Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

2 partnere, kun 1 vil smide penge i virksomheden?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 12. Feb 09
Indlæg ialt: 107
Skrevet kl. 09:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg er meget ny på området omkring finansiering og økonomidelen ved opstart af ny virksomhed.

Problemstillingen er dog som følgende: Vi er 2, der har startet en online kalender, som de studerende skal bruge som online lektiekalender.

Min anden partner, som er programmør, er nu i militæret, og har derfor ikke så meget tid til at arbejde på sagerne. Derfor overvejer vi at få gjort noget af arbejdet af en freelance, men så kommer pengene ind i billedet. 

Hvis en freelance skal lave dele af systemet kommer det til at koste ca. 10.000, og min partner er ikke villig til at smide de 5000 efter projektet. Hvordan vil virksomhedens ejerskab komme til at se ud, hvis jeg alene betaler de 10.000 kr. Ejer jeg så hele virksomheden? Og hvad hvis virksomheden går fallit, hæften min partner så også, da virksomheden er et I/S selskab? Det er en svær problemstilling jeg håber I har gode råd til. 

Venlig Hilsen Mathias Fisker

Dbh. Mathias Fisker

www.spin27.dk , www.studie-kalender.dk

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mathias. 

Jeg har ikke tjek på det tekniske i dit spørgsmål, men mon ikke fagnørderne kommer og redder os ud af suppedasen lige om et øjeblik? :)

Jeg ville dog alligevel kaste et par cent med ind i diskussionen.
Først og fremmest - sådan et lille firma, med en ven er altid noget svært noget, som du allerede nu - inden I overhovedet er begyndt at producere produktet - har opdaget. Man skal passe overordentligt meget på, med ikke at blive uvenner.

Hvis forretningskonceptet var, at din ven skulle programmere kalenderen, og du skulle .. lave noget andet ... og han nu ikke har tid til at programmere det, og ikke vil være med til at betale for, at det bliver kodet af andre hænder, hvad skal du så bruge ham til? Hvorfor skal det laves i jeres fælles firma, når han ikke bidrager med noget? Hvorfor får du det ikke blot lavet selv?

Hvis I virkelig vil have det lavet i det firma I begge ejer, men det ender med, at du er nødt til at smide det fulde beløb for at få produktet kodet, kan I lave en indbyrdes kontrakt om, at når der kommer penge ind i firmaet, er førsteprioritet at du skal have dine penge tilbage. Dvs., hvis der kommer 10.000 ind i firmaet, er de alle dine. Dertil ville jeg nok foreslå, at man eksempelvis dobblede det op, fordi du har båret hele risikoen, så de første 20.000 eller 30.000, der kommer ind i virksomheden er dine.  Herefter kan man dele, hvad der er tilbage. 
Du kan jo se, hvor højt du får tallet op, før din ven også gerne vil være med til at betale de 5.000 kr., der kræves af ham.

Det vigtigste er, sådan set at I laver en kontrakt på det - og ikke bare aftaler det indbyrdes, "fordi I er venner". For det kan jeg garantere for, at I ikke vil fortsætte med at være, hvis I ikke får helt klare linier om, hvordan samarbejdet skal foregå og hvordan pengene og udgifterne skal deles.

Jeg kan allerede nu se et problem på horisonten: Hvis I laver en aftale om, at du skyder de 10.000 ind og får de første indtægter, eller hvis I begge skyder 5.000 ind og får en freelancer til at udvikle produktet: Hvad så, hvis han ikke gør det godt nok? Hvad hvis han ikke får det helt færdigt? Hvad hvis det ikke virker? Hvad hvis det bare ikke virker, sådan som I vil have det til?  Hvad gør I så?
Hvad så, hvis din ven kommer tilbage fra militæret og beslutter sig for, at kode det færdigt selv? Eller kode det helt om fra bunden? Så er jeres indsats igen helt skæv. 
I kan aldrig regne med, at en freelancer brænder så meget for produktet som I gør. Når de 10.000 er brugt, er de brugt. Hvis I ønsker rettelser eller nye features eller andre ændringer derefter, er der jo ikke flere penge.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Efter at være startet på det her forum er jeg da blevet en smule klogere ang. I/S. Wink Har i ikke udarbejdet en kontrakt?

Hvordan er i kommet frem til 10.000? Har i spurgt nogle programmører, eller er det hvad i regner med?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Du bliver godskrevet din kapitalkonto for de 10K.

Ja...i hæfter personligt og solidarisk for I/S`ets gæld.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Chrenner:
Har i ikke udarbejdet en kontrakt?

Præcis som Chrenner og Lone er inde på - så er udgangspunktet i relation til det hele hvad I har aftalt i jeres intererssentskabskontrakt om fordelingen af ejerskabet mellem jer. Hvis ingen er udgangspunktet er I ejer ligeligt.

Hvis du selv er indstillet på at smide 10.000 kr. ind i projektet er det oplagte vel at yde pengene som et lån til I/S'et med en forrentning svarende til markedsrenten.

Din partner vil stadigvæk hæfte solidarisk og personligt doe I/S'et.

