Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jobansøgning: Hvad lægger du vægt på?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 18:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Da min kæreste skal søge et studierelevant arbejde, og gerne vil have en vinkel i sin ansøgning, som rammer dem, der rent faktisk skal læse den, kunne det være interessant at høre jer, der har siddet i ansættelsessituationer, hvad I lægger vægt på. Det er naturligvis også interessant for de med-Amino'er, som ikke er faldet for det at være selvstændig, og derfor selv sidder og søger jobs for tiden. :)

Alle ansøgninger indeholder vel "Jeg ser mig selv som værende ansvarsbevidst, udadvendt, selvstændig og en holdspiller" - generel small-talk, som alle vel forventer af en medarbejder, og som jeg næsten gætter på de fleste springer hurtigt over?

Men hvad så - hvad "sælger" for dig? (Jeg nævner ikke faget hun søger indenfor, da jeg ikke vil farve jeres tanker. :))

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis en ansøgning udsendes til en masse firmaer så behøver ansøger ikke fortælle hvorfor han/hun lige netop ønsker ansættelse i det givne firma.

Vedkommende behøver ikke på NOGEN måde at forsøge og signalere kendskab i det hele taget til min virksomhed hvis vedkommende ikke har det.

Jeg ved godt det er med en god mening at man forsøger at gøre en ansøgning "personlig" - men jeg tror sjældent det virker efter hensigten.

 

Jeg ville synes godt om en ansøger der sprang alt smalltalk over - og kvindelige ansøgere behøver ikke sende billede med medmindre det er noget med kundeservice - for de skal sgu da ikke vinde et eftertragtet job på deres udseende - de må også godt undlade at fortælle hvor tit de træner. Når jeg modtager kvindelige ansøgninger er jeg nogen gange i tvivl om det er kontaktannoncer eller jobansøgninger - sådan må der være andre der har det - så vær meget påpasselig og få sendt et PROFESSIONELT signal fra start af.

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 09
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 18:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej David,

Jeg har gennem min karriere læst nogle ansøgninger og har ansat folk i administrationen samt været med til en del udvælgelser indenfor salg.

De ansøgninger der virker mest tiltrækkende på mig (det kan jo være meget individuelt), de er overskuelige (omkring 1 A4 side), godt formuleret og med en lidt luftig teksttype.

I indholdet finder jeg det vigtigt at personen viser at han/hun har undersøgt firmaet, kan fortælle hvordan personens ambitioner og faglige interesser passer sammen med firmaet.

Hvilken erfaring at man har indenfor området, kort om hvad man forventer og selv vil bidrage med.

Jeg synes ikke at det gør noget at man kort fortæller om sine menneskelige kvalifikationer, er man f.eks meget social og er god til at skabe en positiv stemning omkring sig, ville det være en skam ikke at få det med.

Man skal virke fleksibel og klar men uden at overdrive, firmaet skal få følelsen af at man er parat til at være en del af firmaet, også selv om det kun skulle være i en begrænset periode.

Længden af CV kan være alt fra 1-3 sider, og der virker det også godt på mig, at man har et billede på, gerne i højre hjørne øverst og at ens interesser også er beskrevet kort tilsidst.

Håber at det kan hjælpe jer lidt :-)

Anne 

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 09
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 18:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu fik Jørgen sit indlæg på mens at jeg skrev mit, og jeg smiler lidt ved at se hvor forskelligt at vi opfatter tingene. Jeg mener bestemt at en ansøgning skal være professionel, men sidder jeg med tre lige fagligt kvalificeret kandidater, vil jeg altid vælge den der tiltaler mig bedst personligt.

Jeg synes bestemt godt, at man må lade sin personlighed skinne igennem på ansøgningen uden at skulle specificere sin træning eller anden personlig interesse ud. Samtidig, uanset om man er en mand eller kvinde der søger, giver det et godt indtryk at se et billede, ikke fordi at man vælger personer efter udseende, men fordi det giver et helhedsindtryk .

 

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Anne:

Nu fik Jørgen sit indlæg på mens at jeg skrev mit, og jeg smiler lidt ved at se hvor forskelligt at vi opfatter tingene. Jeg mener bestemt at en ansøgning skal være professionel, men sidder jeg med tre lige fagligt kvalificeret kandidater, vil jeg altid vælge den der tiltaler mig bedst personligt.

Jeg synes bestemt godt, at man må lade sin personlighed skinne igennem på ansøgningen uden at skulle specificere sin træning eller anden personlig interesse ud. Samtidig, uanset om man er en mand eller kvinde der søger, giver det et godt indtryk at se et billede, ikke fordi at man vælger personer efter udseende, men fordi det giver et helhedsindtryk .

