i debat
Bliv gratis medlem på Amino

Køb et Amino Sponsorlink

Nye ekspertblog-indlæg
om  Administration & Finansiering

Læs flere ekspertindlæg

Top karmaliste (30 dage)

De flinkeste Amino’er der hjælper mest med "Bogføring, regnskab, moms, skat m.m. "

Er papirkopi af faktura til eget regnskab lovpligtig ?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
Amino-karma 381
Tilmeldt 29. jan 07
Indlæg ialt: 84

Skrevet 17-04-2009 kl. 12:49

Hej

Er det nødvendigt at printe en papir kopi af faktura til eget regnskab ?

Jeg tænkter at hvis jeg trækker lister over køb til revisoren, så behøver jeg vel kun at printe faktura, hvis SKAT ønsker at gennemgå regnskabet ?

*** Fotograf Claus Lavendt - Professionel reklamefotograf ***

*** www.lavendtphoto.com ***

Amino-karma 47.673
Tilmeldt 29. nov 10
Indlæg ialt: 0

Slettet Bruger
Skrevet 17-04-2009 kl. 12:57

Fotograf Claus Lavendt:

Nej!

Fotograf Claus Lavendt:
Jeg tænkter at hvis jeg trækker lister over køb til revisoren, så behøver jeg vel kun at printe faktura, hvis SKAT ønsker at gennemgå regnskabet ?

Korrekt!Yes.... og hvis der er en kompetent medarbejder fra SKAT vil pågældende også kunne håndtere det elektronisk.

Amino-karma 7
Tilmeldt 4. maj 12
Indlæg ialt: 2

toke_hermind
Skrevet 04-05-2012 kl. 17:12

Fotograf Claus Lavendt:

Hej

Så vidt jeg kan se skal man have en kopi af den oprindeligt faktura til eget regnskab.
http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=108095

Amino-karma 5.442
Tilmeldt 19. okt 08
Indlæg ialt: 1.220

Birte Andersen
Skrevet 04-05-2012 kl. 17:32

Jeg har også altid troet, at man skulle have en papirudgave af sin faktura i en mappe. Men ud fra linket her kan jeg faktisk ikke se, at det er nødvendigt, idet der på siden bare står, at man skal "udstede" en faktura til sit eget regnskab, og jeg ser ikke ud af dette, at den behøver at være på papir.
Man skal vel bare altid være i stand til at fremvise den for f.eks. SKAT, hvis de gerne vil se den.

At det så er rigtig praktisk i mange tilfælde, at kunne gå hen og slå en given faktura op - uanset om pc'en er tændt eller ej - er da en helt anden historie. Selv ville jeg ikke drømme om at lade være med at udskrive en, selv om mine fakturaer ligger på en ekstern server.

Amino-karma 13.903
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. nov 06
Indlæg ialt: 3.006
Amino Plus
Martin Lysfelt
Fra 123Regnskab.dk
Skrevet 04-05-2012 kl. 21:00

Man behøver ikke at opbevare det i papirform.

Det er rigeligt, at have det elektronisk, på mikrofilm, lysbilleder, eller hvad man nu synes kunne være sjovt. Det skal bare være let at udskrive, og det skal kunne genskabes uden yderligere bearbejdning, beregning eller tilpasning.

Læs evt. kapitel 5 i bogføringsloven:
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=27298#K5

123Regnskab.dk - Bogholder og revisor for iværksættere

Danske Bogholdere - netværk for Bogholdere og Revisorer på facebook 

Amino-karma 405
Fra Kerteminde
Tilmeldt 18. apr 12
Indlæg ialt: 94

Rune Thagaard  
Fra RT-Web
Skrevet 04-05-2012 kl. 21:20

Jeg giver Martin ret. Jeg havde samme snak med min revisor for en måneds tid siden.
Du må gerne opbevare den elektronisk, som f.eks i e-conomic. Du skal bare sikre dig du har mulighed for at printe dem, da skat kan kræve dem på papir, men det gør de som regelt ikke uden en god grund.

Amino-karma 7
Tilmeldt 4. maj 12
Indlæg ialt: 2

toke_hermind
Skrevet 05-05-2012 kl. 08:17

Ja, jeg ville heller ikke opbevare dem udskrevet, men i digitalt format, så de kan skrives ud præcis som kunden fik fakturaen. Eller er den vel ugyldig? Det er sådan jeg har forstået det SKAT skriver i forbindelse med fakturaer.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)

RSS-feed

Administration & Finansiering er venligst sponseret af: