Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansættelse med løntilskud - hvilken overenskomst?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Jun 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :


Et dagpengemodtager har hørt om jeg vil ansætte ham som IT tekniker. Han kan ansættes med tilskud fra kommunen i op til et år, da han er dagpengemodtager.

Aflønning skal foregå i henhold til den gældende overenskomst. Her starter problemerne.

Der findes ingen generel overenskomst for IT personale. PROSA oplyser mig, at lønsatserne derfor tages fra noget der hedder CSC, og at mindstelønnen for IT personale er på 28.105,-/måned plus 10% arbejdsgiverbetalt pension, dvs. omtrent ialt 31.000,-.

Personen som søger ansættelse hos mig har dog ingen tidligere erfaring inden for IT, hverken uddannelsesmæssig eller erhvervsmæssig. Kendskabet er overfladisk og indtil videre på hobbyplan (han er uddanet inden for salg, og har en del års erfaring inde for rådgivning af produktløsninger for DELL - det er ikke noget der kan bruges som IT fagtekniker). Der skal derfor en betydelig mængde oplæring til.

Findes der nogle titler, der afspejler dette forhold, således at lønnen i henhold til overenskomst afspejler kompetenceniveauet og er til at betale?

Jeg synes, det er urimeligt at skulle betale så meget for ham.  Jeg havde tænkt mig noget i omfanget af 23.000,- om måneden.

 

 

 

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 19:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes, du skal tage kontakt til HKs afdeling: IT, medie og kommunikation: http://itmk.dk/. De har sikkert en fornuftig lønstatistik, du kan gå ud fra.

Fra København
Tilmeldt 22. Jul 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Det interessante i den sammenhæng er hvilken A-kasse han er i.

De vil som hovedregl insistere på at han bliver underlagt en overenskomst i deres regi.

Iforb. m. løntilskud er det dog altid dig som arbejdsgiver der vælger hvilken stilling du ønsker at ansætte den pågældende i.

Med mindre, han har søgt om ansættelse, i en specifik (overenskomstbestemt) stilling, er det altså dig der vælger.

Overenskomstkravet skal i den sammenhæng ses ifht. hvilken stilling du ønsker at ansætte ham i.

Håber det hjælper ellers bare spørg igen.

Har tidligere arbejdet en hel del med rådgivning af virksomheder ifht kontakten m. a-kasser og jobcentre, så jeg burde kunne svarer.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)