Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal jeg bede om tilladelse til at bruge skærmvideo af folks websites?

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Fra Kibæk
Tilmeldt 25. Apr 07
Indlæg ialt: 1453
Fra  ClickStarter Skrevet kl. 18:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Olsen:

Trustpilot tager da et screenshot af alle sider deres brugere nu tilføjer - det må ihvertfald være lovligt :)

Ja, når Trustpilot må, så må det jo være lovligt... ;-) ?! æhh...

Jeg sælger Thorborgs Epusher til halv pris på min hjemmeside - hvis jeg gør det, så må det jo være lovligt..... ?!

:-)

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 18:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian Brandt:

Jørgen Olsen:

Trustpilot tager da et screenshot af alle sider deres brugere nu tilføjer - det må ihvertfald være lovligt :)

Ja, når Trustpilot må, så må det jo være lovligt... ;-) ?! æhh...

Jeg sælger Thorborgs Epusher til halv pris på min hjemmeside - hvis jeg gør det, så må det jo være lovligt..... ?!

:-)

Det påstår jeg ikke - jeg mener bare at trustpilot virker rimelig gennemtænkt og derfor er det min formodning at de har haft det spørgsmål oppe og vende i forbindelse med projektet.

VH Jørgen Olsen

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er i tvivl - men min første indskydelse er klart, at det er i strid med Lov om Ophavsret. Jeg ville ikke turde sælge materiale indeholdende andres ophavsretligt beskyttede materiale uden en forudgående aftale.

Du skal helt sikkert konsultere en advokat med forstand på ophavsret, inden du gør det! Mon ikke det var noget for von Haller at svare på?

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære venner

Google tjener penge og viser gladeligt billeder, tekster og meget andet.
TV2 Nyheder viser tit både billeder af fysiske butikker, e-butikker, websider og meget andet, uden at spørge og de tjener også penge.

Der er jo ikke taler om jeg stjæler en bog, tager andre folks billeder og konkurrerer med dem eller andet. Jeg giver blot en undervisning i hvad der er godt og skidt ved en e-butk, så opbjektivt som jeg kan.

Er der ikke nogen her der rent faktisk ved noget om sagen?

Dbh Martin

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Svaret er nej.

Har du udført en ophavsretsbeskyttet indsats, er det dig, der skal give tilladelse til at

  • der kan tages kopi og hvor mange
  • kopierne kan sælges, udlejes, udlånes eller foræres væk
  • det, du har lavet, må vises offentligt, f.eks. et fotografi, der vises i TV eller på en edb-skærm
  • det, du har lavet må fremføres offentligt, f.eks. i TV eller på nettet som ”on demand” (tilgængeligt ved tilvalg)

Det er dine enerettigheder, som også kaldes de økonomiske rettigheder. Det kaldes de, fordi det er enerettighederne, der gør det muligt at tjene penge på den åndelige (immaterielle) indsats.

Du har også ret til at blive navngivet på alle kopier og i forbindelse med enhver offentliggørelse.

Det, du har skabt, må ikke ændres eller bruges på en måde eller i en sammenhæng, der er krænkende for din professionelle integritet eller det stof (værk), som du har lavet.

Det er de personlige rettigheder, som også kaldes droit moral eller de ideelle rettigheder. Disse rettigheder kan du ikke frafalde ved aftale, medmindre der er tale om en meget begrænset brug af dit stof i en særlig sammenhæng.

/Michael

 

Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er vel ikke tale om kopiering, men om fotografering. Så hvis man må optage videoer af husene i et villakvarter og fortælle om hvad der er godt og og dårligt ved dem, så vil jeg gætte på at det samme gælder for websider. Så må man det? Så skulle der ikke være noget i vejen for at tage billeder og video af et produkt, som en webside jo er.

Sådan vil jeg tolke det, men det bedste er selvfølgelig at rådføre sig med en advokat som har kompetenser på området.

- Thomas

Fra Grenaa
Tilmeldt 1. Apr 07
Indlæg ialt: 516
Fra  Skiftselv din hvidevarer butik på nettet Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Thorborg:

I E-pusher 3.0 laver jeg en del skærmvideoer. Dvs. jeg går ind på et website og optager hvad jeg ser på skærmen, mens jeg fortæller om godt og skidt på siden.

Skal jeg egentlig spørge om lov til at bruge folks website som case eller kan jeg bare lave og vise det?

Dbh Martin

Hej Martin,

ved godt det ikke er det dit spørgsmål går på :-)

Men hvis du mangler nogle at skyde efter stiller vi os gerne til offentligt skue, for skulle du finde kritik både af den positive og den konstruktive kan vi jo kun blive klogere, du er meget velkommen til at kontakte mig direkte hvis du ønsker at snakke mere om det, men igen ved ikke om vi har nogle af de problematikker du ønsker at pensle ud.

Bruger du for meget tid på dit lager? Se Smartpack.dk

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hvis vi nu antager at det faktisk er fuldt lovligt, at du uden tilladelse må tage en given hjemmeside og så ellers gennemgå den på både godt og ondt, så syntes jeg er der er et etisk spørgsmål i det.

Helt personligt, så syntes jeg det er dårlig stil, at man tager en anden virksomheds hjemmeside og/eller webshop og gennemgår den i en video eller tilsvarende for egen personlig vindings skyld (som det hedder). Hvis det nu var i en situation, hvor man f.eks. stod som underviser på en grafisk uddannelse og gennemgik et virkeligt eksempel på en webshop i det virkelige liv, så ville det være en ting da dette foregår som undervisning i et isoleret fora. Men hvis man som f.eks. en anden virksomhed gennemgår andre virksomheders webshop for plusser og minusser, så vil jeg mene at man er på den forkerte side af hvad der er etisk korrekt, hvis denne anden virksomhed går offentligt med det og bruger denne gennemgang for at tiltrække opmærksomhed imod deres egen virksomhed.

Så jeg vil mene at du bør tage fat i ejerne af de hjemmeside og webshops som du gerne vil gennemgå og få et OK fra dem. Det er nok de færreste som vil afslå at du bruger dem som eksempel - og dem som gør ville du nok i forvejen få problemer med, hvis du hev dem frem som eksempel uden at spurgt først. Det er lidt det samme som jeg ofte har svaret herinde når der er har været spørgsmål om rettigheder til produktbilleder og leverandør-logoer - Spørg for en sikkerheds skyld først. Det er de færreste som siger nej, og dem som gør ville alligevel potentielt have skabt en masse problemer hvis du ikke havde spurgt og de havde opdaget det.

Du er en rollemodel for rigtig rigtig mange iværksættere, så jeg syntes det vil være en god idé også at holde en god stil omkring sådan noget som dette Smile.

/Jesper

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 02:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper, tak for din moral prædiken, men dem jeg gerne vil lave noget med, svarer nok ikke positivt.
Men hvis du kan skaffe mig et positivt svar fra Amazon.com, B&O m.fl. så vil jeg være dig meget taknemmelig ;-)
Og så prøver jeg igen, igen, er der nogen der rent faktisk kender loven?

Dbh Martin

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 07:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Må jeg foreslå at for at du kan være helt sikker, ringer eller mailer til hende her: http://www.advokat-frederikshavn.dk/ - hun kan garanteret fortælle dig det/slå det op!

Mette

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)