Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bliver SP-bidraget genindført på et tidspunkt?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 18:58
Hvor mange stjerner giver du? :

  Nu har mig og min kone så, ligesom alle andre, modtaget et brev fra ATP, hvor i vi bliver givet muligheden for at hævet vores SP.

Men der er en ting som jeg tænker på og som jeg ikke har kunne finde svar på nogensteder:
Bliver indbetaling til SP-bidraget genindført en gang i fremtiden?

Jeg kan finde en masse dokumenter på nettet, hvor i der står at ordningen er blevet sat i bero frem til 2009. Og i 2008 bliver det så besluttet at den også skal være i bero i 2009 og der skal være mulighed for at hæve den opsparede SP, for at punpe penge ud i det danske samfund og derved (forhåbentligt) få rettet op på den økonomiske krise.

Umidlbart er det jo fristende blot at hæve penge - især hvis ordningen aldrig kommer til at træde i kraft igen. Men omvendt, så er det jo også, set med mine øjne, lidt nytteløst at hæve opsparingen igen, hvis vi skal til at betale til ordningen igen om et par år. I så fald kan pengene lige så godt bare blive stående og så blive suppleret op af de fremtidige indbetalinger.

Men er der nogen af Jer som ved / har hørt noget om hvad der sker med SP-ordningen i fremtiden?

/Jesper

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14996
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 19:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Tvivler på der er nogen som egentlig ved hva der skal ske med SP-ordningen... Nu bliver den i hvertfald udbetalt så den kan forbruges. Tvivler på den kommer tilbage i samme form som nu, men det har krisens længde vel et afgørende aftryk på...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 19:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,3 stjerner givet af 3 person

Ja det gør den sikkert.

SP blev indført for at begrænse forbruget i en periode hvor økonomien var ved at overophede og det vil helt sikkert være et værktøj som vil blive taget i brug igen.

Derudover har SP ordningen jo den fordel at den samfundsøkonomisk styrker pensionssystemet som er baseret på en trebens model hvor netop "pay as you go" elementet, jvf. fremskrivningen for demografisk vækst, er betydeligt udsat for et press så en delvis ekstra financiering der ikke er baseret på "pay as you go" men opsparing virker altså ikke som end helt tosset løsningsmodel hvis ellers problemet reelt opstår i det omfang som den demografiske fremskrivning anviser.

Så ligesom Oms'en og Moms'en og SP'en, AM'en, Sundhedsbidraget og hvad de nu ellers kan finde på de romere, så er det sikkert noget der er kommet for at blive om ikke andet så i den værktøjskasse af elementer som hastigt kan trækkes hvis behovet opstår.

At det så er fuldstændigt tosset at fjerne en del af den ekstra financiering på pensionen for en kæmpe andel af danskerne for endnu en gang at sprøjte penge ud i forbrug i et desperat forsøg på at få gang i hjulene - selvom problemerne jo netop er opstået pga. overbrug for lånte penge (som nu er penge der mangler til pensionsdækning i fremtiden) så skubbet vi jo bare problemerne foran os indtil de når en størrelse hvor der ingen undvigelse er - det er vi nok en del der mente var ved at være indtruffet men det ser altså ud som om at den fortsatte løsningsmodel hedder at skubbe en helvedes masse penge ud som så mangler i fremtiden (som de afdragsfrie lån osv.).

Det eneste positive er vel at det er historien som beskriver de eklatante dårlige politiske løsninger som så dagens lys undervejs i processen og den absolute manglende vilje fra politikernes side til et reelt forsøg på at løse problemerne langsigtet.

Det blev vist et halvt sidespring - men det er godt nok tosset at hælde SPen ud i endnu mere overforbrug når man nu ved at regningen venter for eftertiden - mere "pay as you go" betyder udelukkende at dem som har et job om 10-20-30 år skal betale gildet - ligesom de forøvrigt også kommer til at betale for diversebankpakker, afdragsfrie lån osv. i de næste 10-30 år over skattebiletten - Men det kan jo være man kan stemme om politikernes gravstenes placeringer i fremtiden - så kan vi da indirekte få lov til at placere ansvaret der.

