Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal kongehuset afskaffes?

Side 2 ud af 8 (75 indlæg)
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 19:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

De er da et underholdende indslag og med til at gøre vores land lidt spændende for udlændinge.
At nedlægge kongehuset vil være et gigantisk selvmål...

Dbh Martin

Som forøvrigt har været garder og derfor nok ikke er så upartisk :-)

Tilmeldt 7. Aug 05
Indlæg ialt: 415
Skrevet kl. 20:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Brandt:
Hvis tronfølgeloven bliver ændret så kan også den først fødte pige blive regent, altså dronning. Hendes kommende mand bliver så ikke konge, men prins!! Hvis det er ligestilling, så betyder det jo, at dronningen jo er lavere rangerende end kongen!!

Der er vist noget, du ikke helt har forstået her. Man kan da ikke importere en konge. En konge er én der ARVER tronen - altså skal kongen være DANSK, hvis det er den danske trone vi taler om. Det samme med dronningen. For min skyld kunne vi kalde en kvindelig arving til tronen for KONGINDE, hvis det passer dig, men det lyder sgu' da dumt. Det er ikke her ligestillingen ligger.

Ligestillingen ligger udelukkende i at både piger og drenge nu kan arve tronen. Hvilken titel de får er underordnet - konge, konginde eller dronning - kald det hvad det du vil.

At man kan finde på at sige kongehus og demokrati i samme sætning begriber jeg ikke. Det har intet med hinanden at gøre.

Kongehuset er en stor pengemagnet uanset hvordan man vender og drejer det og det går begge veje. De er en investering som bringer meget indtægt hjem igen.

Min amerikanske veninde brillierede engang med at 'vi har bare en præsident' og jeg brillierede tilbage med 'vi har bare en dronning'. Hun smed omgående håndklædet i ringen og jeg havde vundet. Det var ganske tydeligt, at en dronning var mere sej end en præsident og hun var dybt misundelig. Ligesom da vi talte om Lego og hun var sikker på at det var en amerikansk opfindelse. Hun var ved at falde død om, da jeg sagde det var dansk. Vundet igen!

Det er virkeligt småligt at nogle danskere bare ikke kan være stolte af deres kultur. Skriv bare så mange blogindlæg I vil omkring afskaffelse af kongehuset; en holdning som denne vil ikke bare være et gigantisk selvmål - det vil snarere være et megagigantisk selvMORD.

Ha' en god aften :-)

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis kongehuset er så profitabelt for Danmark burde det jo være nemt at få det financieret af private.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Brandt:

Enig...

Som Jakob Haugård skrev i bt, så håber han ikke man skal vælge kongen, for så ville der være en stor sandsynlighed for at Thor Pedersen blev konge... det var dog en skrækkelig tanke..

Væk med kongehuset, og lad os adskille kirke og stat samtidig.....

Er det ikke lidt selvmodsigende?

Ville det ikke være samme problem at skulle vælge en præsident? Kongehuset skal da, idet mindste ikke vælges, og husk så lige, at kongehuset reelt ikke har nogen magt Huh?

Hilsen

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Thorborg:

De er da et underholdende indslag og med til at gøre vores land lidt spændende for udlændinge.
At nedlægge kongehuset vil være et gigantisk selvmål...

Dbh Martin

Som forøvrigt har været garder og derfor nok ikke er så upartisk :-)

Hej, helt enig med MartinYes

Kongehuset er institution, som er utrolig gode ambassadører for Danmark. Man kan eks. tage en rundspørge til de store virksomheder på internationale marked, som har profitteret af kongehusets besøg i mange lande, og dermed lagt en "motorvej" for danske virksomheder til at komme ind på markedet.

Denne debat har indtil nu ikke bibragt nogen nye argumenter for nedlæggelse af kongehuset, tværtimod.

Jeg tvivler også på, at det vil ske.

Hilsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jesper,

Kongehuset bliver allerede hel eller del financieret via alle turisterne, som lægger mange kroner i statskassen hvert år -  men vi kan da også bare begynde at rive alle vores kulturværdier ned såsom kirker, museer og slotte - langt billigere - men sikken et fattigt samfund, der så ville være tilbage !

Mvh Pernille 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,3 stjerner givet af 3 person

Kongehuset er en forældet institution, Logisk set er kongehuset uforeneligt med demokrati, der er flere lande der har samme monarki-demokrati model som den danske, men det gør det ikke mere logisk.

Så jo, kongehuset har haft sin tid--hvorfor skal man arve disse privilegier, som kronprins, prins m.v.? Det er da en forældet adelig tankegang..Så udfas kongehuset over 5 år, de udmærkede mennesker der udgør kongehusets famile, kan jo finde et job lissom alle os andre.

Vores styreform kan bevares uændret med en statsminister, folketing, der har samme beslutningskraft som idag; der behøves ikke ændres på det, og indføre en præsident e.l.

Der er en facebookgruppe der hedder Afskaf kongehuset hvor der af og til kommer mange saglige argumenter for at nedlægge kongehuset. Den  er et besøg værd.

Go aften

Flemming

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person

Hej

Jeg har utrolig svært ved at forstå argumentationen for en nedlæggelse af kongehuset. Det kan da kun være en eller anden underlig form for misundelse, da argumenterne ikke holder.

Jeg hører til Dem, der er stolte af kongehuset, som er i stand til at agere stort set upolitisk og være en del af demokratiet.

Hilsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Hej

Jeg har utrolig svært ved at forstå argumentationen for en nedlæggelse af kongehuset. Det kan da kun være en eller anden underlig form for misundelse, da argumenterne ikke holder.

Jeg hører til Dem, der er stolte af kongehuset, som er i stand til at agere stort set upolitisk og være en del af demokratiet.

Hilsen

 

Kongehuset er i mine øjne ikke en reel del af demokratiet--de underskriver nogle dokumenter, holder nytårstale og andre detaljer. Men det er jo et spm om smag og behag hvad man foretrækker.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:25
Hvor mange stjerner giver du? :

neodias.dk:

Tonny Skov Pedersen:

Hej

Jeg har utrolig svært ved at forstå argumentationen for en nedlæggelse af kongehuset. Det kan da kun være en eller anden underlig form for misundelse, da argumenterne ikke holder.

Jeg hører til Dem, der er stolte af kongehuset, som er i stand til at agere stort set upolitisk og være en del af demokratiet.

Hilsen

 

 

Kongehuset er i mine øjne ikke en reel del af demokratiet--de underskriver nogle dokumenter, holder nytårstale og andre detaljer. Men det er jo et spm om smag og behag hvad man foretrækker.

Demokrati er vel, hvad flertallet bestemmer eller ?

Nej, jeg siger som Shu-bi-dua- "Hvad skal vi med en præsident, sådan en folke politibetjent".

Hilsen

 

Side 2 ud af 8 (75 indlæg)