Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udbetaling af løn fra eget selskab (smba)

Side 1 ud af 4 (36 indlæg)
Fra Charlottenlund
Tilmeldt 15. Jun 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Har fornylig oprettet et smba, der skal fungere part holding selskab og part driftselskab ift. konsulentydelser.

Er lidt i tvivl om hvad der er best practice ift. udbetaling af løn til mig selv m.m. Rent juridisk skal jeg formentlig ansætte mig selv (eller ??), men vil hvad giver flest fordele?

Udbetaling af honorar fra driftskonto til selskabskonto og efterfølgende indbetaling af skat via B-kort eller alternativt at køre det igennem Dataløn.

Er grøn og forsøger at lære tingene fra bunden - så tager forbehold for eventuelle juridiske el. skattemæssige misforståelser eller forkerte antagelser.

Takker på forhånd for eventuelle svar.

Vh

Philip H.

Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Sep 07
Indlæg ialt: 445
Fra  LOEVGAARD ApS Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi bruger danløn.dk, det fungerer upåklageligt, og de har mulighed for eksport til e-conomic.

Direkte inde fra administrationen kan du rekvirere dit a-kort, og alt fungerer brugervenligt, så selv folk, der ikke har forstand på det, kan lave en lønudbetaling.

Fra Charlottenlund
Tilmeldt 15. Jun 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Tak for svar,

Dykker lidt ned i danløn. Prismæssigt ser det jo ganske favorabelt ud - men er det funktionalitetsmæssigt på højde med eks. dataløn?

/Philip

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Se nu er det jo et SMBA du har stiftet. Mig bekendt kan du ikke udbetale løn til dig selv fra et SMBA  (hvad du heller ikke kan fra en personlig virksomhed) men jeg skal ikke kunne sige det 100% da jeg ikke beskæftiger mig meget med den selskabstype. Er det ikke et forhold som indgik i den rådgivning du fik inden du stiftede selskabet ? Har du forhørt dig hos dem der stiftede selskabet for dig ? 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:
Mig bekendt kan du ikke udbetale løn til dig selv fra et SMBA  

PÅ det punkt adskiller et SMBA sig ikke for andre selskabstyper med begrænset ansvar. Så jo der kan godt udbetales løn.

Fra Charlottenlund
Tilmeldt 15. Jun 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 21:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Se nu er vi jo inde og berøre et meget interessant område!

Sagen er, at det er meget svært at finde folk med fuldt og helt indblik i hvad du må og ikke må i dit SMBA. Jeg fik rådgivning gennem ivækst, og havde i den forbindelse både fat i E&S og Skat. Umiddelbart skal selskabet bruges som holdingselskab for min ejerandel i et Aps, men jeg ser også muligheder for at køre en smule drift i form af konsulentarbejde. Dette indskrevet i vedtægterne.

Men om der skulle være et problem ift. udbetaling af løn fra selskabet er jeg ikke stødt på. Så vidt jeg er orienteret kræver det, at en kontrakt mellem mig og selskabet. Derefter havde jeg forestillet mig at trække mit honorar ud via mit B-kort.

Der er måske nogen her som kan give et korrekt svar ift. ovenstående?

Egentlig er jeg lidt ked af, at der bliver set lidt ned på SMBA (siger jeg ikke at skattekonsulenterne gør - men flere steder her på Amino er der en klar tendens).

Synes jeg støder på følgende holdninger: SMBA er jo for dem der ikke har råd til et Aps, eller som pr. definition vil lave dirty business. Absolut, der er signalværdi m.m. i et Aps.  For os der vil i gang og have samme juridiske fordele som andre selskaber, er det en mulighed for at komme igang, etablere sig på et marked og skabe vækst. Og mig bekendt er det ikke noget problem at konvertere et SMBA til et Aps når der er penge nok i selskabet. Lige nu - i opstartsfasen - kan jeg dog ikke helt se hvorfor jeg skulle binde 125 k i selskabet, som jeg sagtens kan bruge på andre etablerings- og driftsomkostninger.

