Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Løn til min samlevers barn

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 17. Dec 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Jeg har et lille ApS, med mig selv som eneste ansatte. Min samlever har en dreng på 13 år, som bor hos os. Jeg vil gerne ansætte ham i selskabet til at opbygge og vedligeholde min hjemmeside.

Jeg har tænkt mig at betale ham 1000-2000 kr. om måneden for det. Eftersom han ikke har nogen anden indtægt, vil han ikke skulle betale skat, da det går ind under hans frikort.

Vil lønudgiften være fradragsberettiget for selskabet ?

Er der nogen skattemæssige aspekter i det, som jeg skal overveje ?

Kan jeg med fordel betale ham løn helt op til grænsen for hans personfradrag, eller vil det give problemer?

Med venlig hilsen

Ole

 

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :

olehaahr:
Vil lønudgiften være fradragsberettiget for selskabet ?


Hvis et barn, der ved indkomstårets begyndelse ikke er fyldt 15 år, har arbejde i forældres, stedforældres eller plejeforældres erhvervsvirksomhed, skal lønnen ikke medregnes ved opgørelsen af barnets skattepligtige indkomst, og forældrene kan ikke fradrage lønnen til barnet, jf. KSL § 5, stk. 3. Der skal derfor ikke indeholdes A-skat.

Tilmeldt 17. Dec 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 23:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Klovn,

Tak for svaret. Imidlertid er jeg stadig usikker på det.

På SKAT's hjemmeside har jeg fundet præcist det du skriver, i følgende link: http://www.skat.dk/data.aspx?oId=112741&vId=202189&i=161

Men der står også:

"I en sag, jf. LSRM 1976,69 LSR, blev arbejde udført af en samlevers barn under 15 år anset for udført for en fremmed og ikke i familieforhold, hvorfor lønnen ikke var omfattet af KSL § 5, stk. 3. I afgørelsen blev fradrag for lønudgiften dog nægtet, da det ikke var sandsynliggjort, at barnet havde udført arbejde for beløbet"

Det er jo netop min samlevers barn. Vi er ikke gift, og jeg har ikke adopteret barnet, eller har forældremyndighed over det. Burde lønudgiften så ikke være fradragsberretiget ?

Har det nogen betydning, at selskabet er et ApS (som jeg dog ejer 100%)

Mvh Ole

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Supplerende falder arbejdsopgaven formentlig udenfor hvad der er lovligt at beskæftige 13 til 15 årige med . Det bør tjekkes med arbejdstilsynet.

Dernæst er der tilfælde, hvor man har accepteret at en samlevers børn kan lave arbejde for en. Der er dog flere tilfælde hvor fradrag er blevet nægtet fordi der er rejst tvivl om barnet reelt har lavet et arbejder der svarer til lønnen.

Din største hurtel er ikke skatten men om det er en opgave som er tilladt af arbejdstilsynet.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:38
Hvor mange stjerner giver du? :

olehaahr:
Burde lønudgiften så ikke være fradragsberretiget ?

´Jo, hvis han reelt laver et arbejder der står i forhold til lønnen og ikke mindst at det er godkendt arbejde af Arbejdstilsynet.

olehaahr:

Har det nogen betydning, at selskabet er et ApS (som jeg dog ejer 100%)

Hovedaktionærer bliver altid fulgt mere end nøje end andre, men nej at det er et aps spiller ingen rolle.

Som sagt jeg tror din største udfordring er lovlighden af hans arbejde.

Tilmeldt 17. Dec 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :

OK... Jeg må indrømme, at jeg ikke lige havde tænkt på Arbejdstilsynet.

Jeg fandt følgende link, som beskriver hvad 13-15 årige må. Det er faktisk ret interessant,

http://www.jobpatruljen.dk/foraeldre/hvad_maa_dit_barn.aspx

Der står ikke et ord om arbejde med IT. Til gengæld er det tilladt for dem at lave "Lettere arbejde med desinfektion af ko-yvere og lignende med desinfektionsmidler og andre midler, der er godkendt til dette formål"

Det må da være meget farligere, end at arbejde med en PC.

