Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

wholesale / Distributors / stockists - hvad er forskellen?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 2813
Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvad er egentlig forskellen paa disse tre  wholesale / Distributors / stockists?

Jeg har nemli været ved at se paa producenter som ikke har deres produkter her i landet/eu og nogen af dem skriver det ene og andre det andret og tredje mht til hvis man vil i kontakt med dem ang. salg af deres produkter.

Hvis man ønsker eneforhandling paa et produkt i et land eller hele EU, hvilken af de tre passer saa til eneforhandling?

Det jeg tænker paa ved eneforhandling er at hvis forretninger/webshop, what ever ønkser at sælge det paagældende produkt, skal de købe det af mig og ikk af producenten. Er eneforhandlingen saa det samme som distributør i denne sammenhæng ?

Hvis jeg bare vil sælge, lad os sige eksempelvis Colgate tandpasta fra sin butik eller webshop saa er man vel bare det man kalder forhandler, ik?

Haaber at der en som kan opklare det for mig, tak

Anders

 

 

 

 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 19:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders,

De tre ord betyder præcis det samme: At du har eneforhandling på varen og du forpligter dig til at lagerføre den i rimelige kvanta.

Pas på ordet: Non-exclusive distributor. Det betyder at du ikke er eneforhandler.

Men i bund og grund er de tre enige om, hvad det er de vil have dig til.

Grossist/distributør er ens og stockist betyder blot lagerførende af varen.

Sørg for at få en ordentlig kontrakt med dem, sådan at de ikke kan udnævne andre lagerførende grossister eller distributører i DK. Glem alt om EU, da du ikke har en chance for at sætte dig på hele EU med et mindre firma. Vær realistisk om dine muligheder og evner, så er de også realistiske i deres krav til dig.

Med venlig hilsen

Flemming

PS: Send gerne en PM hvis du vil vide mere.

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 2813
Skrevet kl. 21:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Flemming

Du skriver at de tre ord betyder det samme, at man har eneforhandling paa varen og skal lagerføre dem saa man kan sælge videre til andre.

Jeg bliver lidt itvivl hvor du skriver  : Grossist/distributør er ens og stockist betyder blot lagerførende af varen.

Du skriver at stockist blot lagerføre varen?

Kan du forklare den lidt nærmere?

 

Takker

mvh

anders

ps ja eu er nok en mundfuld men det er jo fristende naar nu de ikke er her ;-)

 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders,

Ja, de tre ord betyder det samme, men det er oversættelsen til dansk, der er forskellig: wholesale = grossist og stockist=lagerførende.

De mener stadig præcis det samme.

Med venlig hilsen

Flemming

Og husk nu at få nogen til at gennemgå en evt kontrakt sammen med dig, hvis du er i tvivl om termerne.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er 3 froskellige ting

Wholesaler er en grossist. Disse er ofte ik tilknyttet producenten, men køber deres varer af producenten og afsætter dem frit

Distributors er en distributor/agentur og har dermed oftes rettighederne til salt i et givent område/land

Stockists er nogle som lagerfører varer og deres forbindelse til evt producent/brand er svær at gennemsku ud fra ordet.  

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1314
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

En distributor er (som navnet siger) en distributør, og en distributor kan sagtens føre varer fra mange forskellige producenter. Som udgangspunkt har en distributor ikke ene-ret (faktisk har jeg ikke mødt ret mange, der har det).

Som jeg ser det er wholesale, den måde man handler hos en enkelt producent på.

Men ingen af begreberne omfatter eneforhandling -det kan man forhandle sig frem til, men det er absolut ikke givet.

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg giver faktisk Fashion lidt ret. Jeg er nok lidt træt i aften.

Det afhænger mest af, hvad der er konteksten i deres korrespondance til dig.

Ihvertfald, så er en distributør altid tilknyttet producenten meget tæt, hvor en grossist godt kan have en løsere tilknytning og blot lagerføre/markedsføre deres varer. Så vi har nok to forskellige muligheder her.

Stockist kan være begge ovenstående muligheder.

Jeg beklager og vil tage mig en slapper nu.

Med venlig hilsen

Flemming

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming1970

Hehe alle kan lave fejl... Ovenstående er blot taget ud fra tøj og tekstil branchen, hvor orderne er tilknyttet sådan.

Men det er min opfattelse at de misbruges på kryds og tværs og at mening mand/firma knap nok kender forskellen mere. Der vælges bare det ord der passer bedst ind i teksten oftes.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Stavefejl er gratis i aften... Der skulle stå salg og ik salt under distributors.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 8. Feb 09
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders,

Ved ikke om det er til nogen hjælp, men jeg læser det som følgende.

At være stockist betyder blot, at du er lagerførende. En distributør eller grossist behøver ikke nødvendigvis at have varen på lager, mens en detailbutik godt kan have varen på lager.

Wholesale/grossit betyder, at du sælger varen i størrere kvantiteter videre til andre (fx. til detail-handel). En grossist kan også være en distributør

En distributør står for salg af varen på det pågældende marked. Firmaet bør henvise til deres distributører på markedet, som kan være ene-distributør eller der kan være flere om buddet. En grossist/wholesaler vil nok oftest have eksklusive rettigheder indenfor et vist område/marked.

Så tilbage til dine spørgsmål:

Hvis du ønsker eneforhandling på et pågældende marked, så skal du være ene-distributør (kan altså stadig være grossist). Du skal så nok samtidig være stockist/lagerførende, før at det giver mening for producenten og dine kunder.

Om eneforhandling er det samme som distributør? Ja, hvis du har en eksklusiv aftale.

Hvis du vil sælge tandpasta fra din butik eller webshop, så er du retailer/detail-handlende.

Håber det giver mening Big Smile

Mvh,

Michael

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)