Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af webshop bilag?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Horsens
Tilmeldt 26. Dec 08
Indlæg ialt: 141
Fra  Trendhim ApS Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

 

Driver en webshop og har gjort det et par år efterhånden. Har altid kørt regnskab i excel, hvor jeg bare har skrevet bilagsnummer, en lille tekst, beløb plus eller minus, og moms. Og så ellers bare kørt derudad med både salgs og købsbilag. Følgende et kontoudtog.

 

Men nu er jeg oppe på knap 1000bilag om måneden (95% salgsbilag), og denne metode begynder at blive meget tidskrævende :)

Har prøvet økonomisystem men det er IKKE mig, det tar jo endnu længere tid end at gøre det i excel! - Har haft danfinance økonomisystem og fået integrationsmodul med min webshop, så ordrene selv blev hentet ind i økonomisystemet, igen, MINDST ligeså meget arbejde. Det vil tage mig ca. dobbelt så lang tid at lave det i økonomisystem selv med API integration, som at gøre det selv i excel. Så den mulighed er lidt udelukket for mig. Jeg sparer selvfølgelig en del revisorpenge, men det er ikke det værd i mine øjne.

 

 

I får lige et problem mere også, jeg har launched min norske udgave af min side, så begynder at få flere og flere norske ordre. Derfor kan jeg jo ikke bare stryge alle salg over en kam.

Hvad kan jeg gøre for at lette bogføringen/revisionen af de 1000bilag om måneden? Hvordan gør i andre?

Kan jeg undvære at skulle printe dem ud på en måde?

 

Har set på at outsource det, men det er utrolig bøvlet da jeg har fået af vide at jeg selv skal sortere alle de norske bilag fra, da de ikke kan stryges over samme kam som danske pga. moms..

Men kunne det outsources på en smartere måde, er jeg meget åben for dette.

 

 

Ja jeg er godt forvirret, men kan bare ikke forstå hvis det ikke kan gøre hurtigere/nemmere end at sidde og skrive hver enkelt bilag ind i excel! :)

 

Håber nogen kan lede mig på rette vej mht. hvad i andre gør. :)

Stifter og medejer af Trendhim ApS & Lucléon ApS. - Læderarmbånd

Fra Helsingør
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 620
Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan jo betale dig til lindring. Køb en bogholder på timebasis, der vant til den slags.

De er langt hurtigere end dig. Så kan du bruge din tid til noget andet der gavner virksomheden.

 

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, jeg behøver jo nok ikke råde dig til at få dig en bogholder - den har du garanteret hørt før, men det vil ganske givet gå noget hurtigere for en professionel, men jeg tvivler på, at du får en bogholder til at fortsætte dit system i Excel Wink

Udover, at din metode i Excel med ind og ud og færdig arbejde ikke lyder som at overholde bogføringslovens regler, ville jeg nu nok oprette en særskilt konto, hvor de norske kunder indbetalte. Jeg antager, at vi taler B2B. Derved kunne du importere kontoudtoget, og få de udenlandske (udenfor EU - Norge) salg skilt fra, hvorved du lettere kan få overblik over, hvilke oplysninger du skal angive på din momsangivelse rubrik C. 

Endelig vil jeg da godt give udtryk for, at bogføring TAGER tid - det er derfor der er så mange der outsourcer funktionen. 

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Høng
Tilmeldt 5. Dec 05
Indlæg ialt: 1004
Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Sebastian

Afhængigt af det system du bruger til din hjemmeside, kan der måske findes en automatisk løsning.

Men det kræver altså informationer fra din side om hvad du bruger til din hjemmeside/shop.

Kontakt mig på

tlf.: 61795118,

så kan jeg måske finde en løsning til en fornuftig pris du kan leve med

Mvh

 

Mogens Jørgensen

Easy Webhost

http://www.easywebhost.dk/

 

Fra Århus
Tilmeldt 14. Mar 08
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

I mit tidligere virke har jeg assisteret en virksomhed med en (bogholder)løsning der på mange punkter minder om din.

Problematikken var følgende:

Nationale kunder, Internationale kunder - både EU med erhverv og private kunder, samt kunder udenfor EU.

Betaling: forud, kontant, Dankort, efterkrav og udenlandske betalingskort.

