Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Online-værktøj søges

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 6. Dec 05
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 23:36
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Hej alle,

Jeg søger er et super fedt online-værktøj, hvor jeg nemt kan illustrere sammenhænge mellem "hverdag" og "dimser", så jeg selv eller nogle helt andre en dag kan udvikle "noget".

Forvirret? Her er en kort forklaring:

Jeg har en vision om at skabe "noget" der kan binde vores "hverdag" sammen med vores "dimser".

Med "hverdag" mener jeg de ting vi gør i hverdagen. F.eks. gå på arbejde, tage til møder, gå til fritidsaktiviteter, drikke kaffe, tanke bilen op osv.

Med "noget" mener jeg et stykke software, en løsning, en ramme, en standard eller noget helt andet.

Med "dimser" mener jeg f.eks. mobiltelefonen. en GPS, et vækkeur, en kaffemaskine, en bil osv.

Jeg drømmer om en verden hvor jeg kan booke et møde i min kalender næste morgen. Min kalender sørger for at adressen på stedet for mit møde er kodet ind på GPS'en, så bilen er klar til afgang. GPS'en kan sige hvor lang tid det vil tage at komme derhen, og ud fra dagen og tidspunktet at dømme skal der bruges lidt ekstra tid pga. megen trafik. Denne information om tid, sendes til min "digitale butler", der ved hvor lang tid jeg skal bruge om morgenen på at komme af sted. Inkl. bad, mad og kaffedrikning.. Butleren bruger denne viden om mig og mine planer først på dagen til automatisk at stille mit vækkeur, så jeg kommer op i ordentlig tid. Med en viden om at 7,5 times søvn er det optimale for min krop, bliver jeg også mindet om at jeg skal se og komme i seng. (Tænk hvis bilen fortalte GPS'en at vi ikke vil kunne komme helt hen til mødestedet uden at tanke benzin først. Så kunne GPS'en tage højde for dette i sin tidsberegning, og ruten ville være klar - inkl. påfyldning..

Nå jeg bliver vækket af mit vækkeur, ved min digitale butler at jeg bruge ca. 30 min på badeværelset, så når jeg kommer ud er kaffen klar Smile  Ca. 30 min. inden jeg bliver vækket, bliver varmen i gulvet tændt på badeværelset.

Det værktøj jeg søger skal give mulighed for, at jeg (og andre) med grafik vil kunne tegne/indsætte f.eks. en GPS, en bil, en kaffemaskine, en telefon, en digital butler m.m. som så kan forbindes med streger.

Hvis dette værktøj kunne tillade at alle interesserede kunne tænke med, lidt ligesom Wiki'er, så vil det være endnu bedre.. Er der nogen der kender til sådan et værktøj? 

Resultatet skulle være en mega-monster-kæmpe-stor tegning over hvordan alt ting kan hænge sammen.

Fedt ikke!

Har du lyst til at tænke med, så sig endelig til Big Smile

 

Mange hilsner

Michael Fray

 

Fra Chiang Mai. Thailand
Tilmeldt 11. Jul 06
Indlæg ialt: 801
Fra  DennisKjaergaard.com Skrevet kl. 01:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael

Jeg kender ikke sådan et værktøj, men kanon interesant filosofi Yes

En digital butler ville være virkelig effiktiv og tidsbesparende, og tid er penge, så det er måske et produkt, som vi kunne se i fremtiden. Det er dog ikke en hverdag, som jeg selv kunne tænke mig, men det er måske den vej udviklingen vil gå.

Så en sjov og skræmmende tænke om en alt for effiktiv og skemalagt fremtid Smile

 

Godt indlæg, det vil jeg sgu se, hvis det lykkes dig at lave det

Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael Fray:

Nå jeg bliver vækket af mit vækkeur, ved min digitale butler at jeg bruge ca. 30 min på badeværelset, så når jeg kommer ud er kaffen klar Smile  Ca. 30 min. inden jeg bliver vækket, bliver varmen i gulvet tændt på badeværelset.

Det værktøj jeg søger skal give mulighed for, at jeg (og andre) med grafik vil kunne tegne/indsætte f.eks. en GPS, en bil, en kaffemaskine, en telefon, en digital butler m.m. som så kan forbindes med streger.

Hvis dette værktøj kunne tillade at alle interesserede kunne tænke med, lidt ligesom Wiki'er, så vil det være endnu bedre.. Er der nogen der kender til sådan et værktøj? 

Hej Michael,

Et par inputs til inspiration:

Jeg har selv tænkt tanken. Der er den gamle X10-Protocol - men den er ikke så udbredt herhjemme, og det fedeste ville jo være noget Ethernet og/eller WiFi baseret. LK har deres IHC systemer (også i en wireless udgave).

Jeg tror ikke at der herudover findes nogen interface- og kommunikationsstandard for de forskellige huholdningsapparater (jeg har f.eks ikke set et vækkeur med nogen form for machine-interface). Der er ved at komme noget på køkkenmaskineområdet (f.eks "Det intelligente Internet Køleskab") - men om der er standarder endnu ved jeg ikke. Det ville jo være lidt irriterende at have et LG-Køleskab som ikke kan snakke sammen med en Siemens Dybfryser -  eller at man skal have forskellige kontrolenheder alt afhængt hvilket  brand man nu har investeret i.

