Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Seniorjob

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Apr 09
Indlæg ialt: 186
Fra  Sportsbaren Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogen af jer der har erfaringer med at ansætte folk i seniorjob?

Se her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=31088

Jeg har forespurgt ved min kommune, men de kender end ikke loven? (hvilket da i allerhøjeste grad fortæller, at de personer som kunne komme i betragtning til seniorjob heller ikke kender loven, da personen har krav (eller kommunen skal betale kompensation) på disse job gennem kommunen))

Hvor finder man så denne gruppe personer henne? Det skal siges, at jeg er specielt interesseret, da tilskudsreglerne for denne gruppe, er helt optimale.

Omkring 95% refusion!  

Fra Stenstrup
Tilmeldt 14. Aug 08
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Spinner

 

Nu er det ikke for at være lyseslukker, men jeg tror umiddelbart ikke at der er så meget at komme efter i denne gruppe.

Hvis du nærlæser loven så handler det om

  • ledige medlemmer af en akasse
  • hvis dagpengeret ophører (efter 4 års dagpenge!)
  • og som har mindre end 5 år til at kunne gå på efterløn
  • så er kommunen forpligtiget til at ansætte vedkommende i et seniorjob.

Dels handler det om en meget meget lille gruppe af ledige (jeg har arbejdet som akassechef) og dels mener jeg ikke at det står noget om tilsskud til private ansættelser. Så umiddelbart forstår jeg godt at kommunens folk ikke kender noget til ordningen. Jeg vil gætte på, at der på landsplan er meget få relevante "kandidater". Jeg mener at loven blev vedtaget i en perioden hvor betegnelsen "det grå guld" blev lanceret, og der var politisk præstige i at gøre en ekstra indsats for seniorerne.

Læs evt. mere http://www.ca.dk/ledig/seniorjob/

Venligst

Karsten

Tilmeldt 10. Apr 09
Indlæg ialt: 186
Fra  Sportsbaren Skrevet kl. 18:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Karsten!

Uanset hvad, undre det mig ret meget, at du og/eller kommunen ikke kender denne lov.

Hvordan skulle i ellers kunne anvise folk til sådanne job? Og især da det nu er således, at kommunen skal kompensere, hvis de ikke kan finde job til personer der er interesserede og kvalificerede til sådanne job..

SÅ kunne man da godt forvente, at de satte sig ind i sagen:-))

Tilmeldt 10. Apr 09
Indlæg ialt: 186
Fra  Sportsbaren Skrevet kl. 18:09
Hvor mange stjerner giver du? :

fra www.lr.dk

 

Beskæftigelsesindsats(1. januar 2008) (gå til indholdsfortegnelse)

 

Kr. pr. time

Beskæftigelsestillæg, løntilskud, § 45, stk. 3
Løntilskud, § 63, stk. 2, nr. 1
Løntilskud, § 63, stk. 2, nr. 2
Løntilskud, § 63, stk. 2, nr. 3
Løntilskud, § 63, stk. 2, nr. 4
Løntilskud, § 63, stk. 2, nr. 5

13,38
22,56
39,48
62,91
91,38
121,63

Maksimum ved fleksjob, §§ 71 & 75

 

Årsbeløb
Timesats

416.210
216,33

Tilskud ved fleksjob til arbejdsgiver årligt, højst (§§71 &75)

 

1/2 refusion
2/3 refusion

208.105
277.473

Seniorjob, tilskud årligt

115.907

Fra Stenstrup
Tilmeldt 14. Aug 08
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Jeg undrer mig nok lidt over, at du begynder at skyde på mig blot fordi jeg venligt svarer på din forespørgsel! 

Nu arbejder jeg hverken for akasse eller kommune på nuværende tidspunkt så jeg behøver vel heller ikke at føle mig truffet.

Blot som en uddybning af min tidligere besvarelse, kan jeg fortælle hvordan vi håndterede det i akassen,  så du måske bedre kan forstå hvorfor jeg mener at det reelt er en akademisk problemstilling, og at der reelt vil være meget få kandidater til seniorjob.

Vi holdt løbende øje med medlemmernes dagpengerets-status. Når medlemmer nærmede sig en opbrugt dagpengeret kontaktede vi dem, og efterspurgte eventuelle lønsedler der kunne give ret til en ny dagpengeret. Hvis ikke det var nok, gik vi i dialog med medlemmet om at prøve at samle timer sammen. Rigtigt mange kan skaffe de sidste timer til en ny dp-ret hvis de lige blive gjort opmærksom på det i tide!

Det er meget meget få -  måske under 10 medlemmer- der har mistet dagpengeretten på den konto i de år jeg var i akassen. Læg hertil at de skal være efterlønsberettigede inden for 5 år. Så vil det være meget meget få for hvem seniorjob er en reel mulighed. Endvidere fremgår det at pgl. person selv skal ansøge.

