Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Anerkendelse på arbejdspladsen?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Vejen
Tilmeldt 20. Mar 09
Indlæg ialt: 219
Skrevet kl. 09:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Analyse Danmark har lavet en undersøgelse over medarbejdernes oplevelse af anerkendelse og ros på arbejdspladsen, som blandt andet har været offentliggjort i ugebrevet A4. Undersøgelsen viser, at over 1 million danskere aldrig eller meget sjældent anerkendes af deres chef eller får ros.

Dette er et uhyggeligt stort tal, specielt set i lyset af, at vi nu i flere år har talt om og stadig taler om anerkendende pædagogik, anerkendende konfliktløsning, anerkendende samtaler, anerkendelse i børnehøjde, anerkendende ledelse, anerkendende coaching m.m. Utallige mennesker har lært om Appreciative Inquiry. Rigtig mange har deltaget i uddannelser, kurser og workshops, hvor de anerkendende teorier og teknikker har været en del af programmet. Hvad sker der på arbejdspladserne, siden teorien og værktøjerne ikke rigtig slå igennem i dagligdagen?

Vi lærer, at den anerkendende tilgang til medarbejderne er én af de vigtigste faktorer i det gode psykiske arbejdsmiljø, og alligevel oplever, vi mindre af det, end vi har godt af. Undersøgelser har gennem årene konkluderet, at den anerkendende tilgang til medarbejderen medfører lavere sygefravær, højere produktivitet og mere trivsel. Til trods herfor er det forsat, som vi ser i undersøgelser, en mangelvare af de helt store på forskellige arbejdspladser.

Over halvdelen af deltagerne i undersøgelsen, fortaget af Analyse Danmark, svarer i spørgeskemaerne, at anerkendelse og ros vil kunne få dem til at bidrage mere på jobbet.

På én af mine uddannelser har jeg lige haft en foredragsholder til at holde et spændende oplæg. Hun gav kursister en del små fif og pointerede flere gange, at disse fif var ganske gratis og sagde i samme åndedrag: " ...og det, der er gratis, kan vi bare bruge løs af og omkostningsfrit give videre."

Ja, så enkelt og indlysende kan det siges.

Det er gratis at anerkende en medarbejder, en kollega, et barn, en ægtefælle, en nabo, skolelærer og svigermor. Der er gratis at give ros til en leder, en frisør, en tandlæge, en bedstemor og et barnebarn. Det er gratis at give feedback til en medkursist, en studerende, en lærling, en tjener, en kok m.m.

Det er gratis på den måde, at det ikke er en økonomisk investering, vi skal foretage. Vi skal til gengæld investere i nogle sekunders opmærksomhed i det øjeblik, vi giver anerkendelsen.

Disse sekunder koster heller ikke noget økonomisk, men for nogle kan det måske koste noget dræning af et overskud, de måske oplever, at de kun har begrænset af - dog er det kun i selve øjeblikket, det dræner. Snart vil overskudsbeholderen få en optankning. Responsen fra personen, der får anerkendelsen, kan være så tydelig og god, at giveren får mere overskud, end vedkommende har brugt.

Argumenterne for at indføre anerkendelse, ros og feedback er mangeartede og kan vi alene påvirke arbejdsglæde og livsglæde, så er meget vundet.

Så på med den anerkendende kasket. Leg med det, anerkend, ros og giv god feedback og læg mærke til effekten både i dine omgivelser, i dine relationer og hos dig selv.

Det betaler sig og du er helt sikkert god til det.

Fra Kolding
Tilmeldt 10. Feb 08
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 10:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for et godt og tankevækkende indlæg. Yes

Med farverig hilsen

Charlotte Eland  •   webgalleri - www.charlotte-eland.dk

Fra Slagelse
Tilmeldt 29. May 08
Indlæg ialt: 898
Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

Tak for dit indlæg og jeg kan kun være enig med dig Wink

Jeg underviser selv i Appreciative Inquiry, se under udvikling på www.ztrong.dk

Jeg vil blot supplere dit indlæg. For oftest fokusere vi på vores fejl og problemer, hvilket kan medføre en negativ stemning. Det er ikke for at forklejne at vi har problemer, for det har vi og vi skal også tage os af dem og forbere fejlen.

Men i Appreciative Inquiry vendes alt på hovedet. Her dyrkes succeshistorierne - hvad er vi gode til! Og det skaber virkelig energi og udvikling i virksomheden.

Fornyet entusiasme som forplanter sig i hele organisationen Big Smile

 

Maibritt Isberg Andersen

Sygeplejerske, protreptiker og COACH

Fra Helsingør
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 620
Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Flot indlæg. Yes

 

 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Fint indlæg!

Jeg kan kun sige, at man skal behandle andre, som man selv ønsker at blive behandlet.

Da jeg var butikschef, startede vores dag altid med et varmt godmorgen og gerne noget med: "Hvor ser du godt ud i dag" eller "Du ser så glad ud, er der sket noget godt?"

Jeg huskede altid at rose dem for de mindste ting - og havde jeg kritik, så tog jeg det efter "ros-ris-ros" metoden. Så oplever folk nærmest ikke at de har fået kritik, men er glade bagefter, for de føler mere anerkendelse end kritik. Og tro mig, de husker alligevel kritikken inderst inde, men det er bare ikke deres umiddelbare oplevelse.

Da jeg forlod min stilling, sagde samtlige medarbejdere op - for jeg havde været deres samlingspunkt og nu jeg ikke længere var der, så følte de ikke den samme glæde ved jobbet mere og søgte ud. Jeg har stadig god kontakt med dem alle.

Med venlig hilsen

Flemming

Fra Vejen
Tilmeldt 20. Mar 09
Indlæg ialt: 219
Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak skal i ha....den kom fra hjertet :)

Fra Slagelse
Tilmeldt 29. May 08
Indlæg ialt: 898
Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange har den opfattelse af, at når vi giver kritik er vi ikke anerkendende...

Men det er anerkendelse, hvis den bliver afleveret konstruktivt. Det udvikler og skaber ny selvindsigt, at få at vide "Det kan gøres endnu bedre - se her".

Wink

Maibritt Isberg Andersen

Sygeplejerske, protreptiker og COACH

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig!

Det er jo måden, den afleveres på, der gør udslaget.

Hvis man bare kritiserer uden at levere et løsningsforlag, så er man ikke bare en dårlig leder, men også en dårlig kollega.

Giver man den på en måde, hvor man opfordrer til at se tingene i et andet lys/fra en anden vinkel - spørger ind til, hvordan det kunne gøres anderledes eller i det hele taget får vendt tingene, så er det jo ikke kritik alene, men et ønske om at gøre det bedre for alle parter. Dels at ruste medarbejderen/kollegaen til at klare sig bedre i situationen næste gange og dels at fremme alles ønske om at nå de fælles mål.

Med venlig hilsen

Flemming

Fra Vejen
Tilmeldt 20. Mar 09
Indlæg ialt: 219
Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er også derfor at det er en fantastisk "trend" som er begyndt at vise sig rundt omkring...hvor ledere uddanner sig i ledelses-coaching. Bare det ikke bliver FOR omfattende, da jeg i såfald ville blive arbejdsløs Big Smile

Fra Slagelse
Tilmeldt 29. May 08
Indlæg ialt: 898
Skrevet kl. 22:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår dig, har lige læst din hjemmeside...Wink

Maibritt Isberg Andersen

Sygeplejerske, protreptiker og COACH

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)