Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af kapital indskud m.m

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 15. Feb 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak tak for svar.  :-))

Jeg har fået rigeligt input.

Mvh,

Den ikke regnskabskyndige....

 

 

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

SusanneK.nu:

Sorry. Hvad jeg mente med langhåret var en uddybning af, hvordan lånet medtages og afdrages/nedskrives i resultatopgørelsen, o

Afdrages/nedskrives i resultatopgørelsen. Hvad mener du?

 

 

 

 

 

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok ok så balancen da .. du skal ikke læse hvad jeg skriver, men forstå hvad jeg mener Wink

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 13:59
Hvor mange stjerner giver du? :

CME Trading:

Hej,

Hermed et par spørgsmål som jeg håber nogen kan hjælpe mig med et svar på.

Virksomhedstype : Enkelmandsvirksomhed

1. Jeg påtænker at låne X kr i banken som kapitalindskud i til køb at et afskrivningsberettiget aktiv til min enkelmandsvirksomhed. Kan jeg fratrække ydelsen (afdrag + renter) på lånet i resultatopgørelsen ? og hvad med afskrivningerne  på aktivet  - hvor få år må jeg afskrive over ?

2. Hvorledes skal et depositum på et erhvervslejemål bogføres ? (depositum er + moms)

På forhånd tak for alle svar,

Hvis vi lige skal samle tråden og rydde lidt misforståelser af vejen, så vil jeg prøve med et svar her.

1a: Kun renter af lånet kan fratrækkes over resultatopgørelsen.

1b: Hvis aktivet er under 12.300 (2009 grænse) kan du afskrive hele beløbet i anskaffelsesåret. Er beløbet højere kan du afskrive den til enhver tid værende restsaldo med 25% årligt. Dette forudsat at der er tale om et almindeligt driftsmiddel. Der er andre regler for f.eks. fast ejendom.

2: Som Susanne skriver, så afhænger det af, om du modtager eller betaler et depositum. Modtager du det, så skal du kreditere balancen (uden moms). Betaler du et depositum, skal du debitere balancen - ligeledes uden moms.

Jeg er enig med de øvrige i, at det ofte er en god idé, at lade en revisor kigge på regnskaberne. Men dine spørgsmål bærer præg af, at du bestemt ikke er en novice på området, hvorfor der - efter min mening - intet er i vejen for at du selv undersøger problemstillingerne. Regskaber og skattemæssige spørgsmål kan være vanskelige - men det er ikke en videnskab. (Undskyld revisorer og bogholdere).

 Rigtig go' dag.

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Espresso:
Regskaber og skattemæssige spørgsmål kan være vanskelige - men det er ikke en videnskab. (Undskyld revisorer og bogholdere).

Det er da ikke noget at undskylde!Smile

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Come on. Det burde da ikke være nødvendigt at fortælle folk at afdrag på lån ikke kan fratrækkes, og at det kun er renteudgifterne der kan fratrækkes. Man må formode at de fleste som kaster sig ud i det at lave en virksomhed, og optage lån iøvrigt, kan sondre mellem en udgift og et aktiv, og ved at afdrag på gæld er en opsparing (et aktiv) og ikke en udgift.  

Derfor mener jeg rent faktisk også at Olsens henvisning til reparation af bilen er fuldt berettiget.

Med hensyn til det med at rydde misforståelser af vejen så skal man lige være opmærksom på at det her med at straksafskrive hele ansk.summen i købsåret forudsætter at driftsmidlet ikke er bestemt til at blive anvendt sammen med andre driftsmidler hvor disse samlet set kommer over de 12.300 kr.

Jeg er enig så langt at det altid er en god ide at man selv undersøger ting og danner sig en mening om det, så man ikke er fuldstændig blank overfor de ting som revisor m.v. laver og også kan forholde sig kritisk til det, men heller ikke længere. For mig at se ligner det her det samme som hvis jeg begyndte at lave mit eget tag på huset eller bilen. Det ville gå helt galt. Big Smile 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:

Jeg er enig så langt at det altid er en god ide at man selv undersøger ting og danner sig en mening om det, så man ikke er fuldstændig blank overfor de ting som revisor m.v. laver og også kan forholde sig kritisk til det, men heller ikke længere.

Er det ikke i bund og grund det, som spørgeren gør i denne tråd?

Og hvorfor så ikke svare pænt og ordentligt på det?

....... og helt ærligt Bent. Du vil vel også undersøge forskellige tagløsninger, før du tager kontakt til håndværkeren - eller inden du begynder at søge om byggetilladelse hos kommunen (hvis en sådan kræves). Men selvfølgelig - du kan jo også starte med at kontakte en arkitet eller ingeniør, og betale et par tusinde for det.

Jeg har ganske enkelt opfattet spørgsmålet, som noget der måske skulle bruges til et budget til en ny aktivitet e.lign. - og her kan et spørgsmål til en revisor hurtigt rende ud i et større notat med deraf ikke uvæsentlige omkostninger.

Men lad mig slå fast med syvtommer søm. Jeg er fuldstændig enig i, at man skal bruge en revisor til det afsluttende regnskab - præcis på samme måde, som man skal bruge en mekaniker til bilen eller en håndværker til taget.

 

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)