hvis du har et udenlandsk selskab kan du men husk der skal være et forretningsmæssigt aspekt, så det ikke bliver din egen gavebod. Men forbered dig på en masse chikane fra toldskat, når de skal godkende dit selskab og aktiviteten, også selvom du opfylder lovens tekst. Det hedder ondt i røven og skrankepaveri. Taler af erfaring.
Samtidig skal der også betales et rentetillæg til SKAT af den resterende registreringsafgift. Dette rentetillæg består af udlånsrenten + 2,3%point. Dvs. et tillæg på 3,85% pt.
Umiddelbart kan dette svare sig for de fleste biler på over 3 år, såfremt der er tale om brug i mindre end 12 måneder. Primært skal der dog fokuseres på det minimerede værditab samt mindre kapitalbinding. Ved brug af den samme bil i over 12 måneder, skal der dog lige regnes lidt ekstra på det. Samtidig er det en fordel, hvis man selv er i besiddelse af et selskab, der kan benyttes til leasingen.....
En bil fra (07/)2008 koster 156.000 kr uden afgift. I DK koster den ca. 500.000 kr. og lad os antage, at afgiften vil være på 300.000 kr. Hvis jeg valgte at flex-lease denne bil i 12 måneder, hvordan vil regnskabet så se ud? Der skal ikke tages højde for udgifter til et leasing selskab, men ud fra, at jeg har en udlandsk virksomhed.
Hvad er din plan med bilen hvis du har et udenlandsk selskab?
Hvis bilen er tilknyttet udlandet - og du holder dig under 180 dage i Danmark, så kan du jo sagtens køre på udenlandske nummerplader, forudsat at bilen er ejet at dit udenlandske selskab.
Hvis du er intresseret i noget leasing, kan du kontakte mig hvis du har lyst.
I "gamle dage" - dvs. sidst jeg deltog i denne tråd - var det nødvendigt med et udenlandsk selskab for at lave flex-leasingen. Nu kan man bruge de samme regler i et dansk leasingselskab, de fleste flex-leasing sælgere i Danmark har bare ikke fået opdateret deres hjemmesider endnu.
Hvad er din plan med bilen hvis du har et udenlandsk selskab?
Hvis bilen er tilknyttet udlandet - og du holder dig under 180 dage i Danmark, så kan du jo sagtens køre på udenlandske nummerplader, forudsat at bilen er ejet at dit udenlandske selskab.
Hvis du er intresseret i noget leasing, kan du kontakte mig hvis du har lyst.
Korrekt.... Men husk beskatningsgrundlaget som beregnes udfra bilens danske handelsværdi inkl. fuld afgift. Derved er det udelukkende kapitalbindingen og værditabet, der formindskes i forhold til alm. bilkøb
Bil over 36 måneder gammel Afgiftspligtig værdi (bilens værdi inkl. moms)l: 156.000 kr. Afgift: 300.000 kr. Mdrt: = Brugstiden = 12 måneder
Afgift pr. måned: 0,5% af 300.000 kr. = 1,500 kr. pr. mdr * mdrt = 18.000 kr. Rentetillæg: 3,85% årligt af den resterende afgiftspligtige værdi: (300.000 - 1,500*mdrt) = 300.000 - 1,500*12 = 282.000 kr. - 282,000/100*3,85 = 10,857 (for 12 måneder)
Totalt beløb, der skal betales til SKAT ved indgåelse af aftale: 28.857 kr. for 12 måneders brug.
Dertil skal selvfølgelig påregnes grønne afgifter / vægtafgift, forsikringer eventuel fri-bil beskatning etc. Men det giver et meget godt billede af, hvordan dette fungerer. Her vil der være en kapitalbinding på 156.000 kr. og en afgiftbetaling på 28.857 kr. for de første 12 måneder. I modsat fald, havde kapitalbindingen været 456.000 kr. Samtidig havde værditabet været højere, end ved flex-leasing.
Bemærk venligt at undertegnede ikke tilbyder ydelser, der har noget at gøre med leasing.