Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning af udenlandsk fri bil

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Handewitt
Tilmeldt 9. Nov 05
Indlæg ialt: 598
Fra  N.K. Import APS Skrevet kl. 08:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et tysk firma som jeg har købt en tysk bil igennem som så stilles til rådighed for mig som fri bil. Bilen og jeg selv befinder sig i TYskland mandag - fredag (som hovedregel)

Mit spm. går på beregningen af værdien af fri bil i Danmark. Det jeg umiddelbart har kunne finde på nettet ser ud til at jeg bliver beskattet ligesom bilen var dansk og dansk registreringsafgift var betalt også selv om bilen kun bruges meget få dage i Danmark.

Jeg har fundet noget diskussion om dette fra den gang loven blev indført, men har ikke kunnet finde ud af om der er sket noget nyt i sagen. I denne diskussion mener de fleste at det er ulovligt at DK vil beskatte efter værdien med danske afgifter - nogle der ved om der er nogle domme på vej?

http://www.autobild.dk/article/2006/03/massiv-kritik-af-lovforslag-om-udenlandske-firmabiler-0

 

Danmarks største udvalg af billigt træningsudstyr

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er intet nyt i praksis.

Hvis der er nogle sager undervejs i klagesystemet er de ikke nået så langt endnu. De vil formentlig kun være noget til Landsskatteretten. Afhængig af hvor principiel sagen er for SKAT eller klager er der så mulighed for at den kommer for de traditionelle domstole og i yderste konsekvens for EU-domstolen. Dette kan tage år.

Jeg har noteret mig at der heller ikke fra revisionsfirmaernes side er skrevet om potentielle sager (hvad de dog nok heller ikke vil på nuværende tidspunkt).

Spørgsmålet er hvor stort et problem de reelt udgør. En stor del af den lille gruppe mennesker det vedrører vil formentlig allligevel få lempet skatten, da Danmark ikke har beskatningsretten af deres indkomst.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Det der vil jeg godt skyde en hvid pil igennem. Det at man beskatter en udenlandsk registreret bil som var bilen en bil på danske plader er en mangeårig praksis. En person der bor i Danmark og har haft sommerhus + bil i udlandet betalt af en arbejdsgiver er også blevet beskattet af bilens værdi som var den på danske plader.  

Der er såvidt jeg kan vurdere ikke noget EU stridigt i at Danmark opretholder nogle nationale regler for beskatning af fri bil sålænge det er ensartede regler for såvel danske som udenlandsk biler.

Hvis du nærlæser artiklen er det heller ikke primært dette forhold der angribes. Det der kritiseres er at man vil lægge bevisbyrden for at der i overvejende grad er kørt i udlandet over på skatteyderen og derved pålægger denne at føre et kilometerregnskab. Dette er så også sket med den indførte lovgivning.

Men som det også ganske rigtigt bliver sagt i artiklen - af en som ikke er sikker - og her af Clonn er det jo sådan at en person der arbejder i udlandet for en udenlandsk arbejdsgiver bliver undergivet beskatning i udlandet, her Tyskland og i og med at vedkommende også må formodes at svare sociale afgifter i Tyskland vil der ved den danske skatteberegning blive meddelt forholdsmæssig lempelse for den del af skatten der falder på den tyske indkomst. Det samme gælder i Sverige hvorimod det er noget andet med andre lande (udover Tyskland og Norden). Der hedder det krone for krone lempelse og der bliver den danske beskatning af bilen relevant.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 22:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Som Bent skriver så beskattes du som var bilen på danske plader og til den værdi som den ville stå til med Dansk registreringsafgift, intet nyt i det.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:

Der er såvidt jeg kan vurdere ikke noget EU stridigt i at Danmark opretholder nogle nationale regler for beskatning af fri bil sålænge det er ensartede regler for såvel danske som udenlandsk biler.

Jeg kan godt forstå at Sydbolig.dk's stiller spørgsmålet. Der var i forbindelse med lovforslagets fremsættelse stor kritik af de skattemæssige aspekter i relation til trådens spørgsmål. Lovfremslaget blev heglet igennem af såvel store dele af revisiond- som advokatbranchen. Argumentet - og det tager jeg ikke stilling til her - var at beskatningen af en kunstig høj vurdering (værdien efter danske forhold) var en hindring for den frie arbejdskrafts bevægelse i EU.

Netop på grund af den store kritik i forbindelse med høringssvarene måtte Skatteministeriet også erkende, at loven som er blevet lavet i samspil med EU-kommisionen alene er blevet clearet med EU i relation til moms og afgifter og der i sagsbehandlingen med EU ikke har deltaget folk i relation til skattedelen af spørgsmålet.

Skatteministeren måtte således også i forbindelse med lovforslagets behandling i sin tid i bemærkningerne præcisere, at der var en mulighed for at man vil komme i strid med EU, men man skønnede at provenutabet i relation til dette vil være minimalt, da den personkreds der omfattes er relativ begrænset.

Det er som med kantinemomsen i sin tid - der skal bare en  stædig "Flemming Lind Johansen" til.

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan jeg såmænd også godt. Jeg siger bare at der ikke her sker nogen diskrimination i forhold til udlandet. Til gengæld kan man jo diskutere om det er ok at man beskatter en kunstig fiktiv værdi.  Det samme gør man jo med leasede brugtbiler, hvilket ikke gør det mere rigtigt. 

Kritikere kunne jo også sige at den - kunstigt - høje danske topskat er en hindring for den frie bevægelighed i EU.  Når jeg skriver kritikere er det fordi jeg godt ved at der er forskel på at beskatte en kunstig og fiktiv værdi, contra at beskatte en faktisk erhvervet lønindkomst.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Handewitt
Tilmeldt 9. Nov 05
Indlæg ialt: 598
Fra  N.K. Import APS Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Så som jeg forstår det er der ikke noget at spare - det er bare at betale fri bil først i Tyskland og så den resterende del til Danmark, også selvom bilen ikke ret tit kører i Danmark.

Er der nogen smartere måde at gøre det på?

Mit set up er kort som følger:

Har et tysk GMBH i Tyskland hvor jeg også arbejder fra mandag -fredag. Får endnu ingen løn af mit GMBH (har et dansk firma som betaler løn som jeg lever af).

Har fast bopæl i Danmark og betaler også fuld dansk skat i Danmark. Evt. overskud fra mit Tyske GMBH som jeg tager ud bliver først beskattet i Tyskland og resten i Danmark. Mit danske firma betaler kun skat i Danmark.

Danmarks største udvalg af billigt træningsudstyr

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Som jeg ser det ville det måske være en fordel at du tog løn fra det tyske selskab og fik lavet en ordning hvor du kun arbejder i Tyskland = Tysk socialsikring = dansk forholdsmæssig lempelse. Jeg formoder du bor i nærheden af grænsen med det arbejdsmønster. Du kunne evt. tale med Dantax dernede.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)