Hvorfor i alverden skulle man skaffe sig en dårlig reference?
Det vil være tåbeligt, idiotisk, barnligt og måske endda ulovligt at fucke kundens kode, så lad være med det.
Jeg gætter på, at I ikke har en kontrakt - hvis I havde, ville du jo bare kunne slå op i kontrakten, hvad der skal ske, hvis han ikke betaler.
Kør det professionelt:
Send tre rykkere og send ham så til inkasso.
Undervejs ringer du selvfølgelig til ham så tit du kan, men lad være med at ødelægge hans vare - på den måde risikerer du muligvis at ende i en situation, hvor du skal betale de 80% tilbage - og hvem har så vundet?
Se situationerne sådan her:
Mulighed 1 - du slukker kundens system:
Resultat: Du har dine 80 % og får aldrig de 20%
Risiko: Du risikerer at miste de 80% eller få udgifter i forbindlese med at beholde dem.
Risiko 2: Du får muligvis dårlig omtale, hvilket kan koste dine næste kunder.
Mulighed 2 - du kører en professionel rykkerproces:
Resultat: Du har dine 80% og har en chance for senere at få de 20%.
"Risiko": Du og kunden finder hinanden igen og indleder et livslangt samarbejde, som I begge tjener på.
"Risiko 2": Du ærgrer dig i en tid, og lærer at skrive kontrakter.
"Risiko 3": Du vinder kundens respekt, og han sender dig flere kunder.
Mulighed 3 - Du sender en rocker med et baseballbat:
Resultat: Du har dine 80% og får aldrig de 20% - Til gengæld slipper du for at høre fra kunden selv.
Risiko: Du hører fra kundens efterladte.
Risiko: Du kommer i fængsel og må lukke din bix.
Risko: Du lærer aldrig, hvordan man driver en professionel virksomhed.
Hvis du vil undgå at ramme en lignende situation senere er her et par tips:
- Kontrakt eller som minimum et skriftligt tilbud, som indeholder alle betingelser inklusiv milepæle for levering og betaling.
- Tegn en risikoprofil af dine "dårlige" kunder. Jeg har tegnet en profil af de kunder, jeg har tabt på i de seneste år, og de deler en række fælles træk. Når jeg møder en ny kunde, som har disse træk, får han ikke lige så lempelige betingelser som potentielle kunder uden "risikoprofil". Det har betydet, at jeg nu kun mister småpenge på de dårlige kunder - de holder nemlig op med at være kunder, før jeg mister store penge.
- Vær sikker på juraen, før du sætter ind med sanktioner. Jeg ved ikke helt, hvordan det ligger for hjemmesider, men jeg ved, at hvis jeg får leveret tre tons mursten, er de mine, når de står på min matrikel. Selvom jeg evt. ikke betaler, må teglværket ikke køre ud og hente dem igen - det vil være tyveri. De må derimod sende et inkassofirma efter mig for at hente pengene - som jo ikke er mine, men teglværkets.
Held og lykke med at hente dine penge - vær glad for dine 80% - og lad være med at afskære din kundes mulighed for at tjene nok til at betale dig de sidste 20%.
mvh Hans