Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hvordan kan man få lejere ud?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg søger råd til følgende situation:

Jeg har en ejendom som pt. er lejet ud til et ungt par på standard lejekontrakt. De har altså dermed umiddelbart ret til at bo der ligeså længe de vil. Og de er flinke og rare.

Nu er der så dukket et andet par op som gerne vil købe ejendommen til en fin pris, som jeg næsten ikke kan få mig selv til at sige nej tilBig Smile Men problemet er, at køber selv vil bo i huset - og dermed kun vil købe, hvis lejerne flytter ud.

Kan det lade sig gøre at komme af med lejerne i den situation?

På forhånd tak

Rikke

Fra Randers C
Tilmeldt 18. Dec 07
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej. Lejeloven siger rimeligt klart, at lejeaftaler følger ejendommen - på samme måde som et eventuelt indskud gør det.

Du kan derfor ikke bede din lejer om at fraflytte på det grundlag. Den eneste umiddelbare mulighed jeg kan få øje på, er hvis den der overtager huset, efterfølgende istandsætter lejemålet (hvilket vil kunne give ret til at hæve huslejen) - og at den nye leje deraf så overstiger det beløb som lejeren har råd til at give.

Men altså : Nej. Lejeaftalen følger ejendommen og du kan derfor ikke "slippe af" med lejeren. Han/hun kan for den sags skyld blive boende for evigt, såfremt han/hun overholder de aftaler der er indgået.

Fra Odense
Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

mjøæøaaaa...det er vidst ikke helt rigtigt. Jeg har nemlig snakket ganske kort med min advokat om det...og han nåede lige at sige, at der er mulighed for det, hvis køber selv vil flytte ind. Desværre fik jeg ikke flere detaljer da vi begge var på vej i hver sit møde.

Jeg tænkte derfor om der var nogen herinde der kendte den regel?

Fra Århus
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 391
Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Hvad med bare at gå til lejerne og spørge dem om de ikke vil flytte hvis de får en pose penge for det? For eksempel 25.000.

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Rikkepigen:

mjøæøaaaa...det er vidst ikke helt rigtigt. Jeg har nemlig snakket ganske kort med min advokat om det...og han nåede lige at sige, at der er mulighed for det, hvis køber selv vil flytte ind. Desværre fik jeg ikke flere detaljer da vi begge var på vej i hver sit møde.

Jeg tænkte derfor om der var nogen herinde der kendte den regel?

Ja - det er korrekt - men der skal lejer have et opsigelsesvarsel på mindst 12 måneder!

Henrik

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Rikkepigen:

Hej alle,

Jeg søger råd til følgende situation:

Jeg har en ejendom som pt. er lejet ud til et ungt par på standard lejekontrakt. De har altså dermed umiddelbart ret til at bo der ligeså længe de vil. Og de er flinke og rare.

Nu er der så dukket et andet par op som gerne vil købe ejendommen til en fin pris, som jeg næsten ikke kan få mig selv til at sige nej tilBig Smile Men problemet er, at køber selv vil bo i huset - og dermed kun vil købe, hvis lejerne flytter ud.

Kan det lade sig gøre at komme af med lejerne i den situation?

På forhånd tak

Rikke

Hej Rikke.

Hvis de har en standardkontrakt er der vel 3mdrs gensidig opsigelsesfrist (ubetinget) - indtil de har boet der i 2 år - når de har været hos dig i 2 år får du dem aldrig ud.

Hvis ikke jeg tager meget fejl - jeg lejer selv en lejlighed ud og det har altid været min overbevisning at hvis jeg smider lejeren ud indenfor de 2 år er der ingen problemer.

 

VH Jørgen Olsen

Fra Odense
Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 14:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det har vi også talt om. Vi har ikke lyst til at være uflinke overfor lejer - som kun er de sødeste og rareste mennesker. Så det kunne sagtens være en ide.

...Men det er også bare meget rart lige at kende vores juridiske muligheder - for en god ordens skyld.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 21. Apr 05
Indlæg ialt: 209
Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Dem jeg kender der har gjort det, har tilbudt dem en pose penge på mellem 20 og 30.000kr som en anden også foreslog herinde.

Det lader til at være den nemmeste måde at slippe af med lejere på.

Fra Odense
Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen - jeg er ikke helt med på den med de 3 måneder. Jo, for lejers vedkommende er der 3 måneders opsigelse...men ikke for mig. Jeg har ikke noget i kontrakten om 2 års-reglen du beskriver.

Til gengæld har jeg nu fået læst op på loven....og jeg kan se, at det rent faktisk er muligt at få lejer ud, hvis den nye køber vil bo der. Det er jo sådan set fint nok.

Jeg tror dog at jeg vil gå til lejeren og høre hvad deres tanker er. Det kunne godt være en god ide at give dem en lille økonomisk hjælp til at komme videre - og måske kunne vi finde den nemme løsning for alle parter på den måde.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)