Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udbetaling af løn fra eget selskab (smba)

Side 2 ud af 4 (36 indlæg)
Fra Charlottenlund
Tilmeldt 15. Jun 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeg skal holde den ulempe op imod andre fordele vejer dette ikke specielt tung. Jeg er ikke i en situation hvor jeg skal ud og tiltrække venture kapital eller lignende - så når jeg når dertil hvor jeg vil omdanne selskabet til et Aps er det en omkostning jeg må tage med.

Men udover det enig i at det er bedre at være proaktiv end reaktiv. Så jeg skal finde en rådgiver, som har knowhow ift. SMBA og kan bidrage positivt kritisk. Og forhåbentlig er dette også en vej til, at skabe en selskabsform, som generelt set får et bedre ry og tiltro i markedet.

Fra Charlottenlund
Tilmeldt 15. Jun 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bent,

Interessant ift. L171, som jeg straks vil dykke mere ned i. Er enig med dig i, at jeg også oplevere flere "udbydere" end rådgivere, som ønsker at kapitalisere på mulighederne. Dog mener jeg også, at selskabsformen har et potentiale. En konklusion jeg også ser fremgå at de hidtidige, heftige og til dels også underholdende debatter I har haft vedr. SMBA.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 23:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Spørgsmål lød på om man kan udbetale løn til sig selv i et Smba og ikke om det kunne sælges skattefrit. Men et Smba er et juridisk selskab som A/S og ApS og derfor skal du have en ansættelseskontrakt mellem dig og firmaet. Derved er du som at betragte lønmodtager i firmaet som alle andre vil være.

Jeg har selv ikke oplevet nogle begrænsninger i et Smba. Faktisk er jeg på vej til at oprette et par stykker til til nogle projekter jeg vil adskille fra hovedfirmaet.

Fra Charlottenlund
Tilmeldt 15. Jun 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 07:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Niels,

Det var også min mening. Har faktisk et spørgsmål i relation hertil. Det er primært mig selv der skal tegne selskabet, og er formand for bestyrelsen. Så vidt jeg har erfaret må jeg ikke både være formand og direktør for selskabet - betyder det at jeg (rent kontraktuelt) skal ansætte mig selv som en form for konsulent eller lignende?

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 07:52
Hvor mange stjerner giver du? :

@Philip - I et Smba har du ingen bestyrelse. Selskabet skal oprettes af 2 personer men den ene kan sendere gå inaktiv. Så du behøver ikke at være formand for bestyrelsen, men blot blive ansat som adm. direktør.

Fra Charlottenlund
Tilmeldt 15. Jun 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 09:09
Hvor mange stjerner giver du? :

@Niels - Ifm. selskabsoprettelse hos E&S fik jeg det svar, at jeg ikke både kunne optræde som formand og som adm. direktør for selskabet. Det er måske mig der har misforstået noget i den forbindelse?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Niels:
I et Smba har du ingen bestyrelse

Men der er heller intet til hindrer for at have en bestyrelse i et SMBA. Det bestemmer man selv.

Niels:
Selskabet skal oprettes af 2 personer

Ja - eller 2  selskaber eller kombinationer deraf.....

Niels:
den ene kan sendere gå inaktiv

 Kan kun henvise til tråden som Bent/Skattekonsulenterne henviste til tidligere i tråden.....

 

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Philip Hegaard:

@Niels - Ifm. selskabsoprettelse hos E&S fik jeg det svar, at jeg ikke både kunne optræde som formand og som adm. direktør for selskabet. Det er måske mig der har misforstået noget i den forbindelse?

Naturligvis kan du ikke det. Se blot på IT-Factory sagen. Men det er ikke noget krav at du har en bestyrelse i et Smba. Det er der dit problem ligger begravet. Hvis du allerede har oprettet det med en bestyrelse, så kan du nok ansætte dig selv som konsulent. Men her skal du have fat i Skat for at høre om deres regler.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krogh:

Niels:
I et Smba har du ingen bestyrelse

Men der er heller intet til hindrer for at have en bestyrelse i et SMBA. Det bestemmer man selv.

Præcis.... selskabstypen er så fleksibel så man selv sætter reglerne.

Henrik Krogh:

Niels:
Selskabet skal oprettes af 2 personer

Ja - eller 2  selskaber eller kombinationer deraf.....

Dvs. 2 andre selskaber f.eks. Smba'er kan oprette et 3.? Så bliver det først interessant :)

Henrik Krogh:

Niels:
den ene kan sendere gå inaktiv

 Kan kun henvise til tråden som Bent/Skattekonsulenterne henviste til tidligere i tråden.....

Yep.... der SKAL være 2 ejere.... men der er ikke noget krav om (så vidt jeg kunne se) at den ene ejer SKAL være aktiv. Har ikke lige læst hele tråden igennem for jeg har nogle ting der skal laves færdige :)

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Han kan jo også bare lave en vedtægtsændring og nedlægge bestyrelsen.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 2 ud af 4 (36 indlæg)