Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan håndterer man svindel i private handler?

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino’er,

Har lige haft min første dårlige erfaring med privat nethandel og kunne derfor godt tænke mig at høre hvordan I mener man bør håndtere svindel ved private handler? I får først min historie..  Gider du ikke til at læse dette forløb, kan du springe direkte hen til det der ikke er skrevet med kursiv.

Jeg havde planlagt at skulle købe Løvernes Konge som fødselsdagsgave til min kæreste, da det var hendes favorit disney-film som barn, synes derfor det var en rigtig god idé til en gave. Men da Løvernes Konge er gået ud af produktion, var jeg nød til at købe den brugt. Dette havde jeg slet ikke noget imod, for skulle det værst tænkelige ske, havde jeg jo loven på min side der ville hjælpe mig – eller, det troede jeg i hvert fald..

5/4 2009

Jeg finder annoncen inden på den DBA.dk og kontakter sælgeren. Vi aftaler en pris på 300 + porto – som løber op i 325,- DKK. Jeg skriver til hende at hun gerne må sende pakken til min fars adresse, da det skal være en overraskelse og overfører derefter pengene samme dag.

17/4 2009

Stadig ingen DVD – skriver derfor en mail, hvor jeg fortæller jeg har overført pengene og hun gerne må skynde sig lidt, da jeg skal bruge den til en fødselsdagsgave. Skriver samtidig den samme besked til hende på Facebook, hvor jeg har fundet hende, for at være sikker på hun får min besked. Hun svarer: ”Jeg sender den imorgen da der har været noget i vejen har forstuet en fod og min søsters søn er inlagt ):”, hvor efter jeg svarer ” Det er i orden. Så må jeg jo håbe den kan nå at dukke frem til den dag.”.

23/4 2009

Stadig ingen pakke. 2 dage til min kærestes fødselsdag og bliver derfor utrolig vred over at jeg efter 18 dage stadig ikke har set spor til den pakke. Jeg skriver en vred og måske ikke så pæn besked til hende over Facebook, hvor jeg skriver, at takket være hende får min nevø ikke den DVD han har ønsket sig (ville se om skyldfølelse hjalp hende til at sende pakken, derfor blev det til nevø). Jeg fortæller hvor meget foragt jeg har for svindlere som hende og at hvis jeg ikke har mine penge på min bankkonto senest om mandagen, ville hun blive meldt til politiet. – Ikke skide professionelt, nej, men mit temperament løb virkelig af med mig der, da hele min overraskelse lod til at ryge i vasken.

Hun svarer derefter tilbage hvor ked hun var af det og at det nok var Post Danmarks fejl. Udover det fortalte hun at hun havde sendt pakken af sted d. 17/4 og at hvis den ikke når frem, sender hun de 350,- kr. tilbage til mig.

25/4 2009 – Fødselsdagen

Jeg modtager langt om længe pakken. Coveret er flækket forneden, fordi hun har været så smart at sende i gavepapir, frem for boblekuvert – som der var mere end nok penge til. Ikke nok med det, så mangler selve filmen også! Hun har kun sendt mig ekstra materialet – som jeg virkelig ikke har noget at bruge til. Jeg skriver endnu en mail til hende hvor jeg skriver hun skal sende den manglende DVD hurtigst muligt og at en kompensation ville være på sin plads. Hun undskylder igen, siger det nok er Post Danmarks fejl og at hun stadig er meget syg og at hun vil kigge efter den manglende DVD.

2/5 2009

Intet svar fra hende. Skriver igen og spørger hvornår hun sender den manglende DVD.

7/5 2009

Stadig intet svar. Jeg skriver igen hun skal sende DVD’en.

10/5 2009

Intet svar og ingen DVD. Jeg skriver til hende at hvis jeg ikke har mine penge d. 13/5 ville hun blive politianmeldt. Heller ikke her svarer hun igen.

14/5 2009

Jeg går ned til politiet for at anmelde hende, jeg afleverer alt den korrespondance der har fundet sted, samt bevis for hun har været online på siden Hot.dk op til flere gange efter jeg har skrevet til hende (man kan finde meget på en google-søgning). Derudover fortæller jeg at hun er CPR-registreret inde på DBA.dk og at jeg har hendes kontonummer, så hun burde være utrolig nem at finde.

4/6 2009

Jeg ringer til politiet for at høre hvordan det går med sagen. Telefonsamtalen går nogenlunde sådan her:

(Introduktion og utallige viderestillinger)

Mig:  Hej, jeg ringer for at høre hvor langt i er kommet i den bedrageri-sag jeg anmeldte for nogle uger siden.

Politimand: (Forklarer at der ikke blevet kigget på sagen og at der nok heller ikke vil blive gjort noget ved det.)

Mig: (Er nærmest målløs) Jamen det går jo ind under bedrageri ifølge straffeloven? Udover det er sagen jo lige til at gå til, hun er CPR-registret inde på DBA.dk

Politimand: Ja men nu er det kun 325,- kroner og det var måske ikke hendes mening at snyde dig – og du har jo modtaget 1 DVD.