Men basalt set ville det kunne lade sig gøre med lidt eletronik-snilde - og det er sikkert kun et spørgsmål om tid før der kommer en eller anden form for husholdningsmaskineprotokol :o)

National Instruments  har for mange år siden (og de udvikler stadig på det) lavet softwaren du beskriver (LabView). Her kan man på både HighLevel- og LowLevelniveau definere et flow af events, lave både simpel og hardcore analyse af diverse data, styre hvad som helst - og det bliver sat op i en grafisk editor.

Det er det samme værktøj som Lego Mindstorms designersoftwaren er bygget over.

Som sagt, et par uorganiserede strøtanker til inspiration....

mvh

Jan

 

Tilmeldt 6. Dec 05
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Dennis,

Tak for dit input! Jeg kan sagtens se hvorfor folk måske ikke kan tænke sig sådan en skemalagt fremtid. Min filosofi er at det må være mig der skal styre skemaet, og ikke skemaet der skal styre mig. Der er faktisk stor forskel Wink

Jeg tror ikke at den slags kan undgåes i fremtiden. Hvad tror du?

Mange hilsner

Michael Fray

Tilmeldt 6. Dec 05
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jan,

Tak for input! Gode ideer du har der.

Jeg har også tænkt lidt på Z Wave som en mulighed. Har du nogen erfaringer med den slags ting?

Desværre tror jeg heller ikke der findes så mange "dimser" nogen muligheder for kommunikation. Men det skal der nok komme. Og jeg skal gerne gå forrest!

Der er ret sikkert lang vej. Men kan det lade sig gøre, er der jo et kæmpe forretningspotentiale...

Jeg har desværre ikke elektronisk snilde..Hvilket irriterer mig grusomt. - Jeg bedre til at programmere og udvikle koncepter

Mange hilsner

Michael Fray

Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej Michael,

Næh - det kendte jeg ikke lige, men det ser meget fedt ud. Der findes jo allerede en del apparater med Z Wave - heriblandt controllere (det virker lidt på dit oplæg som om at det er en controller du vil udvikle).

Det handler jo i og for sig "bare" om at få de store firmaer til at springe på vognen. Danfoss er allerede på med Z Wave termostater, så det er ikke usansynligt at der kommer flere til.

Hvis det er noget du vi satse på, så er det jo bare med at komme igang. Du kan købe dev-kits hos Digikey som forhandler kit'sene fra ZenSys. Så vidt jeg lige kunne se var der både HW og SW kits til mellem USD 500- USD 3000. Jeg ville nok vælge et HW-kit, da det jo er lidt svært at teste softwaren uden noget gear.

Men derfor kunne du jo godt gå i gang med et framework definition af diverse funktioner (både opsætningen af de enkelte events og af de flows som du tidligere beskrev)

Du kan evt. hente inspiration ved at hente/bestille en LabView demo - og/eller i opensource projektet OpenWire (det er ikke det samme som Apache projektets OpenWire)

mvh

Jan

Fra Manila, Filippinerne
Tilmeldt 2. Nov 05
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 08:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael,

Det er en ret så fascinerende vision, som du der har gang i :-) Den minder mig lidt om det intelligente køleskab, der på intelligent vis selv finder ud af, at der skal bestilles mere mælk hos købmanden :-)

Men du spurgte efter et dokumentationsværktøj. Prøv at se om du ikke kan finde en eller anden rar Web 2.0 applikation på et site som det her: http://www.go2web20.net/ Jeg mener, at jeg på et tidspunkt fandt noget, der minder om det, som du søger, men jeg kan ikke lige huske, hvad det hed.

Hilsen

Ole

Ole Rønberg

CodeLean ApS
web: www.codelean.dk

Fra Sønderborg
Tilmeldt 17. Mar 09
Indlæg ialt: 336
Fra  BodyMod.dk Shop - Blue Monkeys in Space ApS Skrevet kl. 09:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det ville helt sikkert være dejligt med en elektronisk butler - men tror desværre der er lang vej endnu.

Dog kender jeg da til nogle funktioner (programmer) der tillader dig at kombinere din hverdag og dimser.

Selv benytter jeg mig af følgende kombinationer - en HTC Touch Diamond mobil med 3G og GPS, Google Calendar, Google Docs, Gmail og TomTom.

Disse ting sammen kan faktisk hjælpe dig et stort stykke. Sætter man mobilen op til sync med Googles tjenester så er man få klik fra at have sin butler.

Du kan f.eks. få din sekretær til at smide et møde med en kunde i din kalender, ud fra en kontaktperson i din Gmail - Hvorefter du, når mobilen blinker at du skal til et kundemøde, kalder kunden frem på skærmen og sætter den indbyggede GPS til at navigere dig frem. På ankomststedet kan du via den mobile internetforbindelse fremkalde de relevante møde dokumenter fra Google Docs - og vupti så har du på den dag kun brugt én dims...

Derudover holder din mobil dig up-to-date med mange andre ting, så som vejeret, børs kurser, e-mails og diverse daglige gøremål. Telefonerne kan også kobles direkte til din bærbare computer som et high-speed modem og med teleselskabet 3, er det faktisk rigtigt billigt.

Disse Google applikationer og HTC telefoner bliver kun bedre af at der snart kommer Google Android telefoner til DK og så kommer vi et skrift tættere på butleren.

/ Janus

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Det online værktøj du har brug for hedder Prezi.

http://prezi.com/

Video demo: http://prezi.com/167/view/

Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 2 (13 indlæg)