Så 1) - jeg forstår godt hvis kommunens sagsbehandlere ikke lige er a'jour på den lov. 2) - Det giver stadig ikke private erhvervsdrivende mulighed for at ansætte en billig senior-jobber.

Venligst

Karsten

Tilmeldt 10. Apr 09
Indlæg ialt: 186
Fra  Sportsbaren Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen!

 

Jeg skal selvfølgelig lige undskylde! Det var ikke min mening, selvom jeg godt kan læse mig frem til det.

Jeg er nok bare fustreret.

MIn kollega har sådan en person ansat, og får - jeg mener det er 96,4% i refusion. Så de mennesker er ét sted:-)

Og så er min egen mening, at det er alt, alt for ringe af det offentlige, at de ikke sætter sig ind i de love, der nu engang laves. Hvis jeg ikke sætter mig ind i lovene omkring min egen virksomhed, skal det offentlige nok komme efter mig:-)

Derfor min skuffelse.

Og undskyld at jeg skød på dig:-))

Fra Stenstrup
Tilmeldt 14. Aug 08
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Spinner

Alt i orden Big Smile

Jeg blev lidt nysgerrig da du skrev om en kollega, som har en person ansat på den måde -og har researchet lidt!

Jeg tror derfor at det som du henviser til er muligheden for "Særligt løntilskud for personer over 55 år"

I lov om aktiv beskæftigelsespolitik står flg.

Særlig løntilskudsordning for personer over 55 år

§ 67 a. Personer over 55 år, der er omfattet af § 2, nr. 1-3, har ret til at indgå aftale med en privat arbejdsgiver og få tilbud om ansættelse med løntilskud.

Stk. 2. Det er en betingelse for tilbuddet,

 

1) at personer omfattet af § 2, nr. 1, har været ledige i sammenlagt mere end 12 måneder, eller at personer omfattet af § 2, nr. 2 og 3, har modtaget kontanthjælp, starthjælp eller introduktionsydelse i en sammenhængende periode på mere end 12 måneder, og

2) at virksomheden opfylder betingelserne i §§ 54, 60, 61 og 62.

 

Stk. 3. Perioder med tilbud efter stk. 1, kan ikke medregnes i opgørelsen i stk. 2, nr. 1, af de 12 måneders sammenlagte ledighed for personer omfattet af § 2, nr. 1.

Stk. 4. §§ 59 og 67 finder tilsvarende anvendelse ved ansættelse med løntilskud efter stk. 1.

§ 67 b. Ved aftaler om ansættelse med løntilskud efter § 67 a skal staten og kommunen i jobcenteret alene påse, at betingelserne i § 67 a, stk. 2, er opfyldt. Staten og kommunen i jobcenteret skal ikke foretage en vurdering efter § 22, stk. 3.

Stk. 2. Reglerne om jobplan i kapitel 9 finder ikke anvendelse.

§ 67 c. Ved ansættelse efter § 67 a udgør løntilskuddet pr. time 90,14 kr. (pr. 1. januar 2006).

Stk. 2. Arbejdsgiveren og den ledige aftaler varigheden af løntilskudsperioden, der kan være op til sammenhængende 6 måneder.

Hvis du henviser til det tror jeg at kommunen eller måske nærmere jobcenteret er med på hvad du taler om. Vær obs på at tilskudet kun gælder i en begrænset periode.

Venligst

Karsten

Tilmeldt 10. Apr 09
Indlæg ialt: 186
Fra  Sportsbaren Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Efterhånden ved jeg slet ikke hvad jeg tror eller ved:-))

 

Men jeg kan se, at jeg og andre blandet meget sammen i denne sag. Og det haster ski lidt, for jeg er alene for tiden på arbejdspladsen, og med 100 timers åben om ugen, såååå:-)

Der må da være noget der hedder seniorjob, og der må være et tilskud der hedder noget a la 96%......?? Og med de samme forudsætninger som du skriver ovenfor.

Kunne det tænkes, at den lov som jeg henviser til, er den generelle lov, og det er så ud fra den lov, at en kommune så sætter de rammer som du skriver om?! Haha, selvom dit nu også er afskrift af en lov...doooh:-)

 

Mere forvirret. Ja, da! 

Fra Stenstrup
Tilmeldt 14. Aug 08
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Var det ikke en idee at kontakte din kollega, og få en meget præcis information om hvad det egentlig handler. Han må ha' noget korrespondance med kommunen eller Jobcenteret der beskriver det. Jo bedre informationer du har, desto bedre er du forberedt når du skal kontakte kommunen eller jobcenteret.  

Mere sådan for at vi ikke skal fortsætte med at gætte.Big Smile

Held og lykke med det.

Venligst

Karsten

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)