Jeg bliver vist nødt til at ringe til Arbejdstilsynet og få en snak.

Tak for svaret.

Mvh Ole

 

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 01:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Klovn:

olehaahr:
Burde lønudgiften så ikke være fradragsberretiget ?

´Jo, hvis han reelt laver et arbejder der står i forhold til lønnen og ikke mindst at det er godkendt arbejde af Arbejdstilsynet.

Jeg er ikke enig med Klovn i, at den form for arbejde ikke skulle være godkendt af Arbejdstilsynet. Umiddelbart ville jeg sammenligne jobbets karakter med lettere kontorarbejde / indtastning på EDB.

Men du skal være meget opmærksom på det antal timer, som unge må arbejde om ugen. Problemet er ikke så stort her i sommerferien, men når den er slut, så er det - såvidt jeg erindrer kun et par timer om dagen, som de helt unge må arbejde. (Jeg er sikker på, at du også kan finde de regler på jobpatruljen).

Jeg er til gengæld helt enig med Klovn i, at arbejdet skal være reelt, og at  det skal stå i forhold til lønnen. Mht. sidstnævnte så ville jeg anbefale max 50 kr./ time. Derudover ville jeg sikre mig med fuldstændige dagssedler indeholdende møde- og gåtid samt en lettere specifikation af det udførte arbejde.

Klovn:

Hovedaktionærer bliver altid fulgt mere end nøje end andre

Det er så sandt, som det står skrevet!

Desværre er der nogle (få?), der har haft svært ved at se på et ubenyttet frikort, og brugt det til lommepengene.

 

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Espresso:
Jeg er ikke enig med Klovn i, at den form for arbejde ikke skulle være godkendt af Arbejdstilsynet. Umiddelbart ville jeg sammenligne jobbets karakter med lettere kontorarbejde / indtastning på EDB.

Fru Espresso,

Lige netop hvad der er lovligt eller ikke lovligt undlod jeg med vilje at tage stilling til. Arbejdstilsynets positivliste vil jeg ikke lave fortolkninger på. Jeg tror mange webmasters vil blive stødt over at du kalder deres job et lettere kontorarbejde/indtastning på EDB.Big Smile

Spøg til side!. At vende spørgsmålet med Arbejdstilsynet og evt. justere "sønnikes" arbejde i forhold til deres bemærkninger lyder som en god ide.

Tilmeldt 17. Dec 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Mange tak for svarene.

Et sidste spørgsmål: Hvad sker der, hvis jeg udbetaler løn til ham, UDEN at der er lavet en arbejdsindsats. Såvidt jeg kan se, er det ikke fradragsberrettiget.

Men eftersom selskabet jo kun betaler 25 % i skat, og barnet har frikort må det jo stadigvæk være en god forretning, frem for at udbetale lønnen til mig selv. (jeg betaler topskat :-))

Må man det... i betragtning af, at det ikke er MIN søn , men min samlevers.

Mvh Ole

 

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 00:54
Hvor mange stjerner giver du? :

olehaahr:

Et sidste spørgsmål: Hvad sker der, hvis jeg udbetaler løn til ham, UDEN at der er lavet en arbejdsindsats.  

Så er det ikke lovligt !

Og hvis jeg skal svare dig i min egenskab af at være mor til en teenager - så er det dårlig moral. Der skal ydes noget for pengene Surprise

(Kan indlægget skjules? Har fornemmelsen af, at sønnike af og til lurer med).

Og Klovn - hvor har du ret. At nedgøre en 13-årigs titel fra 'web-et-eller-andet-master' til tasteoperatør, det kan man bare ikke. Da jeg skrev det, glemte jeg helt min erfaring fra min moderrolle.... Big Smile  - og øh,,,, han er WOW-et-eller-andet-skørt-mester i spil.... Gud hvor er jeg træt af WOW.

 

 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)