Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Frivillig arbejdskraft?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Mar 07
Indlæg ialt: 467
Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Hvad er regler vedrørende frivillig arbejdskraft? Skal det være en forening for at man kan få frivillige til at arbejde for ens sag. Eller kan man som virksomhed godt benytte frivillig arbejdskraft? Sagt med andre ord, må nogle i en virksomhed få løn, mens andre arbejder frivilligt?

Altså eksempelvis en lille lokalradio har jo ofte frivillige værter og teknikere, men har måske også enkelte fastansatte. Er der regler om at man skal være registreret forening eller er det mere et spørgsmål om individuelle aftaler med de friviliige og virksomheden?

Nu skal det på ingen måde forstås sådan at jeg vil score kassen på betragtning af andre. Men tror på ideen på sigt, men i starten kunne jeg godt få brug for en række frivillige i projektet. Men er i tvivl om der findes regler i den sammenhæng? Et evt. overskud i virksomheden vil blive brugt til videreudvikling og med tiden selvfølgelig honorering af de frivillige.

Håber i forstår mit spørgsmål

MVH
Hans

Tilmeldt 16. Sep 08
Indlæg ialt: 392
Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

hej ja det må du godt.

kilde

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Hans,

Som Delinda svarer: Ja.

Problemet opstår først, hvis den der yder frivilligt arbejde er på overførselsindkomst. Det må de ikke være, når de samtidig "ikke er til rådighed for arbejdsmarkedet".

Held og lykke med det.

Flemming

Tilmeldt 19. Mar 07
Indlæg ialt: 467
Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, troede faktisk der var nogle regler på det område. Men altså som jeg tolker det måtte Bilka eksempelvis godt have frivillig arbejdskraft ved kasserne? Så længe de ikke fik overførselsindkomst? Så længe det var frivilligt og ingen tvang dem?

Det er selvfølgelig en overdrevet situation jeg her nævner, og totalt utænkeligt nogle ville gide det jo. Men bare for at vide om der virkelig slet ingen regler er. Det overrasker mig nemlig :)

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 19:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Hans,

Ja, det er lidt overraskende.

Men frivilligt arbejde indebærer også, at ingen kan fortælle dig, hvornår du skal møde eller gå, holde pause eller mange andre ting. Man kan heller ikke diktere beklædning, overarbejde eller meget andet - men vigtigst er: Du kan ikke honorere med så meget som een krone, for så er det ikke længere frivilligt arbejde og så får medarbejderen krav på mindsteløn og alt andet, der er gældende for det pågældende område, samt ikke mindst et ansættelsesbevis.

Det er altså enten/eller.

Det er sådan jeg tolker reglerne - og det er nok også derfor, at det kun virker i foreningsarbejde. Lige så snart, at det drejer sig om kommerciel virksomhed, så kan du ikke have frivilligt arbejde udover erhvervspraktikanter. Disse kan du iøvrigt heller ikke forlange møder til et givent tidspunkt eller udfører egentligt arbejde.

Med venlig hilsen

Flemming

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er masser af frivillig arbejdskraft rundt omkring: F.eks. formelle og uformelle bestyrelser og advisory boards, som frasiger sig honorar (måske i en periode), familie til iværksættere yder også mange timer i nogle virksomheder.

Har man frivillig arbejdskraft, f.eks. i forbindelse med bestyrelsen, kan der stadig ydes kørselsgodtgørelse mv. efter de almindelige regler.

Fra København
Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 801
Fra  House of Visions Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu kender jeg ikke dagpenge / overførselsindkomst til bunds i dag, men havde for nogle år siden en ansat der i princippet blev betalt af kommunen, da det var en form for job aktivering. Men der er sikkert nogle herinde, der er up to date med de regeler ellers ring til kommunen. 

Dengang skulle jeg have en job konsulent ud som skulle godkende job typen, arbejdspladsen m.m.. Men der var en tidsgrænse på hvis jeg husker korrekt 6 mdr. og man kunne vist kun få bevilliget 1 person pr. år eller sådan noget.

Men giv et kald til din lokale kommune, job afdeling og de vil helt sikkert kunne hjælpe dig - specielt som tiderne er nu. Det var en super løsning for den "ansatte" og  mig dengang.

 

Tilmeldt 19. Mar 07
Indlæg ialt: 467
Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg siger mange tak for de forskellige svar :) 

Så har man lidt at gå videre med :)

God aften

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)