Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firmanavne tæt på hinanden

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. May 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 1 person

Hej Aminoer.

Jeg blev idag kontaktet af et firma der mener at mit firmanavn ligger tæt op ad deres.
Det skal siges at der er ét bogstav til forskel. Vi sælger mere eller mindre det samme.

Min virksomhed er relativ ny, og deres er den med flest medarbejdere på markedet.
For god ordens skyld nævner jeg ingen firmanavne.

De kræver at jeg skifter virksomhedsnavn, overdrager mit domænenavn til dem, ellers går de i retten.
Det er sådan at jeg har brugt 15.000 kr. ca. på markedsføringsmateriale, jeg endnu ikke har uddelt og har brugt megen tid på at blive vist. Bl.a. her på Amino.

Hvad er reglerne på dette område?

På forhånd tak.

// Mig

Fra Odense
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 2966
Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 1 person

Altså uanset hvad skal i gå "rettens" vej. Syntes du skal kontakte en advokat og høre dine chancer og hvordan du håndtere det hele, ringe til DKHostmaster og høre hvad der ville ske hvis din konkurrent ville klage mod dit firma og domæne.

Det lyder som en kedelig sag og håber du får en løsning til dit bedste.

 

Mvh

 

Per Jespersen

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Udgangspunktet vil være markedsføringslovens paragraf 18.

Denne bestemmelse fastslår, at erhvervsdrivende ikke må benytte forretningstegn og lign. der ikke tilkommer dem. Endvidere må den erhvervsdrivende ikke benytte egne kendetegn på en måde, som kan medføre forveksling med andres kendetegn.

En erhvervsdrivende må således ikke gøre brug af konkurrentens skilte, uniformer, udsmykning af transportmidler mv. som kan medføre, at andre forveksler den erhvervsdrivendes virksomhed med andre virksomheder.

Tilmeldt 12. May 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Klovn:

Udgangspunktet vil være markedsføringslovens paragraf 18.

Denne bestemmelse fastslår, at erhvervsdrivende ikke må benytte forretningstegn og lign. der ikke tilkommer dem. Endvidere må den erhvervsdrivende ikke benytte egne kendetegn på en måde, som kan medføre forveksling med andres kendetegn.

En erhvervsdrivende må således ikke gøre brug af konkurrentens skilte, uniformer, udsmykning af transportmidler mv. som kan medføre, at andre forveksler den erhvervsdrivendes virksomhed med andre virksomheder.



Ja nu er det lidt træls  at jeg ikke kan fortælle hvilke to virksomheder det drejer sig om.

Men i forhold til det du siger, markedsføringsmæssigt, benytter vi overhovedet ikke den samme grafik. Langtfra. Deres logo er rødt og mit er blåt. Deres hjemmeside er langtfra min, og deres koncept er også MEGET langtfra den måde jeg laver mine ting på.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja - men argumentet vil nok være navnet, hvis det er samme branche som I befinder jeg i. Men udgangspunktet er at de skal anlægge sag ved domstolene, hvis de vil have din firmanavnændret.

Dit domænenavn kan de klage over til klagenævnet for domænenavne.Dette kan tage nogen tid, hvis du trækker den i aller faser, ligesom du har mulighed for at indklage deres afgørelse for domstolene.

Det bedste du kan gøre er at få en advokat til at vurdere spørgsmålet. Så længe der ikke er konkrete oplysninger på bordet kan vi ikke gøre noget.

Mvh

Henrik.

 

PS. Hvis det var mig ville jeg ikke lade mig stoppe af truslen, men fortsætte min normale forretning indtil der foreligger noget fra modpartens advokat. Jeg ville under alle omstændigheder få brugt mit reklamemateriale forinden.

Fra Høje Taastrup
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 81
Fra  ETOS Advokater Skrevet kl. 21:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Det er svært at blive meget specifik, når man ikke kender faktum bedre, men here goes Smile

Ud over markedsføringsloven § 18 er der nogle andre love, som også bør overvejes.

Når I har næsten samme navn (et bogstav til forskel) og i sælger de samme produkter, så lugter det langt væk af overtrædelse af varemærkeloven. Det fremgår af varemærkeloven § 4, stk. 1 at

Indehaveren af en varemærkeret kan forbyde andre, der ikke har dennes samtykke, at gøre erhvervsmæssig brug af tegn, hvis
1) tegnet er identisk med varemærket og de varer eller tjenesteydelser, for hvilke tegnet er taget i brug, er af samme art som de varer eller tjenesteydelser, for hvilke varemærket er beskyttet, eller
2)

tegnet er identisk med eller ligner varemærket og varerne eller tjenesteydelserne er af samme eller lignende art, såfremt der er risiko for forveksling, herunder at det antages, at der er en forbindelse med varemærket.

Det synes rimeligt at antage, at der foreligger en krænkelse af varemærket, hvis din konkurrent har en varemærkeret på navnet - som jeg forstår dig er der ingen forvekslingsrisiko mellem jeres figurmærker. Det fremgår af § 3 hvorledes en varemærkeret kan stiftes:
Varemærkeret kan stiftes enten

1) ved registrering af et varemærke i overensstemmelse med reglerne i denne lov for de varer eller tjenesteydelser, som registreringen omfatter, eller
2)

ved ibrugtagning af et varemærke her i landet for de varer eller tjenesteydelser, for hvilke varemærket er taget i brug, og for hvilke det vedvarende anvendes.

Hvis din konkurrent har været i markedet i flere år, og navnet har det fornødne særpræg til at være et varemærke, har han alene i kraft af brugen en varemærkeret for deres ordmærke, og det kan nok konkluderes, at du har krænket deres ret, hvorfor de kan kræve, at du ophører med at gøre det + kræve erstatning og godtgørelse. Almindeligvis vil dette ske med et fogedforbud, som efterfølgende skal efterprøves i retten (justifikationssag).

Et andet problem du kan have er anpartsselskabsloven/aktieselskabsloven, hvis du driver din virksomhed i selskabsform. Det fremgår af anpartsselskabsloven § 2, stk. 2 og aktieselskabsloven § 153, stk. 2, at selskabets navn skal adskille sig tydeligt fra andre virksomheders navn, og når der kun er et bogstav til forskel, er det meget nærliggende at konkludere, at der ikke er den fornødne forskellighed.

Hvis man kommer frem til, at du krænker din konkurrents varemærke og måske endvidere har et retsstridigt navn, så har jeg meget svært ved at se hvorledes du kan få medhold i domæneklagenævnet.

Det var lige kort hvilke problemer jeg umiddelbart ser, men der kan være mange andre, men det kræver nogle flere oplysninger. Inden du får gravet dig for dybt ned i en skyttegrav, bør du kontakte en advokat og få en vurdering af sagen. Hvis du alligevel skal tabe sagen, kan du lige så godt gøre det nu - uden foged-, rets- og klagenævnssager, og spare omkostninger i den forbindelse.

Med venlig hilsen

Jesper Rye Jensen, advokat

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)