Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af småanskaffelser fra EU

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

I forbindelse med momsindberetning løb jeg ind i et lille problem ved udfyldelse af rubrik A (Værdien af varekøb i andre EU-lande).

Jeg har foretaget et par småanskaffelser fra andre EU-lande (uden moms) og bogført dem på konto 9100 (småanskaffelser) i summasummarum sammen med mine andre småanskaffelser. Momsen har jeg markeret som U25 (udenlandsk momskode), så den skulle være god nok.

Ved udfyldelse af rubrik A var jeg nødt til manuelt at gennemgå konto 9100 og finde ud af, hvad der var købt i EU.

Der må være en bedre måde at bogføre driftmidler købt i EU. Jeg kan se, at der under "vareforbrug" er afsat en konto til EU-erhvervelser (2800).

Nogen gode forslag?

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen

Carsten

 

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Fra Helsingør
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 620
Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Carsten

Kan du ikke bare lav en ny konto under småanskaffelser.

Der hedder Småanskaffelser EU-erhvervelse og give den

samme koder som den konto i varekøb.

 

 

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kalder jeg hurtigt svar :-) Tak skal du have.

Jeg overvejede det, men blev i tvivl, om det ville være det rigtige at gøre.

Jeg går så umiddelbart udfra, at det vil være samme fremgangsmåde med lidt større anskaffelser. Opret en konto a'la "50915 Tilgang i året, EU" og afskriv fra den på samme måde som ved de "normale" driftmiddel-anskaffelser. Indberetningen i rubrik A vil så være summen af de debiterede beløb i den pågældende periode for de to EU-anskaffelseskonti. Det lugter stadig lidt af lommeregner og mulige tastefejl ved momsindberetning :-)

Jeg overvejede også om man kunne lave en "Rubrik A" konto, som EU-erhvervelses beløbene krediteres på og så debitere indberetningen i rubrik A, når jeg indberetter moms. Indholdet minder om momsafregningskontoen.

Er jeg helt galt på den?

Mvh.

Carsten

 

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)