Hej Majbritt, Mange har startet en børnetøjsbutik på det forkerte grundlag. Det tager sig ud sådan her: "Du holder fx. barsel. Du surfer på nettet for at finde tøj til din lille guldklump, men ser at det er ALT for dyrt (og det er rigtigt nok :-)). Istedet for at gå i HM, roterer din hjerne omkring, at hvis du nu selv starter en butik, kan du selv få billigt tøj til dit eget barn. Din hjerne roterer endnu mere og i øvrigt kunne det også være fedt og hyggeligt, for du elsker jo børnetøj." De butikker der har brugt ovenstående strategi, er i dag ved at lukke. Mange har allerede gjort det, og mange holder ophørsudsalg. Siden krisen startede, bliver fårene skilt fra bukkene. Det drejer sig i reglen om, at de der nu lukker egentlig ikke har iværksættergenet i sig eller forretningssansen. De ønsker ikke at samarbejde med andre butikker, for "Nej nej, det er min forretning og ingen skal komme og fortælle mig noget" og holder forretningen tæt inde på livet. Det skulle bare være så hyggeligt at sælge børnetøj. De butikker der overlever i dag, følger denne strategi: "Du surfer på nettet for at finde en speciel ting, men finder den ikke. Måske finder du den i en enkelt butik, der ser ud til at have et meget lille udvalg indenfor den branche du søger i. Men alligevel kan du ikke bruge varen, da den ikke passer i målene, farven osv. Det er du ikke tilfreds med og det må kunne gøres bedre. Du vil starte en butik, der er proffesionel inden for den givne branche, med et stort udvalg, hvor kunden har en masse at vælge i mellem. Så roterer din hjerne, for at få en forretning i gang og du kan gå i gang med udkastet til en forretningsplan" Ovenstående strategi er idéen til en niche. Noget der ikke findes ret meget af i forvejen på nettet, eller noget der slet ikke eksisterer. Jeg kender mange webshopejere og de der har gået efter denne strategi, er dem der lever i bedste velgående i dag og er ikke truede af krisen. Udover alt dette skal du have iværksættergenet i dig. Det er ikke noget man kommer sovende til og en arbejdsdag på 18 timer er ikke usædvanligt. Det overlever du også sagtens, hvis du brænder for det, du skal i gang med. En anden ting, er også at tale med din bedre halvdel om det. Det er meget vigtigt at I er enige. Hvis du stadig ønsker at starte en børnetøjsbutik, vil du også få svært ved at overbevise banken. De knalder nemlig røret på allerede når du præsenterer din plan, for at aftale en tid til en samtale. Og selvom du finder en niche, er det stadig svært at overbevise banken i disse krisetider. For selvom der ikke er krise for mange butikker, er der megakrise for bankerne. Held og lykke med dine planer |
for det første skal du finde en god it nørd som kan lave en flot website og netbutik og finde billig tøj som kan sælges.
skal vi arbejde sammen så er jeg frisk på at starte butik med dig?
hvor i landet bor du?