 

Anne: jeg kan godt forstå dig - men jeg kan sgu ikke lade være at grine lidt når de unge piger sender ansøgninger ud omkring revisor-praktikplads - og de tydeligvis regner med at den mest lækre sild får en plads :)

De er på forhånd sikre på at min virksomhed er den rette for dem - men allerede der kan jeg se de tager fejl - for jeg kan desværre ikke give en praktikant nok studierelevant indhold i hverdagen til at kunne skabe sådan en plads.

Ellers er jeg altså heller ikke nogen maskine - jeg kan godt lide at arbejde sammen med folk der tiltaler mig :)

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 09
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 19:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jørgen,

Jeg var sikker på, at vi trods vores forskellige indlæg nok ikke stod så langt fra hinanden alligevel :-)

Lige som personlige profiler rundt omkring på datingsites kan være taknemmelige, kan hjemmesider det også.

Nu har jeg ikke set din hjemmeside, så den er bestemt ikke møntet på dig, men hvis en hjemmeside beskriver om hvor professionelle at de er og at de kan løse alle opgaver og har et godt kunde fundament, ville jeg som praktiksøgende også mene, at det firma kunne være lige noget for mig.

Så er det jo trist, hvis virkeligheden er ,at der er en ansat i et baglokale og kunderne er lige så det kan løbe rundt, for hvor pokker skulle ansøgeren vide det fra ;-)

Jeg var slet ikke i tvivl om, at der var et menneske bag profilen som også kan lide andre mennesker :-)

Hilsen Anne

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 19:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Olsen:

Hvis en ansøgning udsendes til en masse firmaer så behøver ansøger ikke fortælle hvorfor han/hun lige netop ønsker ansættelse i det givne firma.

Vedkommende behøver ikke på NOGEN måde at forsøge og signalere kendskab i det hele taget til min virksomhed hvis vedkommende ikke har det.

Jeg ved godt det er med en god mening at man forsøger at gøre en ansøgning "personlig" - men jeg tror sjældent det virker efter hensigten.

 

Jeg ville synes godt om en ansøger der sprang alt smalltalk over - og kvindelige ansøgere behøver ikke sende billede med medmindre det er noget med kundeservice - for de skal sgu da ikke vinde et eftertragtet job på deres udseende - de må også godt undlade at fortælle hvor tit de træner. Når jeg modtager kvindelige ansøgninger er jeg nogen gange i tvivl om det er kontaktannoncer eller jobansøgninger - sådan må der være andre der har det - så vær meget påpasselig og få sendt et PROFESSIONELT signal fra start af.

Se jeg gider dårligt at svare en ansøgning, hvis vedkommende ikke har gjort det mindste for at finde ud af hvad vi laver.
Så hvis man vil ansættes af mig, så skal man sgu vide noget om hvad vi laver og hvorfor man mener at kunne gøre en forskel.
Mht billeder af søde piger, så virker det også på mig. Sådan fandt vi vores receptionist i cybernet.dk i sin tid og vi har været gift i nu 13 år ;-)

Dbh Martin

Fra Tommerup St.
Tilmeldt 1. Nov 07
Indlæg ialt: 424
Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig med Martin her, når jeg selv sidder med ansøgninger starter jeg som regel med CV'et for derefter at læse ansøgningen. CvV'et er det som fanger mig i første omgang.

Dog er det ikke altid rækkefølgen ved mindre stillinger såsom servicemedarb, assistenter mm.

 

Tilmeldt 29. May 07
Indlæg ialt: 245
Skrevet kl. 20:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Til diskussionen om billede paa eller ej vil jeg helt klart sige at det kommer an paa stillingen. Hvis det er en stilling hvor udseende betyder noget (receptionist, model, et cetera) sys jeg det er ok at sende et billede med, men som udgangspunkt vil jeg aldrig selv klistrer et billede paa min ansoegning (men nu er jeg maaske heller ikke guds koenneste barn).

Held og lykke med jobjagten.

/Nicolaj

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicolaj:

Til diskussionen om billede paa eller ej vil jeg helt klart sige at det kommer an paa stillingen. Hvis det er en stilling hvor udseende betyder noget (receptionist, model, et cetera) sys jeg det er ok at sende et billede med, men som udgangspunkt vil jeg aldrig selv klistrer et billede paa min ansoegning (men nu er jeg maaske heller ikke guds koenneste barn).

Måske har du charme og det er vigtigere end et godt udseende ;-)

For mig er et foto på en ansøgning af stor betydning, da jeg så husker vedkommende bedre. Ansøgningen bliver også langt mere personlig på den måde.

Derudover lægger jeg meget vægt på anbefalinger/udtalelser.

Mange hilsner Miriam

 

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)