Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fortæring - fradragsberretiget eller ej??

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Præstø
Tilmeldt 25. Mar 07
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle Amino'er

Min mand er selvstændig. Han kører som underentreprenør for en stor dansk virksomhed. Han kører autobugsering og vejhjælp osv. For det meste ved han godt hvornår han skal arbejde, men nogen gange bliver han kaldt ud med kort varsel. Han er lidt doven anlagt og vælger derfor at købe sin mad på turen hver dag, i stedet for at smøre en madpakke.

Jeg klarer hans bogføring og har flere gange spurgt både revisorer og bogholdere om det er fradragsberettiget eller om det skal gå under ikke fradragsberretiget udgifter. Jeg får hele tiden forskellige svar - men nu har jeg igen hørt fra en revisor at det kan han godt trække fra - dog ikke momsen.

Hvad er jeres bud herinde?

Hej fra Birgitte

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Udgangspunktet er at der ikke er fradrag, men der mulighed for fradrag hvis arbejdsforholdene f.eks. ikke gør det muligt at indtage sin mad på arbejdspladsen. Så det afhænger af om han kører rundt i bilen hele tiden - Så ja til fradragsmulighed (ekempelvis er der en del afgørelser som giver taxa-folket fradrag).

Hvis han derimod har en fastbase, som han kører ud fra så nej.

Størrelsen af fradraget kan jeg ikke huske på stående fod - men det kan diin revisor nok. Der er så vidt jeg husker ikke tale om fuld fradrag for den mad der indtages, men alene for merudgiften.

Henrik

Tilmeldt 10. Apr 07
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Vil det sige, at eks. jeg kører ud som konsulent til både salgsmøder osv. der kan jeg trække min fortæring fra, eller det kan jeg ikke fordi, jeg har min egen virksomhed og jeg har et kontor.........

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo...jeg ville trække det fra som en personaleudgift.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er faktisk lidt af en grå zone vi her er inde i.

På den ene side er det kun rejser med overnatning der berettiger til skattefri godtgørelse og fradrag efter standardsatserne.

På den anden side anerkendes det at en arbejdsgiver kan dække rejseudgifter efter udlæg (også ved rejse uden overnatning).

Samtidig nævner Klovn et meget centralt begreb: Sparet  hjemmeforbrug. Dette begreb blev afskaffet i 2000 i relation til såkaldte tjenesterejser; arbejde på midlertidige arbejdssteder, men kun hvor der er tale om dækkede udgifter., jf. ligningslovens § 16, stk. 11: "Værdien af sparet hjemmeforbrug til kost, når lønmodtageren af en arbejdsgiver som nævnt i stk. 1 modtager fri kost eller får kosten dækket efter regning i forbindelse med arbejde på et midlertidigt arbejdssted, beskattes ikke".  Ud fra det cirkulære som man lavede i 2000 vedr. afskaffelsen af "sparet hjemmeforbrug" og ligningslovens § 9A, stk.  7 kan man slutte at en lønmodtagers faktiske udgifter til kost heller ikke skal reduceres med sparet hjemmeforbrug når denne fratrækker udgifterne som ligningsmæssigt fradrag, eller hvor  en selvstændig erhvervsdrivende får dækket sine udlæg efter regning af sin virksomhed.

Min konklusion er derfor at den selvstændigt erhversdrivende har fradragsret for udgifter til kost m.v. når der er tale om et midlertidigt ikke permanent arbejdssted (under 12 måneders varighed)  og der er tale om en erhvervsmæssig rejse. For taxa-chauffører og andre der "lever" i deres biler ud fra en betragtning om at det er et led i arbejdets karakter men den tror jeg nu ikke Skat kan komme igennem med.

Jeg hælder derfor til at Klovn har ret men som sagt er det en gråzone.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)