Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Begrænset hæftelse uden kontakt indskud?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 19. Jul 06
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg går for tiden med tanker om at starte en virksomhed med en bekendt. Her har vi begge et ønske om begrænset hæftelse, og har kigget på mange forskellige former men er meget i tvivl.

Første tanke var at starte et ApS hvor han indskyder kontant 50% af 125.000, og jeg ligeledes indskyder 50% blot ikke i kontanter, men i timer. Det viste sig senere hen at være besværligt at lave en sådan model.

Efter at have talt med en revisor fandt vi ud af at det kunne lade sig gøre at indskyde aktiver, materielle som immaterielle, som kapital. Vi har begge lavet en del arbejde igennem tiderne som vi har rettigheder til, dog udelukkende immaterielt. Derfor tænkte vi at det kunne være perfekt at få en revisor til at værdi-ansætte disse projekter (primært websoftware og websites) og bruge disse - men jeg har ikke kunne finde megen information om dette på nettet? Hvilke krav stiller SKAT f.eks.? At vi stadig har 110.000 som sikkerhed overfor moms, skat mv.?

Næste tanke var et engelsk selskab som jo ikke har et kontant indskud, men det viser sig at være meget besværligt at drive dette med fast driftssted i Danmark, da vi da alligevel skulle bevise en sikkerhed på 110.000 overfor myndighederne.

Her på falderebet har vi kigget rundt og fundet at andelsselskaber tilsyneladende ikke kræver indskud, men har begrænset hæftelse. Det har dog været meget svært at finde information om denne selskabsform, fordele og ulemper?

Jeg håber nogen kan hjælpe.
Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 993
Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :
hvorfor låner din ven dig ikke bare halvdelen af de 62500 til indskuddet, så har i 50 % hver. Hvis der så ligger en underhåndsaftale om du lægger timer i, kan i jo bare aftale at han dropper lånet, eller han noterer du har tilbagebetalt det.
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Har du kigget på Fond-modeller? Der mener jeg heller ikke der er personlige hæftelser, da der jo ikke er nogen person der "ejer" fonden. En del virksomheder er organiseret som fonde, bl.a. fordi det gør generationsskifte en del lettere (og billigere!)
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 18:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Har du/I overvejet et kommanditselskab (K/S)?

Der er ingen krav til anparts/aktiekapital, og det minder om et I/S. Forskellen er bare at en eller flere kan hæfte begrænset. Der skal dog være minimum én som hæfter fuldt. Måske din bekendte ville gøre det i en periode indtil i har tjent nok til at stifte et ApS?

Jeg er ikke helt inde i reglerne vedr. et K/S, men det kan der sikkert findes en masse om på Google.

mvh Carsten
Fra Århus
Tilmeldt 13. Jul 07
Indlæg ialt: 77
Skrevet kl. 17:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor vil i have begrænset hæftelse? Tror i ikke på jeres koncept?

Hvis det er i forbindelse med aftaler indgået med kunder og den slags, kan man fraskrive sig rigtig meget i kontrakter.

Vær opmærksom på at du hurtigt kommer af med 10.000 kr. bare i stiftelse af et ApS.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Tja...tør næsten ikke sige det.....men et SMBA må her være sagen.

Men sørg for kyndig rådgivning.....før i springer ud i det.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Vedr. jeres ideer om at indskyde aktiver, herunder oparbejdede rettigheder så vil jeg da håbe at jeres revisor har husket at gøre jer opmærksom på at I bliver personligt beskattet heraf medmindre etableringen sker som en skattefri virksomhedsomdannelse (hvilket forudsætter hidtidig drift i personligt regi).

At lave et engelsk selskab for en virksomhed der kun driver virksomhed i Danmark er for at sige det på godt dansk hul i hovedet. Man beder om meradministration. 

Jeg ville da nok overveje et kommanditselskab, som det bliver sagt eller et interessentskab det første år. Så kan I senere omdanne virksomheden til ApS ved en skattefri virksomhedsomdannelse og herved også indskyde de omtalte aktiver uden at det udløser skat, forudsat at revisoren vil skrive under på værdiansættelsen. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)