Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hjælp til køb af firma.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 3. Jul 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 09:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer. Jeg startet som selvstændig sidste år, inden for ejendomsservice og skadeservice. Jeg er nu blevet tilbudt at købe en serviceudlejnings afdeling af et firma jeg har arbejdet for tidligere, da de ønsker at koncentrer sig om deres kerne område ( Rengøring). Ejeren kan dokumentere jeg kun betaler for den reelle værdi af firmaet. Det vil sige for at gøre det helt klart for jer, at der er ikke noget goodwill til ham. Han vil have 300.000 kr for firmaet, og her ud over skal jeg bruge ca 50.000 til bil. Firmaet er blevet drevet uden reklame i aviser internet osv i flere år, dog er der reklame skrift på 20 biler. Dette vil der fortsat være til de skal sælges eller skrottes en gang. Der er blevet omsat for 250.000 +/- de sidste to år. Dette følger med. Online booking system, Alt service, Telte, Gasovne flagstænger og 1000 andre ting. Jeg har erfaringen med denne afdeling da jeg selv har arbejdet der, og undret mig over hvorfor han ikke gjorde mere ud af den. Nå men nu komme min hoved pine.

Jeg har været i banken, og uden at se nogle papir afviste de mig. Jeg skulle komme med minimum 100.000 kr i indskud selv.

Hvad gør en klog så nu. Jeg vil og kan drive afdelingen til et reellt  firma med flere ansatte.

Jeg ser frem til nogle gode råd. Og lige til sidst, jeg bor til leje i et hus. Har ikke noget af virkelig værdi der kan tages pant i. Måske min havetraktor og sne maskine. ny værdi sidste år 18000 kr.

Mvh  

 

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Tjaeee... Ingen arme ingen kage?

Jeg ville nok prøve om du kan lave en eller anden ordning med din tid arbejdsgiver, så du arbejde eks et år til stærk nedsat løn, men så "sparer" noget op i virksomheden (der er lidt forskelligt juridsk bøvl med det men det skulle kunne lade sig gøre)

Ellers skal du vel ud og låne rigtig dyre penge på nettet, mon ikke du kan få vredet 100.000 ud af forskellige "lån uden sikkerhed" websites... vil dog lige sige at du skal være meget megemt meget sikker på dig selv og din forretning inden du begynder på den slags, for det er altså lidt af et skråplan 

Tilmeldt 6. Sep 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan måske hjælpe - send mig en mail på raspil@mail.dk

Mvh

 

 

Tilmeldt 25. Jun 09
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 18:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror det er kropumuligt at få en bank med på det her og med god grund i de her tider. Uden at kende branchen er omsætningen dybt utilfredstillende ifhtl. til investeringer særligt hvis de 300.000 kr. er den nedskrevne værdi af aktiverne (udstyret). 

Jeg går ud fra det attraktive i branchen er at de ting du leje ud betaler sig selv på tre-fem udlejninger og derefter er der en meget attraktiv brutto fortjeneste på den lange bane. Som enkeltmands/familie virksomhed skulle det egentlig kunne fungere tildfredstillende.

Hvor langt tid har reklamerne være på de biler - hvis de har været der i længere tid har det tydeligvis ikke haft en særlig stor effekt. I såfald ville jeg umiddelbart tror det ville være bedre for dig at starte fra bunden af. Lav en business plan, præsenter den for banken of få et mindre og mere relastisk lån banken, køb brugt udstyr og billig varevogn og så gå i gang... derefter kan du købe mere/bedre udstyr som virksomheden gror istedet for at sidde med en gæld.

Din eneste chance ifhtl. banken:

Får du indgåede ordre med i købet gratis? Hvis du kan vise en god ordrebog og vise at de ting du får med over har en realistisk brugtværdi der ligger tæt på de 300.000kr så mener jeg du har en chance.  Derudover skal du kunne fremligge en ok fremtidsplan.

Har du en kone/sambo der kan/vil betale jeres husleje og privatforbrug minimum det næste års tid?

P.S. så sent som i dag hørte jeg at nogle steder var antal brylluper halveret grundet finanskrisen - hvis det er helt sandt må det da ramme denne branche hårdt. 

held og lykke!

 

 

 

Tilmeldt 1. Jun 08
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 18:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Ellers kan du måske lave en deal med sælger om at du betaler over de næste 3 år, med 100.000/år - det vil nok være nemmere at fremskaffe.

