Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af varekøb i EU - endnu en gang for prins knud :)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 299
Fra  DForm Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, jeg ved godt at det har været oppe før, men jeg har behov for at få den en gang til for prins knud :)

Jeg sidder med en faktura fra tyskland på div. kontorforsyning pålydende ca 93€ omregnet til ca 696,-
Fakturaen er med angivelse af mit momsnummer så den er uden tysk moms.

Jeg bogfører den på konto 2800 (varekøb i EU) som debet for det fulde beløb. korrekt?

Hvordan skal jeg bogføre moms? Skal jeg bogføre 25% moms af de 696,- og bogføre på 9722 (Købsmoms af varekøb i EU-lande) som debet ?

På forhånd tak, 

Mvh Daniel Duvald - Speciale: Design & udvikling til Joomla CMS, Wordpress, Magento & Prestashop
Kvalitets-webhosting

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal have en kredit konto til moms af varekøb m.v. i udlandet - og du debiterer din alm. købsmoms.

Og det er 25% af de 696,-

Oppe i driften bogfører du de 696kr - debet det fulde beløb.

Fra Århus
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 299
Fra  DForm Skrevet kl. 17:50
Hvor mange stjerner giver du? :

På startvaekst.dk kan jeg læse følgende:

"Hvis du køber varer i et andet EU-land, skal du selv beregne dansk moms (erhvervelsesmoms) af varerne - en form for importmoms. Erhvervelsesmomsen kan fratrækkes som købsmoms, på samme måde som hvis varerne var købt i Danmark." 

hvis jeg læser det korrekt, så skal der bogføres dansk moms af varekøb i EU selvom de er uden moms på fakturaen, men den moms kan så fratrækkes, men arghh... den bogføring tager livet af mig :D

Det er jo knold og tot at skulle lægge dansk moms på et beløb som du efterfølgende kan trække fra.  

Mvh Daniel Duvald - Speciale: Design & udvikling til Joomla CMS, Wordpress, Magento & Prestashop
Kvalitets-webhosting

Fra Århus
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 299
Fra  DForm Skrevet kl. 17:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Og et lille tillægsspørgsmål: hvis jeg skal bogføre varekøb i EU på konto 2800 som debet (696,-) og ca 139,- på konto 9722 (købsmoms af varekøb i EU-lande) som debet, hvad mangler jeg så for at få kassekladden til at passe - mangler jeg ikke en modpostering for momsen? Ellers vil afstemningen med konto 7920 (bank)  blive omkring 835 og det passer jo ikke

Mvh Daniel Duvald - Speciale: Design & udvikling til Joomla CMS, Wordpress, Magento & Prestashop
Kvalitets-webhosting

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :

debet varekøb 696

kredit bank 696

kredit moms af varekøb i eu-lande 25% af ovenstående

debit købsmoms 25% af ovenstående

 

Balance 0

Fra Århus
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 299
Fra  DForm Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu faldt 10'øren - mange tak for hjælpen!

Mvh Daniel Duvald - Speciale: Design & udvikling til Joomla CMS, Wordpress, Magento & Prestashop
Kvalitets-webhosting

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)