Mig: Om så det var hendes mening eller ej, er det jo stadig bedrageri. Og mht. dvd’en, ville det svare til at købe et fjernsyn og kun modtage fjernbetjeningen. 

Politimand: (Fortæller at så må jeg tage det videre civilt)

Mig: Altså jeg har snakket med min advokat (har jeg ikke), og han fortæller at det går under bedrageri.

Politimand: Så må du jo køre det igennem en advokat.

Mig: Det kan jeg jo ikke gøre for 300 kroner – er jo det som det koster bare at henvende.

Politimand: De ville hvert fald ikke gøre mere ved det.

Mig: (Jeg bliver rasende over at han bare afviser mig, ganske vidst er det ikke verdens største sag og er klar over den ikke har 1. prioritet – men direkte at afvise den, gør mig gal!). Jamen opfordrer du til selvtægt? Skal jeg gå ned og plante en pose heroin på hende, før I gider gøre noget ved det?!

Politimand: Vi vil i hvert fald ikke gøre mere ved det.

Mig: Det var da dejligt at I gider at hjælpe. Farvel.

Jeg bliver simpelthen så rasende efter den telefonsamtale. Er ikke pengene, vil egentlig skide på de 325,- kroner – er mere princippet i at man kan gå ud og bedrage almindelige ærlige mennesker, uden det har konsekvenser, blot fordi beløbet ikke er stort nok?! Er ikke som om hun er stukket af til Mexico og sidder på en strand og lever det fede liv for mine 300 kroner, så de skulle til at have fat i Interpol – nej. Det eneste det ville kræve var et par telefonopkald og så havde de alle hendes oplysninger. Min sidste respekt for politi-systemet går tabt her.

Jeg går ind og googler sælgeren igen, finder hende på Hot.dk, hvor hun har været online inden for den sidste dags tid, opretter en bruger og skriver følgende til hende.

Jeg fortæller at denne sag kan gå på 2 måder:

1. Hun overfører pengene til mig. Jeg sender den ene DVD tilbage og vi afslutter herefter sagen.

2. Jeg skriver et brev til hendes chef, hvor jeg forklarer ham sagen og at hun er en bedrager, hvor efter jeg laver en hjemmeside hvor jeg forklarer hele sagens forløb, så hvis fremtidige arbejdsgivere skulle google hendes navn, ville denne side dukke frem.

Her under ses de sidste mails mellem hende og jeg:

Hej...

Jeg skriver til dig for jeg finder mig ikke i du kontakter mig andre stede... Og bliver ved at gøre ting som jeg faktisk kan melde dig for men lad det nu ligge... Men jeg kan godt forstå du er sur og jeg er sur over du ikke så den besked jeg sendt dig med at det var postdanmarks skyld at dvden ikke var der og kassen var risset for jeg havde ikke problemer før jeg sendt den til dig...

Men du kan sende det hele tilbage og 2-3 dage efter har du 350 kr på kontoen jeg vil gerne undskylde for alt det her og jeg håber du undskylder for at du har sagt så mange grime ting om mig...

Jeg har ikke haft computer i 1½ månede nu og derfor er det gået galt med det hele jeg undskylder jeg ikke var gået på biblotket for at tjek min mail men har været alvorlig syg og været indlagt på odense sygehus i 3 uger... Og jeg undskylder mange gange at der har været problemmer men hvis du er med på det jeg skriver skal det nok ske...

Håber det sidste gang vi snakker sammen efter den her aftale og du kontakter mig ikke mere nogen steder...

MH XXXXX

 

Hej XXXXXX,

 

Jeg kontakter dig der da du gentagende gange ikke har svaret mig over mail - og du må hjertens gerne anmelde mig, hvis det er det du føler for. Dette har IKKE noget med Postdanmark at gøre da du KUN har sendt 1 DVD med ekstra materiale og ikke den film jeg har betalt for!

 

Jeg har ikke til hensigt at undskylde for dig, da jeg nu har måtte vente 2 måneder med at give min nevø den fødselsdagsgave han har ventet på, fordi du ikke har kunne svare tilbage på mail. Mht. du ikke har haft computer i 1½ måned, så synes jeg det er fantastik jeg har kunne se dig online næsten hver eneste dag på Hot.dk - men lad det nu ligge.

 

Du kan overføre pengene til min bankkonto på: XXXX XXXXXXX - og derefter sender jeg dig den ene DVD du har sendt til mig.

 

Dbh

Kasper Andreassen

 

---

Det piner mig virkelig at skulle nedlade mig selv til at gøre den slags, men den følelse af afmagt og at være blevet pisset på, gjorde bare at jeg ikke kunne lade det ligge.

Så nu vil jeg høre jer Amino’er, hvordan ville i håndtere sådan en sag? Eller bare enhver anden sag hvor i var blevet snydt online? Og til slut, er du blevet snydt online før i en privat handel?

