Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål ang. min bank og om de må hvad de har gjort??

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Kalundborg
Tilmeldt 14. May 05
Indlæg ialt: 539
Fra  HosKejser Skrevet kl. 04:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg vil ikke lyve - men har en pænt ringe økonomi grundet mistet arbejder for et års tid siden og mit nuværende er en del lavere indtægtsmæssigt.

Derved har jeg ikke altid haft lige nemt ved at få betalt alt til tiden eller genrelt i denne periode.. dog hænger jeg godt på og alt bliver betalt nu.

Feks lige fået solgt min lejlighed med stor tilfredsstillese selvom det er med et godt solidt tab - men jeg skal videre i mit liv og med nyt job med en god fremtid i heldigvis.

MEn for at komme til sagen.
Min Sparkasse SJ som er mit institut er pænt træls som man kan sige.

De var large i starten og selvfølge har ikke kunne være det "mere" til en vis tidsgrænse efter. Jeg har dog altid haft job - dog med en anden type indkomst end den oprindelige hvor jeg satte mit budget efter i sin tid.

Jeg fik at vide fór måneder siden at, "nu kunne de ikke hjælpe mere, slut."  Men ikke for at, gøre det meget mere nemmere for mig skrev han en mail til mig nogle dage senere at, han havde sat renterne op betydeligt på alle mine lån og kreditter. og det var så det eneste der stod. Og fik ingen begrundelse.

Jeg har efterfølgende fået ham til at, give mig info på hvad og hvor meget - plus hvad det indebære med ekstra udgifter. men har aldrig fået svar. Han er generelt ret så ligeglad med mig og svare hverken på mails eller breve i fysisk form.
Prøvet maile ham efter mit sidste fysiske brev hvor i jeg spurgte om de info om renter og gebyre - plus et møde hvor i der kunne snakkes omkring sammenlægge nogle lån og kreditter der findes i banken.

Jeg fik selvfølgelig ikke svar før anden gang - og fik svar på en mail, formuleret på en pæn måde at han var godt ligeglad med hvad jeg skrev og han skulle på ferie..

Jeg vil så høre et par ting.  Har han ret til bare at sætte mine div lån og kreditter op i renter, heri blandt selv boliglån mm?

Plus har jeg ikke ret til at, blive informeret omkring hvad det indebære i samme omfang?

Og hvad kan jeg gøre her - og har jeg overhovedet noget at sige?

Jeg ved jo at, det er den modernes bankmetode for at, få luget ud i de dårlige kunder og presse dem ud med magt så de ikke behøves bruge tid til "os"
Pt. betaler jeg flere renter til mit boliglån end jeg afdrager!

Håber at høre fra nogle af jer der ved noget om dette emne. Vil helst høre facts og ikke "jeg vil da tro..."

mvh

kasper

Supply Chain blæksprutte

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14995
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 05:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du læser det med småt på dine bankpapire fremgår det med 99% sikkerhed, at banken uden ydeligere varsel kan hæve renter mm uden begrundelse. Kender flere eksempler hvor banker har hævet satserne med meget kort varsel og uden grund, fordi der muligvis indenfor en kort fremtid ville opstå nogle problemer, og deraf muligvis et tab til banken.

Så de har med sikkerhed handlet efter de regler du selv har underskrevet...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Kalundborg
Tilmeldt 14. May 05
Indlæg ialt: 539
Fra  HosKejser Skrevet kl. 08:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Nå ja.. fandt endelig dette  http://alm.spks.dk/media/alm-vilkaar.pdf  - men mente bestemt at, de renter man aftalte den gang med huskøb også omhandlede boliglånet

 

Men hvad jeg kan læse er at, de kan kun med en måneds varsel. men nu er jeg ikke vant til at læse sådanne skrifter - så læser jeg rigtigt?

Supply Chain blæksprutte

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person

kejseren:
så læser jeg rigtigt?


ja og nej!

De kan uden varsel ændre renten, hvis:

"a. ind eller udenlandske ændringer i penge eller kreditpolitik har
betydning for sparekassen, fordi det almindelige renteniveau påvir
kes, eller
b. anden udvikling i det almindelige renteniveau, eksempelvis på
penge og obligationsmarkederne, er af betydning for sparekassen,
eller
c. ændringer i skatter og afgifter har betydning for sparekassen"

 

De skal give 1 måneds varsel hvis ændringerne skyldes:

"a. markedsmæssige forhold begrunder en ændring for én eller flere
kontotyper,
b. de forhold, som individuelt blev lagt til grund ved fastsættelse af dine
rentevilkår, ændrer sig, eller
c. sparekassen ændrer sin generelle rente og prisfastsættelse af
forretningsmæssige grunde, uden at det har sammenhæng med
udviklingen i det almindelige renteniveau.
Forretningsmæssige grunde kan bl.a. være at opnå en mere
hensigtsmæssig anvendelse af sparekassens ressourcer eller kapacitet
eller at øge indtjeningen."


Hvad din bankrådgiver har brugt som grund ved jeg så ikke.

Om måden at informere dig om renteændringerne skriver de "Du får oplysning om ændring af variable rentesatser ved brev, ved
annoncering i dagspressen, eller når sparekassen udsender det første kontoudtog efter annoncering."