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Når jeg skriver som jeg gør er det ikke fordi jeg ser ned på selskabsformen, men fordi jeg ved at  den ikke er specielt anerkendt og velkendt i DK + at det er et faktum at mange af dem som etablerer et SMBA via andre ikke har fået nogen form for rådgivning.

Rent faktisk så kan du ikke skattefrit konvertere et SMBA til et ApS, fordi SMBA'er ikke er omfattet af lov om skattefri virksomhedsomdannelse.

Nu siger du jo også at du har en ejerandel i et ApS under SMBA'et. Nu melder historien ikke noget om hvad værdi denne ejerandel har men den kunne jo have indgået som en del af indskudskapitalen i et ApS.

De spørgsmål jeg ville have stillet hvis det var mig ville være noget i retning af:

- Kan jeg oppebære skattefrit udbytte hvis mit SMBA ejer mere end 10% af det fælles ApS.

-Kan mit SMBA sælge skattefrit efter 3 års ejertid (fremefter v/salg af 10% andele eller derover).

-Kan jeg senere omdanne mit SMBA til ApS skattefrit ?

Og så kunne jeg jo stille det sidste spørgsmål: Har du fået fornøden rådgivning da du stiftede SMBA'et ?
 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Charlottenlund
Tilmeldt 15. Jun 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:

De spørgsmål jeg ville have stillet hvis det var mig ville være noget i retning af:

- Kan jeg oppebære skattefrit udbytte hvis mit SMBA ejer mere end 10% af det fælles ApS.

-Kan mit SMBA sælge skattefrit efter 3 års ejertid (fremefter v/salg af 10% andele eller derover).

-Kan jeg senere omdanne mit SMBA til ApS skattefrit ?

Og så kunne jeg jo stille det sidste spørgsmål: Har du fået fornøden rådgivning da du stiftede SMBA'et ?
 

Selskabskapitalen er fuldt indbetalt i et Aps ja med en 20% ejerandel..

Ikke uvæsentlige spørgsmål, og jeg mener at have fået en udemærket rådgivning via en erhvervsjuridisk konsulent hos ivækst. Dvs. udemærket ift. hvad deres koncept tillader. Som jeg forstår det kan jeg oppebære skattefrit udbytte af min ejerandel af Aps'et - og SMBA'et kan sælges skattefrit efter 3 års ejertid. Som med et Aps. Med hensyn til om jeg skaffefrit kan konvertere mit SMBA til et Aps må jeg være dig svar skyldig, men dette vil jeg undersøge. Som jeg forstod var det dette ikke noget problem.

Har talt med anerkendte erhvervsadvokater, der ikke vidste op eller ned på selskabsformen og foretog decideret forkerte konklusioner. Overvejer løbende at finde en fast rådgiver - men netop fordi selskabsformen er relativt ny, ukendt og ikke specielt velanset sætter det netop ekstra krav til rådgiveren. Og er endnu ikke stødt på en rådgiver der har vist tilstrækkelig med indsigt og indlevelse i relation hertil.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Philip Hegaard:
men netop fordi selskabsformen er relativt ny, ukendt og ikke specielt velanset sætter det netop ekstra krav til rådgiveren. Og er endnu ikke stødt på en rådgiver der har vist tilstrækkelig med indsigt og indlevelse i relation hertil.

Så er det at jeg ikke forstår, at du ikke har brugt tiden til at finde den rette rådgiver inden du har kastet dig ud i det. Han ville have fortalt dig dig at SMBA ikke er omfattet af lov om skattefri virksomhedsomdannelse.....

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan ikke omdanne et SMBA til ApS skattefrit (medmindre der ikke er nogen avanceskat forbundet med en likvidation af SMBA'et). Herudover skulle du prøve at læse dette indlæg fra Thorbjørn Henriksen http://www.amino.dk/forums/p/57218/347506.aspx Det fortæller lidt om "hvor meget" styr på tingene udbyderne har. L171 blev vedtaget den 29/5 2009.

Du vil nok opleve at dem der rådgiver om SMBA-selskaber er udbydere.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 4 (36 indlæg)