Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Resizeing af billeder i Photoshop eller andet program

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Indlæg ialt: 1825
Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

Vidste ikke lige hvor jeg skulle smidde denne problemstilling, så det blev i cafe'en

Jeg står med at problem at jeg skal have resized 14000+ billeder.

Har forsøgt at klare det via forskellige actions som jeg har optaget i photoshop og så kører det som batches. Samtidig med at jeg kombinerede det med nogle standart ting i photoshop, men løb ind i det problem at den sprang nogle filer over og ikke lukkede dem igen og nu kan jeg ikke engang genskabe det så det gider kører. Jeg plejer normalt ikke at kører batch opgaver i photoshop så håber der lige er en mere kynding indenfor det som kan hjælpe mig her.

Vigtige ting:
Billederne skal beholde original navnet (fil navnet)
De skal beholde dimentionerne
Der skal tilføjes hvid i siden, hvis billedet ikke fylder den ønskede størrelse (se billed)

Lad os sige at billedet skal resizes til 200x140 og originalt er 116x191, så tager normale programmer og funktionerne i photoshop og resizer til 85x140 hvis dimentionerne skal holdes. Men jeg skal bruge billedet i 200x140 så skal have programmet til at tilføje hvid der hvor billedet ikke er. (se billedet herunder)

Håber virkelig nogen kan anbefale mig et program eller komme på en løsning til hvordan jeg kan klare det i photoshop. For har Googlet i 5 timer nu og finder intet udover det normale simple resize halløj.

Fra Kolding
Tilmeldt 23. Oct 05
Indlæg ialt: 900
Fra  WORDPRESSKONSULENT ApS Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du ikke finder noget (eller andre anbefaler noget), kan jeg lave et program til dig, der kan. Du kan bare smide en mail :)

--
Uffe Fey, WordPress-konsulent på fuld tid

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

Sådan et spørgsmål ville jeg stille til Benny Thaibert, som er om ikke Gud, så i hvert fald Adobes profet.

Fang ham via http://bit2b.dk/

mvh Hans

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 08
Indlæg ialt: 661
Fra  Signifly ApS Skrevet kl. 23:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Lad os sige at du får det til at køre nogenlunde smooth med et setup i photoshop, så du kan gøre det på 10 sec per billede (hvilket jeg egentlig ikke tror du kan..), så vil det tage 14000 * 10 / 3600 = ca 8 timer + den tid det tager at lave setuppet klar. Man kan derimod forholdsvis nemt sætte et script sammen som kan klare jobbet for dig. Det kan stå og køre natten over, og så er alle dine filer ordnet..

Så mit råd er - få lavet et sådan script. Du sparer dig selv for mange kedelige timer. :) Vi kan evt. godt lave et sådan script til dig for en billig penge. Skriv mig en mail på mv(snabela)mediatown.dk hvis du er interesseret.

Boldrer mig med de kreative wunderkids i Signifly - et Digitalt Bureau i København. Altid en god Amino-pris.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :

MichaelValentin:
Det kan stå og køre natten over, og så er alle dine filer ordnet.

Undskyld, men hvorfor i alverden skulle en Photoshopbatch ikke kunne stå og køre natten over - og hvorfor skulle det være hurtigere at lave et script i noget andet end Photoshop?

Jeg ville være påpasselig med at bruge andre programmer til at resize med, med mindre jeg var sikker på, hvordan programmet håndterer jpg-kvalitet og komprimering.

mvh Hans

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeg selv skulle lave det som et photoshopbatch, ville jeg nok dele opgaven op i bidder, således at jeg først lavede alle billedern den rigtige højde. Dernæst alle den rigtige bredde. Og til slut tilføjede den hvide baggrund på samtlige billeder (den ville så blive usynlig på de billeder, som fylder hele feltet ud).
Jeg ville desuden sikre mig en backup af de oprindelige fotos, men det er der sikkert styr på.

mhv Hans

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 08
Indlæg ialt: 661
Fra  Signifly ApS Skrevet kl. 23:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, jeg kan ikke få PhotoShop til at stå og køre natten over.. Men jeg er bestemt heller ikke ekspert på det felt.. Hvis det er lige til at gøre, vil jeg egentlig også gerne vide hvordan. Som du netop selv skriver, er Photoshop rigtig godt i forhold til at håndtere jpg, men der findes også andre komponenter som kan behandle jpg fornuftigt. :)

Boldrer mig med de kreative wunderkids i Signifly - et Digitalt Bureau i København. Altid en god Amino-pris.

Fra Fårvang
Tilmeldt 30. Jun 08
Indlæg ialt: 123
Skrevet kl. 23:39
Hvor mange stjerner giver du? :

http://www.imagemagick.org

Det tager ca 10 sekunder at køre en kommando og så render den billederne

Jeg har skrevet en pb til dig, hvis du vil kan du skrive igen så vil jeg hjælpe dig igennem det eller du kan låne lidt server kraft her :)

Mvh
Daniel

Tilmeldt 18. Sep 07
Indlæg ialt: 110
Skrevet kl. 23:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Martin

 

Det er ikke sikkert, at jeg forstår din problemstilling rigtigt, men er det ikke "blot" at lave en action der:

1: file / automate / fit image til 200 x 140

2: image / canvas size  til (absolut) 200 x 140 med extension color  = hvid

...og så køre et script med denne action på en mappe med alle billederne?

 

Ovenstående krøver dog, at alle billeder har dimesnioner på større end 200 x 140 da billedet ellers strækkes.

Venlige hilsener

Thomas

 

E-købmand af guds nåde

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 08
Indlæg ialt: 661
Fra  Signifly ApS Skrevet kl. 23:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu har jeg lige læst op på sagen, og det ser jo ud til at være ret lige til. Vidste ærlig talt ikke at photoshop havde denne funktion. Men man skal da lære noget nyt hele tiden :) ... og jeg som har brugt Photoshop siden de glade photoshop7 dage.. :D

Tak hans :)

Boldrer mig med de kreative wunderkids i Signifly - et Digitalt Bureau i København. Altid en god Amino-pris.

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)