Kundeservice så det basker, at kunne ændre renten og bare informere via næste kontoudtog.

En helt anden ting er jeg ikke ville finde mig i den behandling, hvis jeg er dag. Du er kunde og "købt" en vare af banken. God kundeservice bør også være en del af bankens politil og image uagtet at de måske ikke er glade for kundeforholdet. Hvis det var mig ville jeg henvende mig til filialdirektøren.

Henrik

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4778
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Klovn:

Kundeservice så det basker, at kunne ændre renten og bare informere via næste kontoudtog.

En helt anden ting er jeg ikke ville finde mig i den behandling, hvis jeg er dag. Du er kunde og "købt" en vare af banken. God kundeservice bør også være en del af bankens politil og image uagtet at de måske ikke er glade for kundeforholdet. Hvis det var mig ville jeg henvende mig til filialdirektøren.

Henrik

Banker og sparekasser ændrer rentesatser generelt for alle kunder som helt almindelig rutine.
Det sker helt uden, at du får tilsendt særskilt meddelelse om det. En meddelelse i dagspressen er den mest benyttede fremgangsmåde.
Du hører måske i dagspressen, at "Nationalbanken hævede i dag renten med ?? procent/point, og de fleste danske banker valgte at følge med".
Når så nationalbanken sænker renten, er pengeinstituterne ikke tvunget til at følge med på alle deres kunders udlån. Det vurderer de selv.
Rentesatserne er én af pengeinstituternes måde at regulere betalingen for den risiko de har med de penge de låner ud.
Bliver deres risiko med dit engagenemt større og større, vil du se dine rentesatser blive løbende forringet.

Der er intet unormalt over deres regulering af dine rentesatser.
Eneste udlån, som er fastforrentet, er realkreditlån (ikke flexlån/rentetilpasningslån) og bankernes realkreditlignende lån.
Boliglån er sædvanligvis ikke realkreditlignende. De er variabelt forrentet, og dit pengeinstitut vil derfor, uden at blinke, kunne hæve renten.

God service?.. nææ, men det er almindeligt forekommende, og de fleste pengeinstitutter (hvis ikke dem alle) bruger den fremgangsmåde over for de fleste kunder.
Og hvis du ikke har et solidt og attraktivt engagement med dit eksisterende pengeinstitut, vil du desværre have svært ved at få en anderledes service andre steder. Det kan ikke afvises, at dit nuværende pengeinstitut reelt håber, at du bliver så utilfreds, at du indfrier dit engagement (og deres risiko) hos dem og flytter til et andet pengeinstitut.
Jeg er enig i, at informationen fra pengeinstituterne til kunderne kan blive markant bedre.
Der findes selvfølgelig både gode og dårlige pengeinstituter (og ansatte hos dem)..

 

 

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Jeg er partner i UlovligKopiering.dk, der hjælper virksomheder, som får kopieret online indhold.
Find mig på LinkedIn

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

nielco:
God service?.. nææ, men det er almindeligt forekommende,


Det bliver vi såment ikke uenige om. Min forargelse går mest på at Kejseren direkte har spurgt ved hendenvelse til Banken. Jeg ville blive sur, hvis jeg gik ind i en boghandel og spurgte ekspedienten om prisen på en specifik bog og så få svaret "gå selv hen og find den".

En anden ting er at Kejseren formentlig via netbank ville kunne gå ind på hans konti og se den aktuelle rente.

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4778
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Klovn:

nielco:
God service?.. nææ, men det er almindeligt forekommende,


Det bliver vi såment ikke uenige om. Min forargelse går mest på at Kejsere direkte har spurgt ved hendenvelse til Banken. Jeg ville blive sur hvis jeg gik ind i en boghandel og spurgte ekspedienten om prisen på en specifik bog og så få svaret "gå selv hen og find den".

En anden ting er at Hejseren formentlig via netbank ville kunne gå ind på hans konti og se den aktuelle rente.

Smile
Alle pengeinstitutter er tvunget af lovgivningen til at have gældende prislister hængende et synligt sted i deres filialer - og de har dem alle vist et synligt sted på deres hjemmesider.
De vil dog aldrig "reklamere" med én bestemt rentesats. De lister en række produkter med hvert sit rentespæn.
F.eks Boliglån : 8 - 15%
Alt efter dit øvrige forretningsomfang med pengeinstitutet, dine forhandlingsevner, og deres vurderede risiko, vil du så kunne krejle dig til en rentesats i det nævnte spænd.
Du vil med meget stor sandsynlighed kunne se, at den forhandlede rentesats ændrer sig, så snart dit pengeinstitut får en lejlighed til det.
Husk, at ingen som udgangspunkt er tvunget til at have et bestemt pengeinstitut - lige som man heller ikke er tvunget til at handle i Irma, Brugsen eller andre forretninger.
Pengeinstituterne er forretninger som alle andre..
Nu må I ikke tro, at jeg for enhver pris vil forsvare alle pengeinstituters måde at behandle nogle af deres kunder.
Jeg har for nogle år siden set både god og dårlig service fra pengeinstituters side på meget nært hold fra begge sider af skranken Wink

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Jeg er partner i UlovligKopiering.dk, der hjælper virksomheder, som får kopieret online indhold.
Find mig på LinkedIn

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)