Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det lovligt at sælge sin "brugte" e-bog?

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Fra Sønderborg
Tilmeldt 17. Mar 09
Indlæg ialt: 336
Fra  BodyMod.dk Shop - Blue Monkeys in Space ApS Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,5 stjerner givet af 2 person

Hej Aminoer,

 

Jeg kom pludselig til at tænke på om det egentligt er lovligt at sælge sin "brugte" e-bog lige som man kan sælge sin almindelige bog?

Dette er et rent teoretisk spørgsmål og går ud fra at man selvfølgelig skal slette alle de kopier man nu skulle ligge inde med, men er der nogle regler som direkte beskytter udbyderne af e-bøger?

 

Glæder mig til at læse jeres svar...

Mvh.

Janus

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 16:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,3 stjerner givet af 3 person

Hej Janus,

Det må du IKKE.

Du krænker ophavsretsloven og det er ikke tilladt at fildele overhovedet.

Kunstneren får jo penge hver gang, der sælges et eksemplar, men hvis alle sender videre efter endt læsning, så stopper indtægterne jo i løbet af ingen tid.

Med venlig hilsen

Flemming

Tilmeldt 16. Sep 08
Indlæg ialt: 392
Skrevet kl. 16:30
Hvor mange stjerner giver du? :

ja jeg vil give flemming ret det er ulovligt.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Det er ikke helt så firkantet, som angivet ovenfor. Det korrekte svar er: Det kommer an på under hvilke licensbetingelser du har købt den. Der er nemlig ingen lovgivning der giver dig ret til at videresælge den, og ingen lov der forbyder det. Det hele afhænger af den licens du handler under.

Når det så er sagt, så vil langt de fleste sælgere af e-bøger netop IKKE tillade videresalg af e-bøger, hvilket så vil fremstå af licensbetingelserne. Det er også den licensform jeg harvalgt til min SEO e-bog (se handelsbetingelserne her)

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming1970:

Det må du IKKE.

Du krænker ophavsretsloven og det er ikke tilladt at fildele overhovedet.

Kunstneren får jo penge hver gang, der sælges et eksemplar, men hvis alle sender videre efter endt læsning, så stopper indtægterne jo i løbet af ingen tid.

Flemming

Jeg er ikke inde i lovgivningen omkring dette, men hvad er forskellen på en E-bog og en almindelig bog? Forlaget er selvfølgelig væk, hvis man går ud fra, at forfatter / kunstner selv markedsfører og sælger sit værk. Men en almindelig fysisk bog mener jeg da gerne, at man må sælge?

Jeg kan forstå, at hvis man køber en e-bog og derefter smider den ud på fildelingssider, at så er der et problem. Men hvis man har læst den og vil sælge den til en enkelt person?

Med venlig hilsen

Tommy

Ps. Jeg skrev åbenbart mit indlæg samtidig med Mikkel DeMib, så nu er jeg blevet det klogere!

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 16:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

E-bøger er, trods navnesammenfaldet, juridisk set ikke en bog og er derfor ikke underlagt de samme bestemmelser som gælder for bøger. E-bøger er, såvidt jeg forstår, blot et "elektronisk produkt", på linie med software osv.

Med bøger og CD'er er der visse krav - f.eks. kan bibliotekerne købe dem og låne dem ud til hvem de vil - med en ekstrem lille afregning til ophavsmændende. Der er også andre regler som "tryksager" er underlagt, men som ikke gælder en e-bog, da det netop ikke er en tryksag.

> Men hvis man har læst den og vil sælge den til en enkelt person?

Det afhænger som sagt af den licens du køber bogen under. For både mit eget, Thorborg og Rosenstands vedkommende giver licensen til vores e-bøger IKKE ret til videresalg, og det vil således være et brud på licensen hvis du gør det.

I den forbindelse skal du huske på, at der sagtens kan være lagt skjulte vandmærker ind (f.eks. skjult i billeder eller usynlige lag), som gør at det er meget let at finde frem til den der har videresolgt eller spredt en bog.

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 00:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Mikkel deMib Svendsen:

I den forbindelse skal du huske på, at der sagtens kan være lagt skjulte vandmærker ind (f.eks. skjult i billeder eller usynlige lag), som gør at det er meget let at finde frem til den der har videresolgt eller spredt en bog.

Nemlig ;-)

Fra Cerros de Aquila, Mijas, Malaga, Spanien
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 456
Fra  Cuno Tech ApS Skrevet kl. 01:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Med al respekt for deMib, Thorborg og Rosenstrands arbejde, og alle andre forfattere, så ser jeg nogle problemstillinger her.

1) Hvis jeg køber en bog, læser den og sælger den videre, så er det jo det. Ingen tvivl om at man kan det.

2) Køber jeg en film, ser den og sælger den videre. Ingen problemer.

3) Køber jeg et program, MS office, eller et spil. Spiller det / bruger det, sælger det videre. Ingen problemer.

4) Køber jeg en eBog, læser den og sælger den. Problemer! Hvorfor??

Vi forudsætter at jeg sletter min kopi (Husk dette i jeres svar!!), og i øvrigt ikke mere har adgang til det, hvor i ligger så problemet? Der er både det juridiske og det moralske. Hvis jeg sletter alle kopier så er den moralske del jo på plads. På samme måde som de skitserede eksempler. 

Juridisk kan man som forfatter / udbyder sikkert sætte licensbetingelser op, men stadig, skulle jeg ikke kunne sælge originalen, som jeg kan med de andre CD'er eller DVD'er Licenser jeg har købt? Hvorfor er en eBog anderledes end en "rigtig" bog, her er forfatter / forlag jo også interesseret i at kunne sælge flest muligt, hvorfor de vil benytte samme licenser. Prøv at give mig en forklaring på dette?

Obs, er ikke ude med riven efter nogle. så tag det ikke personligt. Er selv på vej med en bog i anden genre, men synes det er en interessant og nødvendig debat.

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 07:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Thomas Rosenstand:

Mikkel deMib Svendsen:

I den forbindelse skal du huske på, at der sagtens kan være lagt skjulte vandmærker ind (f.eks. skjult i billeder eller usynlige lag), som gør at det er meget let at finde frem til den der har videresolgt eller spredt en bog.

 

Nemlig ;-)

 

Men retsligt kan du ikke bruge det til noget! Da den kan være taget fra din pc. Du har som forbruger ingen ansvar hvis en kopi af din E-bog bliver spredt på nettet. Bare til information Smile

Men det er selvfølelig ikke tilladt at vidresælge din E-bog.

Fra Sønderborg
Tilmeldt 17. Mar 09
Indlæg ialt: 336
Fra  BodyMod.dk Shop - Blue Monkeys in Space ApS Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming1970:

Hej Janus,

Det må du IKKE.

Du krænker ophavsretsloven og det er ikke tilladt at fildele overhovedet.

Kunstneren får jo penge hver gang, der sælges et eksemplar, men hvis alle sender videre efter endt læsning, så stopper indtægterne jo i løbet af ingen tid.

Med venlig hilsen

Flemming

 

Du mener vel - det må MAN ikke...

Som jeg også skrev så er det et rent teoretisk spørgsmål - har ingen e-bøger jeg går med planer om at skille mig af med.

 

/ Janur

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)