Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Årsafslutning i SummaSummarum

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 136
Skrevet kl. 23:21
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Sidder og er ved at afslutte mit 2008 regnskab i SummaSummarum og har i den forbindelse et par spørgsmål:

  • Jeg har ladet mit firma betale for min mobiltelefon (benyttes både i firma og privat) og skal derfor beskattes af fri telefoni. Er klar at jeg skal angive 3000 kr på selvangivelsen, men skal jeg foretage nogle yderligere posteringer i mit regnskab?
  • Jeg har ikke modtaget nogen regning fra min revisor endnu, men mener at have læst at den kommende regning skal medtages i 2008 regnskabet. Hvordan håndteres dette, når der ikke kan indtastes flere regninger efter regnskabet er afsluttet?
  • Jeg har læst på Anette Sand's blog, at man med fordel kan nulstille konti i Egenkapital-gruppen i status. Dette fik jeg ikke gjort da jeg afsluttede 2007-regnskabet/startede 2008-regnskabet, så f.eks. viser Hævet kontant i virksomheden summen af hævninger i 2007 og 2008. Kan jeg stadigvæk nå at nulstille kontoen så kun 2008 posteringerne vises?
  • Hvilke øvrige konti kan med fordel nulstilles? Jeg har posteringer på Årets resultat (60800), Overført fra tidligere år (60900), Mellemregning (62000), B-skat (62010), Hævet kontant i virksomheden (62100), Indskudt kontant i virksomheden (62200), Ikke fradragsberettigede udgifter (62300).

 

På forhånd tak for hjælpen,

Christian

 

Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 136
Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Og lige et tillægsspørgsmål:
  • Kan jeg i øvrigt hæve det beløb der står under "Indskudt kontant i virksomheden" (62200) skattefrit?

 

På forhånd tak,

Christian

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Nej..behøves ikke.

Du hensætter det forventede beløb excl. moms Debet revision/kredit Skyldige omkostninger

Du skal ikke nulstille ved årsafslutningen, men ompostere op på egenkapitalkontoen primo pr. 01.01.

Du omposterer fra alle konti med gamle saldi i egenkapitalgruppen  til egenkapital primo

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Dream:

 

Og lige et tillægsspørgsmål:
  • Kan jeg i øvrigt hæve det beløb der står under "Indskudt kontant i virksomheden" (62200) skattefrit?

 

 

På forhånd tak,

Christian

 

Ja..det kan du!

Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 136
Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Du omposterer fra alle konti med gamle saldi i egenkapitalgruppen  til egenkapital primo

Tak Peter!

Lige et spørgsmål mere... Du skriver at der skal omposteres til "Egenkapital primo". Anette omposterer til "Overført fra tidligere år". Hvad er forskellen?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Der er i princippet ingen forskel.

Dog ville jeg ompostere til primo egenkapital i et enkeltmandsfirma, idet det er denne du tager udgangspunkt i,

når du laver egenkapitalforklaringen. 

Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 136
Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

 OK - hvad så næste år? Flytter jeg så "Egenkapital primo" over til "Overført fra tidligere år" ved årsskiftet, eller hvordan hænger de to konti sammen?

Endnu engang tak,

Christian

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Som nævnte, ville jer bare flytte det hele til egenkapital primo........lige bortset fra det igangværende regnskabs-

års løbende resultat, som jeg ville flytte, når løbende regnskabsår er afsluttet. 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)