Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig tatovør

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Apr 09
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 10:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Min kæreste er netop startet som selvstændig tatovør.

Skatten har vi styr på og har fået ændret hans forskudsopgørelse så han nu betaler b-skat.

Mit spørgsmål er nu vedr. moms.
Da virksomheden er en kunstneristisk virksomhed har jeg af flere personer hos Skat fået afvide at den er momsfritaget.
Er der så andet der skal betales? Jeg tænker på fx lønsumsafgift.

Jeg har pt bedt Skat om et bindende svar ang. moms, så vi ikke kommer i klemme på et senere tidspunkt.
Det virker nemlig på mange medarbejdere hos skat, at de er meget i tvivl mht. tatovører.

Er der nogen i dette forum der kan hjælpe os til at komme videre? Evt. en selvstændig tatovør eller en anden som er helt inde i reglerne :)

På forhånd tak

Betina

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har selv en ven der vil til at starte som tatovør, så jeg er lige med på en lytter :)

Hvad angår momsen så er der en del gode ressourcer på skat.dk, en googling på "tatovør moms" giver f.eks. dette som første svar: Tilbagebetaling af moms vedr. tatovørvirksomhed.
Tilmeldt 2. Apr 09
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeps, det link har jeg selv læst mange gange. En medarbejder fra skat nævnte det også for mig. Derfor er jeg næsten sikker på at det er momsfritaget da min kæreste er frihåndstatovør... Men jeg vil jo gerne være helt sikker :)

Så nu må vi bare vente og se om der dukker nogen kloge hoveder op herinde *SS*

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Med min vanlige sans for ofte ikke at give et klart svar - så kan tatovørvirksomhed både være momsfri og momspligtig.

Landsskatteretten har ganske rigtigt i en konkret sag udtalt, at en konkret tatovør drev kunstnerisk virksomhed. Der var tale om en konkret bedømmelse af den pågældendes arbejde og arbejdsmetoder.

Nu har jeg ikke en nål forstand på tatovering (ud over, at jeg ved, at det gør ondt at blive tatoveret på indersiden af overarmen Smile) så jeg ved ikke, om alle tatovører arbejder på samme måde. Jeg kunne da godt forestille mig, at nogle tatovører kun tatoverer ud fra konkrete og færdigtegnede oplæg, som blot skaleres. Det vil næppe kunne kaldes kunstnerisk virksomhed.

Hvis tatovøren er momsfri - vil hun/han også være lønsumsafgiftsfri.

Fremragende ide med det bindende svar - hvis I ikke allerede havde gang i det, ville jeg have foreslået at I bad om et sådant.

Venlig hilsen
Lars

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)