Er du blevet snydt i en privat online handel før?

  • Ja (50%)
  • Nej (43,2%)
  • Der var uenighed mellem mig og sælger/køber (6,8%)
  • Totalt antal stemmer: 44

 

All the best

Kasper Andreassen

 

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Køber en del på nettet og er aldrig blevet snydt..

Men, man skal altid se sig godt for, fordi der er mange snydere på nettet der ser det som en nem indtjening med forudbetalinger..

Tjek altid dem du handler med, inden du sender penge!!

mvh

 

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Køb den i butikken hvis du ikke vil snydes! Handler du med private rammer du næsten altid ind i fusker og svindler det er bare sådan danskernes moral er. Smile 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for de hurtige svar.

@Lanther: Hvordan mener du man bør checke sælgeren? Hende her havde hverken anmærkninger eller lignende - og så er der jo egentlig ikke mere man kan gøre?

@Remydk: Tro mig - ville jeg også 1000x hellere have gjort, men denne DVD-film er gået ud af produktion og derfor umulig at opdrive i butikker :-)

All the best

Kasper A

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kasper.

Der er sjældent noget at gøre efter man er blevet snydt, men man skal nærmere sørge for at være godt forberedt inden handelen.

At sende en pakke pr. efterkrav er selvfølgelig altid at foretrække, men ønsker man at handle ved hjælp af bankoverførsel, bør man bruge bankernes nye tilbud om sikker nethandel:

Man overfører pengene til banken med afsenders oplysninger. De kontakter afsender og sørger for at få bevis for afsendelsen. Så snart de får bevis for afsendelsen sender de pengene videre til afsender. Foreligger der ikke bevis for afsendelsen indenfor en tidsramme tilbageføres pengene til dig.

Det var bare lige for at hjælpe dig med en fremtidig nethandel - du skulle nødig skræmmes helt væk.Wink

Men jeg tror derimod ikke der er meget at gøre ved at du allerede er blevet snydt. Politiet gør aldrig noget ved den slags når det ikke handler om større beløber, eller gentagne snyderier af samme person. Men man kan evt. opsøge personen på privatadressen i og med at du ved hun er CPR-valideret på DBA. Dermed ikke sagt at man skal gøre noget som helst dumt, men snakke om tingene. Den slags snydere har det med at indrømme deres fejl så snart man opsøger dem privat.

Jeg håber du kan bruge det til noget. Hav en rigtig god dag, og held og lykke med at få dine penge tilbage!

Venlig Hilsen Tim Bøgh

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja ok så er det ikke så nemt at købe den i butikken! Smile

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 16:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved private handler er der kun meget få måder at sikre sig på som ovenstående os beviser.

1: Få alle sælgers info og tjek dem på krak.dk eller degulesider.dk

2: Gå i banken og indbetal. På den måde kan du sikre dig at sælges info er de rigtig og stemmer overens med dem du har modtaget.

3: Betal evt via www.evire.dk eller www.privathandel.dk alternativt www.paypal.com

Som ovenstående beviser er det umuligt at gøre noget hvis man bliver snydt. Dog skal det altid anmeldes, da politiet tager sager op, hvis sælger snyde over 4-5 personer, og det gælder uanset beløb.

Du er dog gået helt skævt i denne handel og er selv ved at overtråde nogle love, som faktisk er endnu værre end den som sælger har overtrådt. Du har kontaktet sælgers arbejdsgiver og påstået sælger er svindler. Har du bevis på dette? Eneste bevis er en dom alt andet er indicier og du kan blive dømt for at fremsætte disse uden dokumentation. Det samme gælder din trussel om at oprette en hjemmeside. Du har ingen dom på at sælger er svindler, ergo hæfter du for denne påstand hvis sælger sagsøger dig. Og som jeg har forstået reglerne er du sikker taber ved en evt indicier-sag.

Så overvej at komme videre, du har allerede spildt alt for meget tid på et fjols, og beløbets størrelse er ik det værd.

 

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

tbmtbm:

At sende en pakke pr. efterkrav er selvfølgelig altid at foretrække, men ønsker man at handle ved hjælp af bankoverførsel, bør man bruge bankernes nye tilbud om sikker nethandel:

Efterkrav er ik en mulighed for private til information...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Det forstår jeg skam ikke, jeg har tidligere sendt telefoner pr. efterkrav. Ganske privat.

Ellers må det være fordi det hedder noget andet når det er private forsendelser

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 17:01
Hvor mange stjerner giver du? :

tbmtbm:

Det forstår jeg skam ikke, jeg har tidligere sendt telefoner pr. efterkrav. Ganske privat.

Ellers må det være fordi det hedder noget andet når det er private forsendelser

Så vidt jeg er orienteret så blev det afskaffet 01.01.09 og det må derfor være længe siden du har sendt dem.
Desuden er efterkrav heller ik sikkert. I denne sag ville der jo bare være kommet et tomt cover, og eneste forskel ville være en meget højere fragtpris.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)