En overvejelse kunne måske være at "købe" din partner ud så det blev dit eget firma?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja...en I/S-kontrkat er naturligvis væsentlig.

Går I/S`et ned, har du jo formentlig tabt de10k.

 

Tilmeldt 12. Feb 09
Indlæg ialt: 107
Skrevet kl. 10:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er nogle gode problemstillinger du sætter op Lone, og har også haft nogle af dem i tankerne.

Vi har udviklet det grundlæggende i produktet (kalenderen), men der mangler alt det, som gør den værd at sælge og værd at benytte. Min partner har rigtig gode kvalifikationer for at programmere, og er derfor en god partner i virksomheden, ellers vil det jo blot være endnu dyrere at få lavet ude i byen.

Vi har endnu ikke lavet en kontrakt, men det må jeg hellere få sammensat inden længe. Har du nogen erfaringer på dette område? Hvad er vigtigt at nævne, og hvad kan undlades? Skal der skrives, hvor mange timer vi forventer at arbejde pr. uge eller hvordan?

Dit forslag med at jeg så får penge tilbage inden vi dele overskuddet, tror jeg vil være den rette løsning. Det må han også kunne se er mest fair.

Vedr. om en freelancer gør arbejdet godt nok, forestiller jeg mig (uden at vide det 100 %), at man aftaler prisen for et bestemt stykke arbejde. Således vi får hvad vi aftaler for de 10.000 kr. uden at det kører på timebasis. Så skal systemet naturligvis laves således, at min partner efterfølgende kan redigere i det, og tilføje. 

 

Dbh. Mathias Fisker

www.spin27.dk , www.studie-kalender.dk

Tilmeldt 12. Feb 09
Indlæg ialt: 107
Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Chrenner:

Har i ikke udarbejdet en kontrakt?

Hvordan er i kommet frem til 10.000? Har i spurgt nogle programmører, eller er det hvad i regner med?

Nej vi har ikke udarbejdet en kontrakt, da jeg ikke har den fornødne erfaring med dette. Der har du måske nogle gode råd?

Det var blot et stod fra hoften, men har fuldt nogle af de tråde, hvor de snakker om webudvikling, og der virker det som en rimelig god start med de 10.000 kr.

Dbh. Mathias Fisker

www.spin27.dk , www.studie-kalender.dk

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Mathias Fisker:
Nej vi har ikke udarbejdet en kontrakt, da jeg ikke har den fornødne erfaring med dette. Der har du måske nogle gode råd?

Det bedste råd er få den del klaret ASAP!

Inspiration kan hentes http://www.startvaekst.dk/interessentskabskontrakt - men vil kraftigt anbefale af få professionel hjælp til dette!

 

 

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Mathias Fisker:

Vedr. om en freelancer gør arbejdet godt nok, forestiller jeg mig (uden at vide det 100 %), at man aftaler prisen for et bestemt stykke arbejde. Således vi får hvad vi aftaler for de 10.000 kr. uden at det kører på timebasis. Så skal systemet naturligvis laves således, at min partner efterfølgende kan redigere i det, og tilføje. 

Hvis jeg var jer, ville jeg helt klart sætte en buffer op. Jeg ved ikke, hvor I har tallet 10.000 fra, men hvis det er et tilbud I har fået, ville jeg nok regne med et par tusinde ekstra, som buffer.  Det er så ikke sikkert I får brug for dem - men det er godt at have gjort op med sig selv fra starten, at det muligvis kan blive dyrere. 
Det er de færreste, der kan finde ud af at skrive spec's der er gode nok fra starten. Både kunder og freelancere. Så har I aftalt en pris for produktet, og undervejs i udviklingen opdager du, at der mangler noget - eller, der er ting du ville have anderledes - og alt efter, hvor rigid din freelancer er, vil han eventuelt lave nogle af tingene gratis - men sjældent dem alle. Slet ikke, hvis det er sådan noget lidt vægelsindet noget og ting skal laves om flere gange. Så siger selv de mest godmodige fra til sidst og kræver ekstra betaling.

Jeg har ikke erfaringer med at skrive kontrakter til et I/S, overhovedet, så det eneste råd jeg personligt kan give jer, er at bruge jeres sunde fornuft og i øvrigt være skeptiske.
Personligt tror jeg ikke, jeg ville skrive ned, hvor mange timer man skal bruge om ugen. Men jeg ved heller ikke, hvordan jeres virksomhedskonstallation ser ud. Din ven er i militæret - laver du også noget andet ved siden af, eller er det et fuldtidsjob for dig? Jeg ved heller ikke, hvad du sådan set laver i virksomheden - kun at din ven er programmøren. Jeg ved heller ikke, om kalenderen er jeres eneste produkt, eller om I også laver andre ting. 
Mit umiddelbare indtryk er, at hvis den ene går og mugger lidt over, at den anden ikke lægger tid nok i produktet, er løsningen ikke, at tvinge ham til at skrive under på, at han skal arbejde x antal timer om ugen. Problemet er motivation - og så må man jo sammen tale om, hvorfor han mangler den, og hvad man kan gøre for, at han igen finder lysten til at arbejde på det fælles projekt.  

 

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)