Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firmakørsel i privat bil - hvad og hvor meget kan jeg trække fra ?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 7. Oct 05
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Jeg skal køre som konsulent, og anvender her min egen bil.

I den forbindelse har jeg hørt lidt fra min omgangskreds, at der er nogle ting, jeg kan trække fra.

Jeg har fundet følgende:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=218765&chk=201102
Hvor jeg kan se, at jeg må trække 3.10 kr fra pr km. Et spørgsmål hertil: Hvor trækkes dette fra på selvangivelsen? Er det i fradrag under virksomheden eller hvor?

Ud over godtgørelsen på de 3.10 kr pr km, nævnte en i min omgangskreds at jeg kunne trække en del af min vægtafgift fra, en procentdel svarende til den del som blev anvendt i firmaregi. Fx kører jeg 1000 km i alt, 400 km privat og 600 km i firmaregi. Ergo ville jeg så på en vægtafgift på 1000 kr kunne trække 60% fra, altså 600 kr. Er det korrekt?

Kan jeg ligeledes trække benzin og reperationer fra? Eller er begge de indregnet i den godtgørelse man får i de 3.10 kr pr km?


Håber I kan hjælpe.

Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :
 

Alt er indregnet i din kørselsgodtgørelse på 3,30 for de første 20000 km årligt,

herudover er satsen 1,78 kr på km.

 

al øvrig vedligehold og vægt afgift kan ikke fratrækkes, så du får kun smør på den ene side af brødet

Tilmeldt 7. Oct 05
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Super! Tak for svaret!

Hvor har du fået tallet 3.30 kr pr km fra ?

Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 23:46
Hvor mange stjerner giver du? :
 

Rofe

 

Prøv og tjek www.tax.dk  her er der oversigt over div satser

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 01:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Dette forudsætter at du er selvstændig erhvervsdrivende og ikke kan betragtes som lønmodtager.

Fradraget med kilometergodtgørelse kræver at du er selvstændig erhvervsdrivende eller er lønmodtager med flere arbejdsgivere. En almindelig dødelig lønmodtager kan ikke foretage fradrag med disse satser men er henvist til at bruge de lavere satser for alm. hjem-arbejde kørsel. For lønmodtageren vil det altid være en fordel at få arbejdsgiveren til at udbetale sig skattefri kilometergodtgørelse efter satserne.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Hvidovre, Danmark
Tilmeldt 12. Jan 06
Indlæg ialt: 403
Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 7/19/2006 1:10:52 AM
Forfatter: Skat & Råd
Fradraget med kilometergodtgørelse kræver at du er selvstændig erhvervsdrivende eller er lønmodtager med flere arbejdsgivere.



Er det ikke mere en sondring mellem om man har skiftende arbejdssteder mere end det er flere arbejdsgivere? F.eks. en bogholder som tager ud til forskellige kunder (men er ansat et sted) kan godt få det store fradrag.

Mvh, Lars Brink

Projekt: LatinoNews.dk events, koncerter m.v.

Fra Hvidovre, Danmark
Tilmeldt 12. Jan 06
Indlæg ialt: 403
Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 7/18/2006 11:18:16 PM
Forfatter:rofe
Hej,
Et spørgsmål hertil: Hvor trækkes dette fra på selvangivelsen? Er det i fradrag under virksomheden eller hvor?


Du må få udbetalt de 3.30 pr. km. skattefrit, så det er ikke noget du skal trækket fra, men noget du skal aftale med arbejdsgiveren.

Mvh, Lars Brink

Projekt: LatinoNews.dk events, koncerter m.v.

Tilmeldt 7. Oct 05
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 7/19/2006 11:18:55 AM
Forfatter: Lars Brink
Dato: 7/18/2006 11:18:16 PM
Forfatter:rofe
Hej,
Et spørgsmål hertil: Hvor trækkes dette fra på selvangivelsen? Er det i fradrag under virksomheden eller hvor?


Du må få udbetalt de 3.30 pr. km. skattefrit, så det er ikke noget du skal trækket fra, men noget du skal aftale med arbejdsgiveren.




Nu er jeg jo selv arbejdsgiveren )
Men hvordan angiver jeg de penge som jeg skal have ud skattefrit på selvangivelsen? Skal de stå i en bestemt rubrik?
Og trækker jeg pengene bare ud af firmaets økonomi?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Lars: En lønmodtager kan ikke fratrække kilometergodtgørelse uanset hvor mange skiftende arbejdssteder han har, hvis det er for samme arbejdsgiver, så nej kravet er at man har flere samtidige arbejdsgivere. Bogholderen med skiftende arbejdssteder for en arbejdsgiver kan godt få skattefri kilometergodtgørelse fra arbejdsgiveren, men udbetales der ingen godtgørelse, er der kun ret til fradrag med de lave satser = Bogholderen skal aftale med arbejdsgiveren at han får godtgørelse og så evt. acceptere en lavere - permanent - bruttoløn.
 

Rofe: Nu siger du at du er arbejdsgiver. Er du selvstændig erhvervsdrivende fratrækker du kørselsfradraget opgjort efter kilometersatserne i dit overskud. Er du hovedaktionær er du omfattet af ovenstående regler. Dvs. så skal selskabet udbetale godtgørelserne, og indberette dem. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 13. Oct 16
Indlæg ialt: 9
Fra  Skovhugger Søren Conradsen Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans:

 

Alt er indregnet i din kørselsgodtgørelse på 3,30 for de første 20000 km årligt,

herudover er satsen 1,78 kr på km.

 

al øvrig vedligehold og vægt afgift kan ikke fratrækkes, så du får kun smør på den ene side af brødet

Undskyld, at jeg skriver på så gammel en debat.

Nu skriver du, at alle udgifter såsom slitage og brændstof, er indregnet i kørselsgodtgørelsen. Men hvad så, hvis jeg er nødt til at erhverve mig et nyt anhængertræk til min private bil, fordi det gamle er ved at være nedslidt (1000,-+)?

Jeg bruger også mit anhængertræk privat, men samtidig er det også et must i min branche. 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)