Fra København N
Tilmeldt 3. Mar 08
Indlæg ialt: 1611
Fra  Amino ApS Dinero Skrevet kl. 19:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Godt spørgsmål - jeg aner ikke hvad jeg skal gøre med mine. Overvejer bare at lade dem stå, men en ven har fortalt mig at der er skattefordele ved at hæve dem, og sætte dem ind på ens pensionsopsparing. I don't know Huh?

Jeg er på Facebook, Tumblr og App.net.

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Din ven har ret! Du betaler jo kun 35 % af de første 15.000 kr. af din SP opsparing, så det kan godt betale sig.

Men spørgsmålet er i virkeligheden også om grunden til frigivelsen af SP'en er for at få gang i forbruget eller om bagtanken var at få lidt i "Skattekassen", der er jo røget en del penge ud på det seneste til diverse hjælpepakker.

Minimum 35% af 40 miliarder .... Hmm Det vil trods alt lune godt i statskassen. Wink

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 20:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hiv dem ud. Andet kan ikke svare sig. Vil man ikke bruge dem til forbrug kan man smide pengene ind på en ratepension. Det giver faktisk netto skattekroner ud i sidste ende fordi fradragsværdien af sidstnævnte er større end skatten. Dvs. man kan indskyde mere end man får brutto hvis det skal gå i 0 økonomisk set.  

Om SP-Bidraget kommer igen ? Næppe som SP Bidrag men idag kalder man jo bidrag m.v. for sjove ting selvom det reelt set ofte er merskatter eller tvungne pensionsbidrag. Arbejdsmarkedsbidraget er et tydeligt eksempel. Først nu er der efter lovgivningen tale om en egentlig skat, hvad det i virkelighedens verden har været hele tiden. Det samme med sundhedsbidraget. Det er bare en camoufleret skat for at kompensere for afskaffelsen af amtskatten. Der skal såmænd nok komme med noget nyt. Det er bare et spørgsmål om hvad man vil kalde. det.  

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 20:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper,

Du skal da bare sørge for at hæve din SP og sætte beløbet i aktier (hold dig evt. til C20 indekset, hvis du ikker er haj). De kommer til at stige meget i de kommende år - mere end hvis du lader dem stå hos staten... Big Smile

 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 20:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

meJensen:
De kommer til at stige meget i de kommende år - mere end hvis du lader dem stå hos staten

Jeg synes, man bør orientere om risikoen, hvis man kommer med sådan et råd.
Hvis du investerer i aktier, risikerer du at miste pengene i forbindelse med konkurs i de firmaer, som du investerer i.
Hvis du lader dem stå, risikerer du at miste pengene, hvis staten går konkurs.

mvh Hans

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Det har du selvfølgelig ret i, Hans... Der er altid en risiko for at en virksomhed går konkurs - og også staten for den sags skyld... :-) Men det var nu også mest tankegangen om investering jeg var interesseret i at udbrede.

Hos staten har du i øvrigt ikke mulighed for at bestemme over din kapital, mens du ved at trække pengene ud kan investere (eller forbruge) pengene som du selv ønsker det.

Er man iværksætter kan man også bruge dem på at investere i sin egen virksomhed, og dermed få endnu mere glæde af pengene - i hvert fald her og nu - og måske på sigt, hvis man investerer dem på den rigtige måde.

Aktier er dog ikke et dårligt køb med de nuværende kurser... men spil aldrig det hele på én hest - sådan har det altid været!

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo men vil man investere dem i aktier hvorfor så ikke gøre det via en ratepension. Så er man trods alt sikret at få fradrag i den personlige inkomst for sit indskud uanset om det går op eller ned.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)