Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan bogførerer jeg et bilag fra 2008

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Aug 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 22:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har nogle bilag som jeg ikke har fået bogført i 2008. Nu har jeg lidt tid og har tænkt mig at gøre det før jeg skal igang med at lave årsregnskab for 2008. Men hvordan bogfører jeg dem, nu når de vedrører 2008? Nogen forslag?

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, du daterer dem på bankdagen i 2008 og bogfører dem normalt. Hvis de først er betalt i 2009, bogfører du dem på "skyldige omkostninger" pr. 31/12 2008 i kredit, og debiterer driftskontoen. Når du så betaler i banken i 2009, krediterer du banken, og debiterer "skyldige omkostninger". Hvis det altså er omkostninger vi taler om - er det debitorer, skal de på tilgodehavender pr. 31/12, eller pr. bankdagen i 2008.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Det afhænger lidt af hvilket regnskabsprogram du bruger.

Er det Summa, og har du afsluttet  2008, kan du ikke røre debitor/kreditorsamlekonto.

Så bliver øvelsen lidt mere problematisk.

Tilmeldt 4. Aug 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres super hurtige feed back.

Jeg har kun ca. 10 udgiftsbilag og en enkelt faktura som jeg har fået betaling for i 2008. Men mit egentlige spørgsmål er egentlig, hvad jeg gør med hensyn til moms. Jeg bruger ikke et regnskabsprogram da jeg kun har relativt få posteringer. Men da antallet af bilag er stigende, så er et regnskabsprogram noget af det første jeg investerer i inden længe.

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad er det så for nogle bilag, du ikke har bogført ? Er det momsen af 4. kvartals bilag? Eller for hele året ? eller ??

Momsen skal du angive overfor skat - rent bogføringsmæssigt skal du ikke gøre så meget, da jeg går ud fra, at du har "bogført" med nettobeløb, og dermed får et resultat uden moms. Hvis du ikke har trukket momsen ud, skal du tage indtægter uden moms, trække udgifter fra uden moms, og så får du dit resultat. Momsen fra indtægterne er salgsmoms, som der betales til Skat, og moms fra udgifter, er købsmomsen, som du får retur fra Skat.

Ellers må du lige prøve at være lidt mere konkret :)

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Tilmeldt 4. Aug 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 23:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Sorry nu skal jeg være lidt mere konkret. Jeg har altså 10 udgiftsbilag som jeg har betalt i 2008 (med købsmoms). Så har jeg også en kopi af en faktura som også er betalt (med salgsmoms)  i 2008. Nu skal jeg så bogføre dem for dels at kunne afslutte mit 2008 regnskab og for at afslutte mit momsregnskab for 2008. Jeg har OK forstået hvad angår mit 2008 regnskab (tror jeg). Men jeg er mere usikker på hvad jeg gør med momsen for 2008. Kan jeg bogføre bilagene så jeg kommer frem til et momsresultat som jeg så kan korrigerer 4. kvartal 2008 med (idet jeg oplyste et "0" da jeg var lidt presset for tid og regnede med at jeg kunne nå at sende en korrektion i tide)? Giver det nogen mening?

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Ahh ok - ja, det giver fint mening :)

Du skal bogføre dine 2008 bilag excl. moms, og nå frem til et resultat (formentlig et underskud ?) til din selvangivelse - men det er du så godt klar over.

Mht momsregnskabet, skal du beregne og angive din købsmoms og salgsmoms som en momskorrektion på tast-selv. Det kan du gøre ved at hente en blanket, da det ikke kan ske på normal vis via momsangivelse. Du kan dog godt sende den elektronisk. Du anfører blot, at det er korrektion vedrørende 4. kvartal 2008. Blanketten er rimelig nem at gå til.

God fornøjelse, og med hensyn til bogføringsprogram .. hint hint Wink e-conomic ER og bliver det bedste og mest overskuelige i mine øjne Big Smile

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)