Varen sendes til kunder hvis betaling er kontant, betalingskort eller forudbetaling (ikke alle har betalingskort de kan bruge i danmark)

Hvis ingen betaling har fundet sted, så sendes pr.efterkrav.

I webshoppen anmodes kunderne om at angive landet hvortil forsendelsen sker og om kunden er privat eller virksomhed. Hvis kunden ikke angiver momsregistreringsnummer (DE, SE, GB osv osv) er kunden automatisk privat. Oplysningen bruger vi til at bestemme momskoden og placering i rubrik B eller C på momskortet.

Der er lavet en API fra webshoppen, således at økonomisystemet modtager betalingskortets transaktionsnummer (det skal vi bruge til udligning af faktura og betaling), kunden oprettes som debitor og vi har fuld historik på kundens salg. Derudover registreres betalingstypen (efterkrav udskriver automatisk en efterkravsblanket, dankort=fakturadokument, 3-land = andet dokument osv)

Betalinger indlæses fra banken automatisk - edb-manden har konstrueret en rutine der identificerer betalingstransaktionsnumre og laver dem til et debitornummer)

Ret kompliceret, men har også reduceret bogholderiet med 1-2 medarbejdere - og bogføringsarbejde i en webshop kan være enormt tidskrævende pga. af kombinationen af momskoder, betalingstyper og landekoder - og naturligvis mængden af bilag.

For dig vil det være vigtigt at vælge et system hvortil der kan programmeres API, så er du selv herrer over hvornår og i hvor stort omfang du vil implementere automatik. I sidste ende er det en vurdering om bilagsmængden stiger eller falder og om du vil bruge din tid på at løbe efter de administrative opgaver i bogholderiet, eller du í stigende grad vil automatisere processen.

Sørg også for tæt samarbejde med din revisor så i får 100% styr på momskoder og bogføring - og de forskelle scenarier der kan tænkes ind i problematikken

Det er nemmere at agere end reagere

Dbh

Thomas

 

 

Fra Horsens
Tilmeldt 26. Dec 08
Indlæg ialt: 141
Fra  Trendhim ApS Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen,

 

Tak for svarene.

Det er en dandomain standard webshop.

 

Havde ikke tænkt på det med at lave en særskilt konto til norske salg, det var faktisk rigtig smart. Det kræver dog at PBS kan samarbejde i den sag, vil prøve at høre dem ad.

Stifter og medejer af Trendhim ApS & Lucléon ApS. - Læderarmbånd

Fra Snertinge
Tilmeldt 20. Mar 06
Indlæg ialt: 531
Fra  odsherred-regnskab.dk Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Importer banken over i et excel regneark.

Lav de nødvendige tilrettelser, gem som csv.

importer i et økonomisystem, f.eks SummaSummarum, og du eller din bogholder har klaret arbejdet på kort tid.

Med venlig hilsen

Kim Malmberg.
www.odsherred-regnskab.dk

Fra Århus
Tilmeldt 14. Mar 08
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

glemte lige:

Det er ikke et krav at bilagene ligger i mappen - de skal blot kunne reproduceres efterfølgende - og metoden incl. eventuelle koder til reproduktionen skal beskrives.

Mener kravet fremgår af bogføringsvejledningen.

Tilmeldt 22. Oct 07
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Som nogen af de andre nævner, så skaf dig selv en bogholder! Det vil gøre dit arbejde meget lettere :) . Jeg benytter selv Dandomain. Det eneste jeg gør er at printe mine bilag ud for hvert salg, og sætter dem i rækkefølge efter dato, så aflevere jeg det hele til min bogolder hvert kvartal.

Mvh

Fra Horsens
Tilmeldt 26. Dec 08
Indlæg ialt: 141
Fra  Trendhim ApS Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

# loaded82

 

Efter hvad jeg nu har forstået, er det ikke nødvendigt at printe bilag ud.?

 

Men jo det kunne godt ske det var en bogholder man skulle ud og skaffe :) - Hvad ville det ca. koste for en bogholder per måned at bogføre ca 950salgsbilag og 50omkostningsbilag?

Og hvem vil i anbefale?

Hvis man ikke skal printe bilag ud er det ikke nødvendigt det er i nærheden vel.

Stifter og medejer af Trendhim ApS & Lucléon ApS. - Læderarmbånd

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)