Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

2 partnere, kun 1 vil smide penge i virksomheden?

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 12. Feb 09
Indlæg ialt: 107
Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Klovn:

Det bedste råd er få den del klaret ASAP!

Inspiration kan hentes http://www.startvaekst.dk/interessentskabskontrakt - men vil kraftigt anbefale af få professionel hjælp til dette!

ASAP er det noget du lige kan uddybe lidt? Hvad koster det, og hvor meget tid ligger der i det?

 

 

Dbh. Mathias Fisker

www.spin27.dk , www.studie-kalender.dk

Tilmeldt 12. Feb 09
Indlæg ialt: 107
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder som en rigtig god idé med en buffer. Ellers kan det godt ende ud i en dårlig oplevelse. Godt råd, tak.

Vi begge brænder lige meget for projektet, vi skal dog have snakket om, hvilke forventninger vi har til virksomheden, så vi arbejder ud fra de samme ambitioner og forventninger. Det er 1 punkt på dagsordenen til mødet i weekenden. 

Problemet er lige pt. at han ikke har tid andet i weekenden, og at vi gerne så et system, der var velfungerende (uden at være perfekt) til sommerferien, hvor han vender hjem fra militæret i maj. Derfor er vi lidt presset. Min rolle i virksomheden er at have ideerne, gennemtænke systemets brugervenlighed, markedsføre produktet, kontakte kunder og deltage i messer. Det er alle de bløde værdier jeg står for. Og så skal jeg også forsøge, at have styr på økonomien, og her halter det MEGET.

Der er naturligvis også den mulighed, at vi inddrager en partner mere, som har samme kvalifikationer indenfor programmering? Men er det mere smart end en freelance?

 

Dbh. Mathias Fisker

www.spin27.dk , www.studie-kalender.dk

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Mathias Fisker:
ASAP

As soon as possible. Få lavet den kontrakt hurtigst muligt. Hvad det koster ved jeg ikke - men med lidt googlen finder du hurtigt nogle som tilbyder at hjælpe med dette. Omvendt vil jeg også sige, at jeg kender ikke de økonomiske perspektiver i jeres projekt - men hvis finanieringen af 10.000 er et problem bliver det nok ikke lettere at overbevise din partner om at 3-6000 kr er fornuftigt at bruge på en interessentskabskontrakt.

Husk det er ligeså vigtigt at få nedfældet hvad det skal se, hvis der på et senere tidspunkt skulle opstå uenighed mellem jer.

Henrik

Tilmeldt 12. Feb 09
Indlæg ialt: 107
Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej det vil nok ikke være så sandsynligt. Tror måske at vi i første omgang "nøjes" med at bruge vores sunde fornuft, og får lavet en kontrakt, som dækker de største problemstillinger, der kunne opstå. Og det er jo nok i dette tilfældet spørgsmålet om økonomien og fordelingen af overskuddet.

Dbh. Mathias Fisker

www.spin27.dk , www.studie-kalender.dk

Fra frederikssund
Tilmeldt 25. Nov 06
Indlæg ialt: 60
Skrevet kl. 19:59
Hvor mange stjerner giver du? :

her kommer pessimisten lige forbi!

ser du skriver at jeres I/S kontrakt bla. skal fortælle hvordan i skal dele fortjensten...aaaarrrgghhh som Mick Øgendalh ville have sagt...pessimisten siger at statestikken siger der er meget stor sandsynlighed for at  I ikke tjener en disse og at I må lukke firmaet enten solvent eller med gæld, og det sidste er slet ikke usandsynligt, derfor er overvejelser om det samlede invisterings behov helt nødvendige, husk I hæfter solidarisk, dvs at kan din ven ikke betale skal du betale hele beløbet!!derfor er det vigtigt at holde gælden på et absolut minimum sådan at du selv kan betale det fulde beløb, meget vigtig!! denne form for gæld vil følge dig hele livet (hvis du ikke betaler)den kan feks forhindre dig i nogensinde at blive husejer, så hold altid gælden nede!!

jeg synes din ven er et tudefjæs, iværksættere arbejder altså mere end 40 timer om ugen, sådan er det bare!

når jeg nu er færdig med at komme med en masse hvisser, så er det bare om at komme ud over stepperne, nu har du lige serveret din ide her, måske har en anden tænkt at det var da engod ide!?, man skal holde essensen af sine ideer for sig selv, som minimum de detaljer der gør at man skiller sig ud. kalenderen er jo opfundet , det er dine detaljer der skal gøre den unik og salgbar

jeg håber at I hurtigt for lavet en form for kontrakt sådan at i kan komme igang med det der er vigtigt, nemlig at udvikle og få solgt produktet, men kør på,det gælder om at komme først!