Tilmeldt 3. Jul 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen. Ordrebogen følger med. Og indtil et år efter overtagelse, vil de videre stille til mig, når de får bestillinger. ALT følger med. Så jeg skal ikke ud og købe noget ud over en bil. Der er booking system, internet adr, osv osv. Jeg mener netop at der vil være en stor frem gang, inden for denne branche, da det er langt billigere at have 100 gæster i haven, hvor jeg kan levere telt op til 280 personer, og levere service op til 500 personer. Det vil være langt billigere end at have dem på resturan eller hotel. Der er ikke gjort andet reklame messigt, end reklame på bilerne end at det har stået sammen med hvad firmaet også laver. Derfor er 250.000 et flot resultat. Jeg ved godt at firmaet skal sælge og derfor kan sige en masse ting, men sælger regnet med at jeg vil kunne drive det til ca 500.000 inden for to år. Og det tror jeg på, for jeg har jo selv arbejdet der, og set hvor lidt de gjorde ud af det.

Mvh...

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er noget der ikke hænger sammen.

250.000 kr. -  500.000 kr. i omsætning. Det  lyder på den ene side meget lavt. Hvad med udgifter, afskrivninger, driftsresultat. På den anden side skal du jo have noget du kan udleje for at generere en omsætning.Man kan næppe oppebære en lejeindtægt på 250.000 kr. for at udleje aktiver til en samlet værdi på 300.000 kr. Få en sagkyndig med på banen inden du kaster 300.000 kr. efter et køb. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 25. Jun 09
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Rigtig god pointe med at folk holder i haven istedet for restaurant etc. og helt sikkert noget du også skal bruge overfor banken. Firmaet er måske alligevel ikke så dårligt :)!

Jeg ville forholde mig lettere selektiv overfor hvad du oplyser banken om firmaets nuværende drift (ie. ikke oplyse det med de mange bilreklamer da det hurtigt lugter lidt af failure). Derudover er det vigtigt du forbereder en ordentlig økonomisk plan før mødet med banken.

Jeg kan måske køre lidt mere på dig hvis du fortæller mig hvor meget der ligger ordre for, hvad de 300K præcis dækker over? skal du have medarbejder eller er det realistisk du klare det hele selv i starten?

mvh Martin Big Smile

Tilmeldt 25. Jun 09
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig Bent! omsætningen virker for lav ifhtl. investeringen.

Men du ville blive overrasket over hvilke udlejeningspriser der bliver opnået. Jeg har eksempelvis betalt over 1/3 af købsprisen for en uges leje af terrassevarmere i forbindelse med udendørsservering. Det er lidt bedre med korttids IT leje men her talte vi tit 10+% af købsprisen for en projektor for fem dags leje. Dette var så i England men det er vel ikke helt anderledes herhjemme.

Problemet med festudlejning er sæson udsvingende og så skalerbarheden. Indtjeningen på de små udlejninger der måske også skal køres langt for har svært ved dække udgifter til en evt.  medarbejder men er hurtigt et plus for en selvstændig da vareforbruget er nær 0 kr.

Hvis du ikke kan gennemskue værdiopgørelsen 100% skal du lytte til Bent og få en sagkyndig med indover eller bedre/lettere - walk away!

Tilmeldt 3. Jul 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 07:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen. Jeg vil drive firmaet ved siden af det jeg laver i dag. Når der vil være opsætning af telte, vil jeg skulle bruge en mand. Dette er dog ikke et problem. Jeg ved det kan svinge meget inden for udlejning, Men det er nu sådan at om foråret er der komfimationer, sommer bryllupper, vinter julefrokoster. Der der er gode penge i er nu alle de (runde) fødselsdage, firmafødselsdage, julefrokoster samt var der mange ældre der skulle have 20 mennesker på besøg, og derfor manglet service. Det er også tit firmaer har besøg fra udlandet og derfor holder noget tam tam, hvor de skal bruge service. Jeg kan ikke sige så meget andet end at ejeren købte firmaet af en ven der var i nød, for ca tre år siden. Og han har ikke gjort noget for at firmaet skulle udvikle sig. Så han har købt invatar og så blot sat en strimmel på bilerne, under det andet han/de laver. Derfor syntes jeg 250.000 kr er flot. Der er dog også kun en konkurant her i området. Jeg vil også gerne sige at jeg leget med en lidt udvidet ide sidste år, inden for samme område, bare med et bredere sortimang. Dette vil jeg selvfølgelig arbejde hen imod. Jeg vil fortælle mere hvis det bliver til noget. Sidst men ikke mindst, så vil jeg kunne drive firmaet fra min hjemme adr, så det er faktisk kun en varevogn, jeg skal købe ud over servicen.

Mvh....Smile

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)