Eller kan jeg reelt købe maskinen uden moms, ved at sige at den er til mit firma. Altså, skal moms-udligningen foregå i butikken eller først senere?

2: Grænsen for straksafskrivning er 12.300 - er det computerens værdi inkl moms?

3: Hvad er fordelene ved straksafskrivning egentlig? Jeg har en idé, men vil gerne have det uddybet.

 

På forhånd tak

/Jacob

 

 

 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14996
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 12:41
Hvor mange stjerner giver du? :

1) Ja du køber den som normalt. Du slipper ik for at betale momsen, men får denne refunderet eller fratrukket din evt salgsmoms, ved næste indberetning.

2) Priserne er altid ex moms

 

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja forudsat at du er momsregistreret så går straksafskrivningsgrænsen på beløbet ex. moms.  Men du er journalist. Har du undersøgt om du overhovedet skal/kan momsregistreres. Mange journaliser er ikke momsregistrerede eller kun på delmoms.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 1. May 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 14:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har netop fået at vide at jeg ikke skal opkræve moms på min fakturaer, fordi mit arbejde tæller som forfatterarbejde, der ikke er momspligtigt.

Ikke desto mindre er jeg lige blevet momsregistreret for en måneds tid siden (fordi jeg troede at det var nødvendigt). Hvordan stiller det mig, hvis jeg opkræver moms? Skal jeg betale momsen af indkøbt udstyr alligevel, eller hvordan?

Computeren er vigtig for mit arbejde, så jeg kommer ikke rigtigt uden om at købe den, ligesom jeg fakturerer via enkeltmandsfirmaet - men det er måske unødvendigt?

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :

JacobH:
Hvordan stiller det mig, hvis jeg opkræver moms?

Hvis du opkræver moms skal det afregnes til SKAT. Dertil kommer at dine priser bliver dyre.

JacobH:
Skal jeg betale momsen af indkøbt udstyr alligevel, eller hvordan?

Du vil ikke have fradrag for moms, hvis ikke det indkøbte udstyr skal bruges til levering af en mompligtig ydelse.

Vedlagt et link til meddelelse fra Skatteministeriet, hvor de laver en opdeling på journalistiske ydelser som de finder er henholdsvis moms eller ikke momspligtig ydelser.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=202337&chk=202195#pos

Det er derfor korrekt, som Bent nævner at en del journalister kører delmoms, således at momsfradraget begrænses til at udgøre den %-del som den momspligtige del af omsætningen udgør af den samlede omsætning.

Prøv at vurder hvor stor en del, der er tale om - det kan være så lille at det administrative bøvl overstiger fordelen....

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan også vende den om og sige at dine kunder - ihvertfald hvis det er off. virksomheder ikke vil betale moms på dine fakturaer hvis det ikke er et must og så bliver det en udgift for dig i form af lavere indtjening

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 1. May 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krogh:

Du vil ikke have fradrag for moms, hvis ikke det indkøbte udstyr skal bruges til levering af en mompligtig ydelse.

Så, som jeg læser dette, kan jeg ikke slippe for momsen, hvis jeg ikke selv indkræver moms for det arbejde, som computeren skal bruges til? Det må så desværre betyder at jeg ikke kan afskrive det hele med det samme, men skal gøre det over et par år, da værdien nok kommer til at overstige de 12.300 tilladte med momsen oveni. Pokkers også. Så må jeg være lidt kreativ.

 

Henrik Krogh:

Vedlagt et link til meddelelse fra Skatteministeriet, hvor de laver en opdeling på journalistiske ydelser som de finder er henholdsvis moms eller ikke momspligtig ydelser.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=202337&chk=202195#pos

Det er derfor korrekt, som Bent nævner at en del journalister kører delmoms, således at momsfradraget begrænses til at udgøre den %-del som den momspligtige del af omsætningen udgør af den samlede omsætning.

Prøv at vurder hvor stor en del, der er tale om - det kan være så lille at det administrative bøvl overstiger fordelen....

Jeg er i gruppen der er fritaget, kan jeg se. Sagen er den at det er noget jeg driver ved siden af studiet, og indtjeningen derfor er begrænset til omkring 4-5000 kroner om måneden - så det er nok ikke bøvlet værd at opkræve moms. Kan jeg overhovedet det, hvis det arbejde jeg laver er fritaget?

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :

JacobH:
Det må så desværre betyder at jeg ikke kan afskrive det hele med det samme, men skal gøre det over et par år, da værdien nok kommer til at overstige de 12.300 tilladte med momsen oveni. Pokkers også. Så må jeg være lidt kreativ.

Hvis du efter afskrivning i År 1 kommer under grænsen i År 2 kan du afskrive resten i det år.

 

JacobH:
Kan jeg overhovedet det, hvis det arbejde jeg laver er fritaget?

Du kan godt opkræve moms, men det skal afregnes til SKAT - ligesom du ikke vil få fradrag for dine indkøb. Så hvis du lægger moms på er det kun SKAT der vinder. Der er måske endda nogle kunder som vil blive mopset over at der moms på.

Henrik

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)