Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Løn unden "sygdom"

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Apr 06
Indlæg ialt: 100
Fra  Rasmus Thrane Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

jeg/vi har en sælger i firmaet som har meldt sig syg. dog har vi ikke fået en lægeerklæring.


nå men vi vi sagde personen op den 1/1-09 og opsigelsen udløber nu her til den første pga. han ikke solgte nok. (han kørte som sælger).

Men for lidt over 14 dage siden meldte han sig "syg" med den begrundelse, at han var nedtrykt fordi han blev sagt op. Vi bad om en lægeerklæring som vi ikke har fået endnu.

 

en anden ting, han har ved ansættelse IKKE gjotr opmærksom på hans sukkersyge. men det er en anden side af sagen.

kan vi trække ham i løn? han er jo i princippet bare blevet væk fra sit arbejde. vi føler han har røvrendt os lidt..

han er funktionæransat.

 

 

Fra Stenstrup
Tilmeldt 14. Aug 08
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 18:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Som du selv nævner er manden funktionær, da han er sælger,

Som funktionær er sygdom lovligt forfald, som det hedder. Hvilket i praksis giver ret til fuld løn under sygdom. Manden har altså ret til normal løn.

Du nævner, at I for 14 dage siden bad om en lægeerklæring, og det er sådan set iorden. Læs HK: http://www.hk.dk/www/job_og_loen/funktionaerlov/sygdom

Medarbejderen har ikke reageret og I vil nu tilbageholde løn. Jeg kan godt forstå tankegangen, men jeg vil absolut ikke anbefale fremgangsmåden. Problemet er at I - ud fra de foreliggende oplysninger - ikke har reageret. Fremgangsmåden skulle have været 1) Bed skrifteligt om en lægeerklæring med en frist på 4 dage. 2) Hvis den udebliver sendes en rykker med 2 dages frist  3) ved fortsat udeblivelse sendes en ophævelse af ansættelsesforholdet.

Hvis I begynder at reagere nu - og ubegrundet tilbageholdelse af lønnen vil være meget meget svært at argumentere for-  vil fagforeningen komme efter jer  - og sandsynligvis begynde at kigge sagen efter for den mindste fejl.  Jeg vil anbefale at I betragter det som "sunk cost" og ellers kigger fremad.

Du er velkommen til at ringe hvis du ønsker videre vejledning.

Venligst

Karsten

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :

ALLE kan få en lægeerklæring, så vær kun glad for, at beskeden er 'smuttet' - så sparer I de omkostninger.

Altså ingen grund til, at ærgre sig over ikke at have fulgt Karstens fremgangsmåde, som jeg iøvrigt til fulde kan tilslutte mig.

Mit råd til Jer er identisk med Karsten's.

Og om en måned har I glemt alt om den episode, så er det et afsluttet kapitel.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis man siger en medarbejder op og det ikke sker i gensidig forståelse/enighed må man nok indstille sig på at man ikke har meget udbytte af medarbejderen i opsigelsesperioden. En ting er at vedkommende måske møder på arbejde men brænder vedkommende også for det.  Måske vedkommende går over i den anden grøft og begynder at lave "sabotage" eller "plyndre" kundekartoteket.

Jeg ville nok tage en snak med medarbejderen og fritstille denne med en klausul om at lønnen afkortes hvis denne finder andet arbejde i fritstillingsperioden.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:

Jeg ville nok tage en snak med medarbejderen og fritstille denne med en klausul om at lønnen afkortes hvis denne finder andet arbejde i fritstillingsperioden.   

 

J

Bent - jeg mener ikke, at man kan afkorte lønnen i de første 3 måneder af fritstillingsperioden. Og som oftest ser vi ikke meget længere fritstillingsperioder, medmindre der er tale om direktører.

Fra Stenstrup
Tilmeldt 14. Aug 08
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 16:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Espresso og Bent

Som funktionær er man ganske rigtigt omfattet af minimalerstatningsreglerne, der "sikre" medarbejderen 3 måneders løn selvom han bliver fritstillet fra sit arbejde og går ud og finder nyt arbejde.

Da alle funktionærer kan have op til 6 måneders opsigelsesvarsel, alt efter hvor længe de har været ansat, vil arbejdsgiveren altså maksimalt kunne modregne 3 måneder - og altså kun i tilfælde af fritstilling og kun hvis medarbejderen får nyt arbejde.

Jobzonen har en udemærket artikel om det: http://www.jobzonen.dk/For%20virksomheder/Inspiration/Gode%20raad/Opsigelse/Forhold%20i%20opsigelsesperioden.aspx

Jeg må lige tilføje at normalt er direktører ikke omfattet af funktionærloven, da de ikke indtager en tjenestestilling. De er derfor heller ikke omfattet af minimalerstatningsreglerne. Når direktører ofte går med en forholdsvis lang fritstillingsperiode, er det fordi de rent lovmæssigt er meget dårligt beskyttede og derfor forhandler gunstige fratrædelsesaftaler på plads ved ansættelsen.

Venligst

Karsten

 

Tilmeldt 16. Jun 07
Indlæg ialt: 141
Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

har i en overenskomst, eller har i bare aftalt lønnen med ansættelse kontrakt og alt hvad der sal til, skal i under sygdom betale sygedagpenge som er omkring 95 pr time, i stedet for fuld løn

 100 T det er lige os - Alt i transport af maskiner

Udlejning af hoppeborge, sluchice-, softice, popocornsmaskiner

Tilmeldt 16. Jun 07
Indlæg ialt: 141
Skrevet kl. 19:32
Hvor mange stjerner giver du? :

ja jeg mente selvfølgelgi hvsi i ikek ahr underskrevet en overenskomst, skal i ikke betale mere end sygedagpegne på ca 95 pr time

 100 T det er lige os - Alt i transport af maskiner

Udlejning af hoppeborge, sluchice-, softice, popocornsmaskiner

Tilmeldt 16. Jun 07
Indlæg ialt: 141
Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

det går ikke godt med det staveri..hmmm

hvis i ikke har underskrevet overenskomst, skal i ikke betale mere end sygedagpenge.

Det er ikek nødvendigt at have underskrevet en overenskomst, så længe man opfylder kravene til løn eller lidt til:)

 

 100 T det er lige os - Alt i transport af maskiner

Udlejning af hoppeborge, sluchice-, softice, popocornsmaskiner

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror vi taler om en funktionær, der skal have fuld løn under sygdom. Dette uanset overenskomst eller ej.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)