Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal jeg bede om tilladelse til at bruge skærmvideo af folks websites?

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12287
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :

I E-pusher 3.0 laver jeg en del skærmvideoer. Dvs. jeg går ind på et website og optager hvad jeg ser på skærmen, mens jeg fortæller om godt og skidt på siden.

Skal jeg egentlig spørge om lov til at bruge folks website som case eller kan jeg bare lave og vise det?

Dbh Martin

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

Spørgsmålet er om det hører under citater i forhold til lov om ophavsret, eller om det er kopiering du foretager dig.

Uanset om det er legalt at optage og bruge, så tror jeg det bedste for alle er at du får lov til at anvende materialet / casen i din bog, sat lidt på spidsen så tjener du jo sådan set penge på at fremhæve dårlige ting en eller andens hjemmeside, hvilket nok kunne få nogle ufrivillige deltagere i den op og ringe i det røde felt.

Jeg kunne nemt forestille mig at Virksomhed A, der har jordens grimmeste hjemmeside kunne se sig mugne på dig hvis du fremhævede de ting de gør forkerte på nettet, i din bog som du så sælger.
Det er desværre nok ikke alle der vil se det en gratis konsulentgennemgang af hjemmesiden og en kærkommen lejlighed til at få gjort noget ved hjemmesiden.

Og det er sgu træls, dyrt og spild af tid at slås med deres advokater om sådan noget når først bogen er ude. Smile

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 17:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke forestille mig, at du må bruge andres website i din markedsføring eller i din rådgivning, uden at det er aftalt med rettighedshaveren.

Men under alle omstændigheder vil det nok være mest fornuftigt at indhente en tilladelse fra ejeren af websitet, da det for website ejeren vil være pinligt at blive hængt ud af dig i det offentlige rum til tid og evighed... Især hvis man ejeren netop har købt e-pusher 2.0 og måske allerede ER i gang med at gøre det hele bedre. Big Smile

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12287
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 17:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders

Selvfølgelig er der ikke mange der er interesseret i at blive vist frem, hvis de får kritik, men det er jo det vi alle lærer af.
Så spørgsmålet er, er det ulovligt?
Men tak for input :-)

Dbh Martin

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Af lov om ophavsret fremgår det at du gerne må citere (et screenshot må kunne sidestilles med citat når det drejer sig om internettet)

§ 22. Af et offentliggjort værk er det tilladt at citere i overensstemmelse med god skik og i det omfang, som betinges af formålet.

Men "god skik" er nok ikke at fremhæve fejlene, så jeg tvivler på at den går i dette tilfælde.

Jeg ved ikke om vi kan få Jakob eller en af de andre jurister på banen her i tråden Smile

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12287
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 17:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er vel god skik at lave det, uden at ville skade dem og samtidig fremhæve de gode ting.
Så lige den er jeg ikke bange for, men om en skærmvideo er et citat, den kan jeg ikke greje.
Men lad os stoppe her og vente til der kommer nogen der ret faktisk ved noget om emnet :-)
Og som nævnt, det eneste jeg er interesseret i, er om det er lovligt.

Dbh Martin

Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 17:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Thorborg:
Skal jeg egentlig spørge om lov til at bruge folks website som case eller kan jeg bare lave og vise det?

Jeg har svært ved at pinpointe noget, men min fornemmelse er at det ikke kan være lovligt. Deres hjemmeside, deres ophavsret. Du må gerne besøge deres side ligesom vi andre, men nu begynder du jo pludselig at sælge en film med deres copyrightede materiale. De begynder måske så at sælge "Så-ustabilt-kører-Amino-filmen" fra deres shop hvor de har optaget en række fejl-beskeder på Amino men jo ikke bruger kræfter på det gode.

Der er vel ikke noget problem i at beskytte de skyldige ved at udradere deres logo og url?

Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :

udvikler:
De begynder måske så at sælge "Så-ustabilt-kører-Amino-filmen" fra deres shop hvor de har optaget en række fejl-beskeder på Amino men jo ikke bruger kræfter på det gode.

Hvad jeg mener er, at de begynder at sælge Amino-copyrighted materiale. 

 

Tilmeldt 29. Jan 07
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 18:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Loven om ophavsret giver rettighedshavere gode forhold for at beskytte deres værker.

Om det du vil gøre er ulovligt, vil bero på en retsag, idet den brug du omtaler er et tolknings spørgsmål. En skærpende omstændighed er at du tjener penge på at fremvise ophavsrets beskyttede værker. Det beskyttede værk er ophavsretshaverens ejendom og han sælger brugsretten, som er begrænset til det aftalte formål. Dine skærmvideoer er næppe omfattet af denne aftale.

Jeg producerer selv ophavsrets beskyttet materiale hver dag og hvis du, uden at spørge mig, brugte det til dit produkt, og især, hvis du tjener penge på det - så ville jeg sende dig en regning for uberettet brug. Især fordi du ikke gad skrive en mail til mig, for at sikre dig at det var iorden. Og jeg ville sandsynligvis have en meget god sag, også i retten.

Når det er sagt, så er der garanteret mange, som gerne vil give dig lov til at bruge deres hjemmeside som eksempel. Det er jo hr. Thorborg....

*** Fotograf Claus Lavendt - Professionel reklamefotograf ***

*** www.lavendtphoto.com ***

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Thorborg:

I E-pusher 3.0 laver jeg en del skærmvideoer. Dvs. jeg går ind på et website og optager hvad jeg ser på skærmen, mens jeg fortæller om godt og skidt på siden.

Skal jeg egentlig spørge om lov til at bruge folks website som case eller kan jeg bare lave og vise det?

Dbh Martin

Trustpilot tager da et screenshot af alle sider deres brugere nu tilføjer - det må ihvertfald være lovligt :)

Ved ikke om det er noget andet at optage en video - men du skal være velkommen til at lave en video på min webshop olsens-it.dk ihvertfald :)

VH Jørgen Olsen

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)