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :

jan kristensen:
 jeg synes din ven er et tudefjæs, iværksættere arbejder altså mere end 40 timer om ugen, sådan er det bare! 

Lad da lige drengen have lov til at aftjene sin værnepligt.  Der er sgu da ingen der siger, at man SKAL arbejde mere end 40 timer om ugen, bare fordi man ønsker at lave et produkt selv. Slet ikke dig.  Det må man da helt selv om - uden at blive kaldt navne, for sit valg. 
At langt de fleste så er ildsjæle, der ikke kan finde ud af at gå hjem når de burde, er så en anden sag - men der er da ingen grund til at tørre lorten af på andre, der ikke har lyst.  

jan kristensen:

nu har du lige serveret din ide her, måske har en anden tænkt at det var da engod ide!?, man skal holde essensen af sine ideer for sig selv, som minimum de detaljer der gør at man skiller sig ud. kalenderen er jo opfundet , det er dine detaljer der skal gøre den unik og salgbar

Det var da et mindst ligeså kedeligt råd, som det forrige at komme med. Intet er mere røvssygt og latterligt, end selvstændige, der ikke vil sige, hvad de arbejder på. Hvad er det for en børnehavementalitet, med at sidde og holde hånden foran sit tegnepapir, så naboen ikke kan tegne efter?  

Hvad han i stedet bør holde hånden over og beskytte, som jeg glemte at nævne tidligere, er samarbejdet med freelanceren, der udvikler produktet. Der skal udarbejdes en kontrakt om rettighedsovertagelse - for selvom han betaler for at få udviklet produktet, er det programmøren der ejer kildekoden og Matthias kan dermed ikke videresælge det - men programmøren kan. 
 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror nok at man skal læse Jans indspark mere som en saltvandsindsprøjtning end som en kritik af medpartneren, der skal tages lidt humoristisk/friskfyrsagtigt. Jeg tolker det slet ikke så negativt som du tilsyneladende gør.

Herudover symboliserer problemstillingen noget andet og meget mere centralt. og dynere Hvis samarbejdspartneren ikke vil være med til at finansiere 10.000 kr. vil han så acceptere at Mathias bliver godskrevet beløbet, hvorved han indirekte kommer til at betale, og brænder han overhovedet for projektet. Når sådanne beløbsstørrelser giver anledning til problemer. Der bør laves en aftale mellem jer nu men selvom jeg selv normalt anbefaler at man har en advokat med sig skal man måske passe på med at skyde gråspurve med kanoner og måske bare starte med at lave en aftale selv. Så kan man senere inddrage advokaten hvis der kommer større penge i spil.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 12. Feb 09
Indlæg ialt: 107
Skrevet kl. 23:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jan: Jeg deler helt klart Lones synspunkt med hensyn til ideen! Der findes millioner af ideer, så hvis der er nogen der napper den her, så fred være med det. Det er fint nok du er pessimistisk, det giver ofte nye vinklerne på tingene, som kan være sunde, så tak for dit indlæg :)

Lone: At vi naturligvis skal lave en kontrakt med freelancen, havde jeg ikke tænkt på, men det er rimelig centralt. Kan kontrakten udformes således, at jeg kommer til at eje rettighederne over koderne, så det er mig, der har lov til at sælge og skrive det om? Eller det er udelukket?

Skattekonsulenterne: Det er naturligvis vigtigt at vi begge brænder for det, og jeg bliver mere og mere klar over, at vi nok ikke kan klare det for 10.000 kr. hvis vi skal have hjælp udefra. Men så er spørgsmålet naturligvis, om vi skal tage en partner med i virksomheden. Det vil give nogle økonomiske besparelser, og en ny person, der brænder for projektet. Eller hvad?

Gode svar og problemstillinger - tak.

Dbh. Mathias Fisker

www.spin27.dk , www.studie-kalender.dk

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)