Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kongehusets betydning for "Forretningen Danmark"

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Læste en artikel her til morgen henover morgenkaffen; endnu en bog, der stiller sig kritisk overfor kongehuset er på gaden. Der pointeres bl.a. store omkostninger for at drive den "lille" forretning vi kalder Kongehuset... Tallet er "vidst nok" omkring 200 millioner - som om noget kan lyde af rigtig mange penge.

Indledningsvis, så er jeg 100% FOR Kongehuset - og alle de værdier der følger med at have en - på nuværende tidspunkt - Dronning. Det er en del af vores identitet - især som lille nation. En del af hele det at være Danmark - at have H.C. Andersen som vores helt store kultur-arv - det at vi nu er kendt over hele kloden som det lille land der sagde: "Ytringsfrihed det er os!".

Det er faktisk næsten helt sikkert at investeringen der ligger i at kaste en betragtelig bunke penge efter de kongelige, kommer så rigeligt igen, i form af den repræsentation de står for i udlandet - og de opgaver de løser, som brobygger og identifikationen af Danmark - og det at være dansk.

Er sikker på at alene en by som København har tal på hvor mange turistkroner der bliver lagt alene der som følge af kongehuset - ligesom det lagt sammen med indtægter fra brobygning med andre lander add´er op til pæn slat.

Nuvel, bogen stiller sig kritisk i forhold til kongehusets evne til at være åbne som visse aspekter - men som alle andre steder skal osse de kongelige lærer at indrette sig til nye tider - og synes de er på rette spor.

So go ahead.. Keep ´em on the payroll ;-)

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Tilmeldt 23. Sep 08
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Meget enig med dig i betragtningen om kongehusets cost-benefit.
Læste engang en artikel, hvor den nuværende udgift på kongehuset blev sammenlignet med udgifterne ved omlægning til en republik. Regnestykket omfattede udgifter til alt, fra afholdelse af præsidentvalg, pensioner og sikkerhedsforanstalninger for op til seks-syv afgåede præsidenter, residens samt fald i turistindtægter mv. Så vidt jeg husker var resultatet, at det faktisk er en fin lille forretning for Danmark at være et monarki.

Til gengæld er jeg meget kritisk over for det ufattelige snobberi, der omgærder kongehuset. Og jeg bryder mig heller ikke om mange af de ting der foregår omkring kongehuset - herunder de kongeliges adfærd i nogle sammenhænge, modtagelse af gaver mv.

Venlig hilsen
Hallo! Kommunikation

Bertil K. Sall

 

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Bertil Sall:

Til gengæld er jeg meget kritisk over for det ufattelige snobberi, der omgærder kongehuset. Og jeg bryder mig heller ikke om mange af de ting der foregår omkring kongehuset - herunder de kongeliges adfærd i nogle sammenhænge, modtagelse af gaver mv.

Når vi trækker de MEDIEBILLEDE væk vi har om de kongelige - altså det vi kun ser - er det jo ikke sikkert det er så "slemt" endda... et eksempel er jo da - var det ikke Morten Stig - havde Frede på tomandshånd. Fantastisk billede af en ekstremt sympatisk king-to-become

 

Lasse

 

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Tilmeldt 23. Sep 08
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 16:54
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Korrekt - medierne spiller da en rolle.
Men jeg er bare generelt ikke særlig imponeret over det spil (giv kongehuset nogle dyre biler og bliv udnævnt til ridder af Dannebrog) og øvrige snobberi og fald-på-halen, der omgiver de kongelige!
Men min opfattelse er nok også præget af, at jeg er imod alle former for idoldyrkelse. Og én ting ligger helt fast - jeg kommer aldrig til at sige "Deres kongelige højhed" eller lignende, hvis jeg i en sammenhæng skal være i samme lokale som Margrethe eller andre fra kongehuset.

Venlig hilsen
Hallo! Kommunikation

Bertil K. Sall

 

Fra Kolding
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 742
Fra  Klubmodul ApS Skrevet kl. 17:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Lasse Burholt:
En del af hele det at være Danmark - at have H.C. Andersen som vores helt store kultur-arv - det at vi nu er kendt over hele kloden som det lille land der sagde: "Ytringsfrihed det er os!".

Ovenstående har da ikke noget at gøre med et kongehus? Slet ikke ytringsfrihed, da netop kongehuset jo ikke har ytringsfrihed?

Lasse Burholt:
og de opgaver de løser, som brobygger og identifikationen af Danmark

Hvilke konkrete eksempel kan du komme med som kongehuset løser og hvor de har været brobyggere?

Lasse Burholt:
- og det at være dansk.

Men Prinsen er fransk, prinsessen er Australsk.. Det at være dansk idag er jo også at have en baggrund fra et andet land/kontinent.

Lasse Burholt:
ligesom det lagt sammen med indtægter fra brobygning med andre lander add´er op til pæn slat.

Hvordan regner du det ud?

Lasse Burholt:
So go ahead.. Keep ´em on the payroll ;-)

Så hvis de er ansatte, kan de så også fyres?

Mvh

Jesper

 

Klubmodul - 600000 danskere, 800+ organisationer kan ikke tage fejl

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Lasse Burholt:

Er sikker på at alene en by som København har tal på hvor mange turistkroner der bliver lagt alene der som følge af kongehuset - ligesom det lagt sammen med indtægter fra brobygning med andre lander add´er op til pæn slat.

"Fokusgrupper i blandt andet Italien og Storbritannien har undersøgt, hvad turisterne forbinder med Danmark, og det er tydeligt, at kongehuset ikke er noget fundament for vores image," siger udviklingsdirektør i Wonderful Copenhagen, Peter Rømer Hansen, til Nyhedsbureauet Newspaq.

Hele artiklen der hedder "Kongehuset er ingen turistmagnet" kan læses her:
http://epn.dk/brancher/turisme/article1605793.ece

Men der er jo heller ingen der siger, at man skal beholde Monarkiet hvis det monetizer og modsat at man skal afskaffe det, hvis det ikke gør. Der er heldigvis andre faktorer der spiller ind.

 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)