Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Søger viden omkring opstart af finansielle virksomheder.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 10. Jun 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Er det en muligt at starte sin egen finansielle virksomhed eller ej? For eksempel et forsikringsselskab.

Jeg kan desværre ikke rigtig finde nogen "sådan-kommer-du-igang-guide" på nettet på dette område, derfor vil jeg gerne lige høre, om der er nogle herinde som kan linke til nogle gode artikler/blogs/debatter om opstart af finansielle virksomheder eller andre guldkorn på nettet. Det må omhandle alt fra gode "husråd" til specifikke love og regler.Hvor stor kapital skal jeg skrabe sammen før jeg kan starte et forsikringsselskab,, hedge fund etc.? Og hvordan rejser man den nødvendige kapital? Det er spørgsmål i den dur og mere til, som jeg leder efter svar på.

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg kan desværre ikke give dig nogen links, men det er nok et svært område du ønsker at starte op i. Du skal have reserver til at udbetale i forhold til hvilken risiko du løber så du altid kan udbetale penge til folk uden du går konkurs. Vil tro de fleste forsikringsselskaber har ca. 10% i reserver.

Det du kan satse på er at lave et forsikringsmægler selskab, men du kan næppe forvente mange kunder og aftaler med selskaber, med mindre du er uddannet assurandør indenfor området.

Jeg mener du kan lave en investeringsbank mod blot 50000 kr. i minimumreserver (men er ikke helt sikker)

Det lyder ikke som om du er uddannet i finanssektoren og så tror jeg altså ikke på at du har mange chancer, hverken for at finde kapital eller kunder.

 

Fra København
Tilmeldt 11. Mar 08
Indlæg ialt: 270
Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er jurist og har arbejdet i den finansielle sektor i nogle år.

At starte en finansiel virksomhed er nok det tungeste du overhovedet kan kaste dig ud i. Der er næppe nogen branche er mere tungt reguleret end finansielle virksomheder.

Opstart af en finansiel virksomhed indebærer ikke bare rigtig meget kapital, det kræver også en vurdeirng af de personer som starter den finansielle virksomhed.

Eftersom du ikke virker som om, du har erfaring inden den finansielle sektor, vil du aldrig få lov til at starte en finansiel virksomhed - medmindre du går sammen med nogle der har erfaring - på meget højt niveau.  

Du kan finde en masse oplysninger om tilladelse til opstart af finansiel virksomhed i Lov on Finansiel virsomhed, som du finder her:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=121129#Kap3

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1314
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Finansiel virksomhed er underlagt en masse love og regler, check finanstilsynet.dk. Når det gælder forsikring, stilles der krav til organisation, kapital, uddannelse osv. Det samme gælder mæglervirksomhed. Så du er vist langt fra målet.

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Tilmeldt 12. May 07
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej..

Hvad er din idé med at lave en finansiel virksomhed og hvem skal være dine kunder.

Finansiel virksomhed målrettet det private segmemt er underlagt en betydelig strammere regulering end hvis du henvender dig til fx. virksomheder.

Med venlig hilsen

Panduro

 

 

Tilmeldt 10. Jun 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Det skal da ikke være en hemmelighed at jeg ingen erfaring eller viden på området har lige p.t. men hvorfor skulle det være en forhindring?

Jeg har lige afsluttet 3.g i et ganske almindeligt gymnasium. Jeg overvejer desuden at læse økonomi, aktuarstudiet eller advokat. Det hænger sammen med jeg interesserer mig for matematisk orienterede fag og det at jeg også har opdaget at jeg har en vis flair for dette. Men samtidig ønsker jeg i fremtiden at være herre over min egen forretning, det er en drøm jeg har gået med længe og som jeg vil udføre. For en advokat er det jo "let", da det "bare" er at levere en ydelse og tillægge et salær. Det er selvfølgelig groft simplificeret. Men vil det for en person med baggrund i økonomistudiet eller aktuarstudiet ikke være oplagt at opstarte en finansiel virksomhed fx en (investerings)bank eller forsikringsselskab? Dette virker selvfølgelig uoverskueligt på nuværende tidspunkt, derfor søger jeg litteratur som omhandler dette emne. Dette er både for at blive klogere og for at hjælpe med at indsnævre mit valg af uddannelse yderligere. Hvis jeg ikke på et tidspunkt kan blive selvstændig eller have betydelig indflydelse i den virksomhed jeg kommer til at arbejde i, vil det faktisk være det samme som at jeg bliver nødt til at afskrive den pågældende karriere og dermed uddannelsen.

