Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aps skal skifte ejerkreds

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 11. Mar 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Vi er 3 parter som er ved at starte et ApS. Pga. forskellige årsager opstarter vi selskabet i en "stråmands" navn hvorefter driften det første stykke tid vil gå med etablering dvs. ingen indtægter i selskabet kun udgifter. Efter en periode ca. 6 mdr. skal de 3 parter overtage selskabet officielt.

Hvordan foregår ovenstående . er der noget særligt vi skal være opmærksomme på?

Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Regel nummer 1 - søg for guds skyld proffesionel hjælp. En fornuftig advokat vil tage omkring 4500 for oprettelsen af et Aps og yderligere 4500 for at hjælpe med overdragelsen. De penge er godt givet ud.

Vær opmærksom på at Skat ikke altid er vild med Aps'er der spontant skifter ejer efter en periode med underskud. Så der skal være en god grund til at starte med en stråmand. Men er der f.eks. noget med en skilsmisse eller anden bodeling ind over kan jeg godt forstå logikken - ellers ikke. Vær opmærksom på at der også skal laves anpartshaveroverenskomst osv.

I skal tænke om det kan betale sig at momsregistrere - det er ikke fordelagtigt i alle sitationer.

Rutinen er:

1. I hyrer en advokat og mødes med denne om jeres ønsker.

2. Der indbetales 125.000 i frie midler til jeres advokats klientkonto typisk penge i selv har eller har lånt som et erhvervslån (billigere renter).

3. I det øjeblik er i et Aps under stiftelse.

4. Advokaten opsætter vedtægter for Aps - herunder formål i samarbejde med jer.

5. Advokaten påser at der indkaldes til generalforsamling (foregår i praksis kun på papiret med mindre i ønsker andet)

6. Skat fremsender registrering til jer eller jeres advokat som sammenskriver de forskellige handlinger.

7 Advokaten udbetaler de 125.000 til jer fratrukket salær.

8. I går i banken og får oprettet de forskellige konti i skal bruge.

Hvis i har flere spørsmål så skriv endelig.

Kasper Eulert

Eulert Invest Aps

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Du går lidt galt i byen. Skat har intet problem med underskudsselskaber der skifter ejere efter kort tid. Sagen er den at nye ejere slet ikke kan udnytte underskuddet medmindre der er aktivitet i.

Til gengæld vil jeg sige at det er noget rod at opstarte i en stråmands navn, og det vil enhver fornuftig advokat også sige. Hvad hvis selskabet lige pludselig har en anseelig værdi og stråmanden ikke vil vedkende sig de "aftaler" I måtte have lavet.

Det er ikke svært at stifte et selskab kontant og at lave vedtægter, stiftelsesdokumenter m.v. Der hvor man skal passe på, udover stråmanden, og hvor advokaten har sin berettigelse er med anpartshaveroverenskomsten.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Ok vidste ikke at der ikke var problemer i forhold til Skat, havde bare hørt de var blevet lidt hys med den slags. Men bøjer mig i støvet for skatteeksperterne:) Min tanke var bare i den retning som du selv påpeger. Nemlig at der er en "stråmand" der får sin betaling for bøvlet i form at et fradrag som jo så bliver betalt af det offentlige. Dette sker parallelt med at de faktiske ejere ikke kan udnytte fradraget måske på grund af manglende indtjening? Forstår du hvor jeg vil hen?

Som jeg siger så er jeg heller ikke vild med tanken - men de må jo synes det er nødvendigt - man bliver helt nysgerig.

Vil også give dig ret i at da jeg så hvad advokaten havde lavet synes jeg da måske også nok at han tjente sine penge nemt. Men jeg vil så også sige at som "amatør" er det nu en dejlig sikkerhed at have - specielt når de er tre om det. Jeg har selv stået i den problemstilling med en anpartshaver der ikke ville rette ind efter de aftaler der var lavet.

Kasper Eulert

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Stråmanden får vel intet fradrag hvis han på papiret stifter selskabet og sælger det til samme pris senere. Stråmanden får kun fradrag hvis han/hun realiserer et tab. Det er vel ikke tilfældet (at man betaler for at få lov til at lege stråmand).

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Nej jeg mente også netop at han ville komme til at realisere et tab og på den måde fik et fradrag. Men vil ikke tæske rundt i det mere - takker for forklaringen:)

/Kasper

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Fint nok

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 00:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu fremgår det ikke af spørgsmålet, hvorfor I ønsker en stråmand.

Men hvis det, som det så ofte gør, skyldes, at I ikke ønsker navnene på ejerne offentliggjort, så kan I undgå dette ved at købe et skuffeselskab hos f.eks. en advokat , og registrere kone, kæreste eller andet familiemedlem som direktør indtil I selv ønsker at stå frem.

Dette var blot en sidebemærkning. Der kan jo være andre bevæggrunde for 'stråmanden'.

 

 

Tilmeldt 11. Mar 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 08:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Ang. skuffeselskab - hvem har da mulighed for at se ejerkredsen ?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :

De samme som i et almindeligt ApS (det er et almindeligt ApS hvor man bare ikke selv indgår som stifter).

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)