Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan bogføres restaurant besøg for virksomhedens ejere

Side 1 ud af 4 (39 indlæg)
Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Hvordan skal jeg bogføre et restaurant besøg for I/S'ets ejere ?

Vi bor i hver sin del af landet og driver et mindre netbaseret firma registreret som I/S. Vi mødes så 3 - 4 gange om året til møde. Det afholder vi på en restaurant og får derfor noget at spise samtidigt.

Kan vi trække momsen fuldt eller ? Skal det bogføres som repræsentation eller personale udgifter ?

:-) Jens

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du tager momsen som ved repræsentation (1/4), og fuld skattefradrag som ved personaleudgifter.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 09:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Susanne,

Tak for det., dvs. f.eks. med en regning på kr. 400,-  incl. moms. 320,- excl. moms og moms 80,- skal jeg bogføre kr. 20,- som købsmoms og kr. 380,- på Repræsentation restaurantbesøg...

Gælder det samme, hvis man er ude at arbejde og går på grill/pizzabar for at få noget at spise ?

:-) Jens

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 09
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

SusanneK.nu:

Du tager momsen som ved repræsentation (1/4), og fuld skattefradrag som ved personaleudgifter.

Susanne, jeg er sikker på at du ikke har svaret dette hvis ikke at du er sikker. Men jeg har lært, at alt personaleforbrug (det må ejerne vel kategoriseres som) ikke er moms fradragsberettiget, reglen med 1/4 kan kun bruges såfremt at der har været tilstedeværelse af enten kunder, leverandører eller andre af ekstern art. Så den vil jeg da meget gerne have på plads, for i hele min karriere har vi bogført personale udgifter uden moms efter anvisning fra PWC...

Hilsen Anne

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig med Susanne 25% fradrag for middagen på restaurant og fuld skattefradrag, hvis der har været tale om erhvervsmæssig karakter.

Tænker du på det tilfælde, hvor der sker bespisning i virksomhedens kantine?

Henrik

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja...er oxo enig.

Selvom det kun er personalet, der spiser ude.....25%momsfradrag og 100% skattefradrag.

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :

IT-Konsulenten:

Hej Susanne,

Tak for det., dvs. f.eks. med en regning på kr. 400,-  incl. moms. 320,- excl. moms og moms 80,- skal jeg bogføre kr. 20,- som købsmoms og kr. 380,- på Repræsentation restaurantbesøg...

Gælder det samme, hvis man er ude at arbejde og går på grill/pizzabar for at få noget at spise ?

:-) Jens

Hej Jens. Ja, det er korrekt som du skriver mht beregningen, men istedet for at bogføre de 380,- på repræsentation, ville jeg bogføre det på personaleudgifter. Hvis du bogfører i e-conomic, hedder momskoden Rep for repræsentationsmoms (6,25%). Hvis du tager det på repræsentationskontoen, kan du jo kun få 1/4 skattemæssigt fradrag (hvis bogholderen blot omposterer 75% af kontoens pålydende, uden at skele til om det er en personaleudgift), hvorimod du får fuldt skattemæssigt fradrag for personaleudgifter.

Og nej. Hvis du tager maden med dig, er det en ren personaleudgift, og du kan ikke få momsfradrag med 1/4. Momsfradraget gælder KUN når man spiser ude (ingen spise-her-mæ-jem). 

Anne - ja, som de andre skriver, er dette den korrekte måde at gøre det på, og fuldt ud i overensstemmelse med reglerne. Personaleudgifter som sådan har du ganske rigtigt ikke momsfradrag på, men når det er en velbegrundet middag ude i byen - f.eks. firmaets julefrokost eller fagligt møde, har du 1/4 momsfradrag. Men som sagt gælder det kun, hvis du spiser det ude, og ikke tager maden med dig.

Jeg er nu dog i tvivl om, hvor mange der overholder "spise-her-med-hjem" princippet.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 09
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Klovn:

Jeg er enig med Susanne 25% fradrag for middagen på restaurant og fuld skattefradrag, hvis der har været tale om erhvervsmæssig karakter.

Tænker du på det tilfælde, hvor der sker bespisning i virksomhedens kantine?

Henrik

 

Hej Henrik,

Så vidt at jeg kan se skriver Susanne nu 1/4 ligesom repræsentation og ikke de fulde 25 % ? Hvis både du og Peter nu også siger at man kan trække 25 % af repræsentation, så er jeg da totalt nulstillet, så vil jeg henvende mig til revisoren jeg har arbejdet sammen med gennem mange år og spørge om han har haft skulket i skoletiden ved gennemgang af momsfradrag :-)

Hvad med hvis to medarbejdere spiser frokost ude ifm møder

Når man holder julefrokost for hele firmaet

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anne

Vi er på linie med Susanne 1/4 = 0,25 = 25%. Kun kvart momsfradrag i dette konkrete tilfælde.

Henrik

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 09
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :

SusanneK.nu:

Anne - ja, som de andre skriver, er dette den korrekte måde at gøre det på, og fuldt ud i overensstemmelse med reglerne. Personaleudgifter som sådan har du ganske rigtigt ikke momsfradrag på, men når det er en velbegrundet middag ude i byen - f.eks. firmaets julefrokost eller fagligt møde, har du 1/4 momsfradrag. Men som sagt gælder det kun, hvis du spiser det ude, og ikke tager maden med dig.

Jeg er nu dog i tvivl om, hvor mange der overholder "spise-her-med-hjem" princippet.

Der kan man bare se, vi havde en repræsentations konto til alle spisninger med eksterne mennesker med 6,25 %, og en personalekonto vi brugte for ansatte med moms kode 0, hvis den også skal være 6,25 % så er jeg blevet det klogere til fremover :-)

Side 1 ud af 4 (39 indlæg)