Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms, skat og andre regler i forbindelse med ny webshop

Side 1 ud af 4 (31 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 10. Mar 09
Indlæg ialt: 697
Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

Vi er to dreng på 15 år, der vil lave en side, der sælger hårvoks. Vi vil drive den i fritiden ved siden af skolen. Vi har læst, at en forældre/værge skal stå som ejer af virksomheden, men det vil min mor heldigvis også gerne.

Vi har desuden også læst, at man ikke behøver at være momsregistret, så længe at man omsætter for under 50.000 om året, så der skulle hellere ikke være noget problem der.

Så kommer vi til skat. Hvordan er reglerne for det ? Er det ligesom ved moms, at der er et grænsebeløb, hvor man kun skal betale, hvis det omskrides ? Skal ens værge betale skat ? Eller hvordan foregår det ?

Og er der andre regler eller krav, der skal ordnes i forbindelse med en ny virksomhed ?

Håber at I vil hjælpe os. Vi er efterhånden ved at miste modet pga. frygten for alle de regler. Vi vil bare gerne have en lille webshop, hvorfra vi kan hente lidt erfaring.

Hilsen Alexander og Martin

Tilmeldt 17. Dec 08
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal betale 8% arbejdsmarkedbidrag det ved jeg.

 

Fra København
Tilmeldt 10. Mar 09
Indlæg ialt: 697
Skrevet kl. 14:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay. Men hvis virksomheden oprettes i min mors navn er det så i principet ikke hende der skal betale skat ? Eller hvordan foregår det ?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Alexander Langhede Andersen:

Okay. Men hvis virksomheden oprettes i min mors navn er det så i principet ikke hende der skal betale skat ? Eller hvordan foregår det ?

Jo - så er det jo hendes virksomhed!

Hvorfor ikke lave den i jeres eget navn?

Henrik

Fra København
Tilmeldt 10. Mar 09
Indlæg ialt: 697
Skrevet kl. 15:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Klovn:

Alexander Langhede Andersen:

Okay. Men hvis virksomheden oprettes i min mors navn er det så i principet ikke hende der skal betale skat ? Eller hvordan foregår det ?

 

Jo - så er det jo hendes virksomhed!

Hvorfor ikke lave den i jeres eget navn?

Henrik

Kan man det, når man er under 18 år ?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Alexander Langhede Andersen:
Kan man det, når man er under 18 år ?

Ja - spørgsmålet har været rejst en 2 - 3 gange inden for den sidste måned på Amino - så med lidt søgen kan du finde mere om dette.

Basalt  set kan du drive forretning med penge som du selv har tjent - eksempelvis ved at have gået med aviser - eller kan du og dine forældre søge om tilladelse hos Statsamtet.

Henrik

Fra København
Tilmeldt 10. Mar 09
Indlæg ialt: 697
Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Som du skriver er det præcis de penge jeg har tjent via fritidsjobs, som jeg vil bruge på projektet.

Men er der ikke andet at gøre end at søge om tilladelse hos Statsamtet ? Jeg kan på ingen måde slippe med at betale de 8 % i arbejdsmarkesbidrag, hvis den står i min mors navn ? Det er jo som sagt ikke en virksomhed med stor fortjeneste, og det kommer nok kun lige til at løbe rundt.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Alexander Langhede Andersen:

Som du skriver er det præcis de penge jeg har tjent via fritidsjobs, som jeg vil bruge på projektet.

Men er der ikke andet at gøre end at søge om tilladelse hos Statsamtet ? Jeg kan på ingen måde slippe med at betale de 8 % i arbejdsmarkesbidrag, hvis den står i min mors navn ? Det er jo som sagt ikke en virksomhed med stor fortjeneste, og det kommer nok kun lige til at løbe rundt.

Hvis det er penge fra dit fritidsjob kan du bare starte virksomhed. Du skal bare indkøbe dine varer kontant - da du ikke må indgå gældforpligtigelser før du bliver 18.

Statsamtet er kun hvis du selv momsregistreres, have mulighed for lån osv. Så det skal ikke tænke på virker det som om.

Arbejdsmarkedsbidraget slipper du ikke uden om. Det vil enten være hos dig eller din mor.

Henrik

 

Fra København
Tilmeldt 10. Mar 09
Indlæg ialt: 697
Skrevet kl. 15:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er penge, som jeg allerede har og derfor er nogen former for lån unødvendigt.

Men når jeg opretter webshoppen skal jeg så gøre det et mit eller min mors navn ? Og kan jeg, hvis jeg gør det i min mors slippe med kun 8%, og ikke de 57% hun normalt betaler ?

Alexander

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du laver shoppen i din mors navn er det hende der skal betale de 8% og af overskuddet skal hun betale skat med hendes normale trækprocent  - de 57%.

Så det vil da være at foretrække at de 8 % blev betalt af  dig og overskuddet med den skatteprocent du har. Den vil formentlig være væsentlig mindre.

Henrik

Side 1 ud af 4 (31 indlæg)