Alternativt kunne man som aktuar starte op som bookmaker? Forhåbentligt vil tråden fortsætte med at blive taget seriøst, på trods af min alder. Jeg er meget glade for jeres input, I er velkomne til at komme med flere, så længe det ikke bare er "du ved ikke nok om det", da det jo netop er det jeg gerne vil lære. :-)

M.v.h.

Fra København
Tilmeldt 11. Mar 08
Indlæg ialt: 270
Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Vælger du et økonomi-studie, jura studie eller andet tilsvarende er du naturligvis langt bedre kvalificeret end du er nu.

MEN du vil stadig skulle have erfaring indenfor branchen for at få en tilladelse. Dvs. efter endt studie vil du skulle arbejde i en finansiel virksomhed eller andet tilsvarende - derefter vil du gå igang med at forsøge at oprette en finansiel virksomhed.

Held og lykke med det.

SMil

Fra København
Tilmeldt 6. Feb 10
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Var lige inde og tjekke linket, og det viser sig at der er et start kapital krav på 8 mio euro hvilket er del ;-) 

Ved i om der er andre lande hvor kapital kravet er mindre ??

 

Hilsen Kruger

 

 

Min blog om køb på nettet, med gode tips og tricks :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg syntes folk her er lige dystre nok, men det plejer folk fra advokat og finans sektoren jo også at være. Der er generelt to typer personer. Dem så kun holder fokus på hvordan man holder loven, og dem der kun har fokus på hvordan man kommer uden om den uden at bryde den.

Og ingen af dem er rigtige eller forkerte, men hvis du kun spørger den ene side modtager du kun halvdelen af den viden der eksistere.

Mit råd til dig er at du finder ud af præcis hvad det er du gerne vil tilbyde folk. Finansiel virksomhed er et kæmpe ord, og du kunne lige så godt have sagt du gerne ville være selvstændig og det havde været lige så præcist.

Du kan skam godt starte din egen hedge fond i morgen uden nogen tilladelser hvis du har lyst, der vil bare være en del restriktioner på den. Den største af dem vil være at du ikke må tilbyde dine produkter til offentligheden. Ja det betyder du ikke kan lave reklame osv, men det betyder også du godt kan lave det du gerne vil så længe det sker i dit private netværk hvilke er en fortolkningssag.

Der er sågar muligheder for at lave noget der ligger meget tæt på bankdrift uden at være det så længe det ikke er tilgængeligt for offentligheden. Jeg har sågar set danske selskabskonstruktioner med noget der ligner bank drift uden tilladelse som  kan tilbydes til offentligheden. Du skal bare være opmærksom på at de fordele du opnår bliver erstattet af ulemper. En af dem er at folk ikke tager finansielle virksomheder uden licens seriøst. (hvilket i sig selv er fornuftigt)

Og jeg kan sige at jeg har drøftet disse ting direkte med finanstilsynet på flere områder så jeg ved hvad jeg snakker om. 

Find ud af hvad det er du gerne vil, og find ud af hvilke muligheder du har på nettop dette områder fordi de er meget forskellige hvis din ide skifter bare en lille smule.

Ud over det så er jeg enig i at dette er et af de områder med flest regler, love, krav og kunder der forventer du overholder alle sammen.

Men hvis du har et super netværk af super seriøse folk der stoler på dig, og netop dig. Så har du måske en lille chance.

Du er velkommen til at kontakte mig, for vil da gerne hjælpe og høre hvad du render og sysler med. Om ikke andet for at lære lidt nyt.


Tilmeldt 13. Aug 09
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Og du kan finde endnu mere lovmateriale og få adgang direkte til myndigheden på området, som er Finanstilsynet, ved at klikke her.

http://www.finanstilsynet.dk/da/Regler-og-praksis/Lovsamling.aspx

Som det allerede er skrevet, så er det et meget gennemreguleret område, så der er nok af regler, at sætte sig ind i.

vh.

Jesper

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)