Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holding med flere aktiver som indskud

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Mar 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa Nu fik jeg mig endelig tilmeldt, så nu håber jeg at kunne få lige så meget ud af det som alle andre! :) Jeg ejer i dag en god portion aktier (godt nok til en mindre værdi end tidligere), ligesom jeg også ejer en enkeltmandsvirksomhed og to interessentskaber sammen med andre. Det er altsammen helt i top. Jeg er bekendt med, at jeg via det, der vist hedder en skattefri omdannelse, kan ændre min enkeltmandsvirksomhed til ApS og samtidig indskyde et holding. Mit spørgsmål er lidt i samme boldgade. Kan jeg indskyde alle mine aktiviteter i samme ombæring, så jeg stifter et holding, der kommer til at eje mine aktier, min enkeltmandsvirksomhed og mine to interessentskaber - uden at jeg bliver beskattet personligt eller har andre udgifter end ansøgning til omdannelse? Hvis det ikke kan lade sig gøre, eller hvis der er bedre muligheder, så må I selvfølgelig gerne komme med jeres meninger. Det er dog under hensyntagen til, at der ikke er nogen stor økonomi i det. Jeg har et tillægsspørgsmål, der relaterer til de øvrige. Hvis jeg nu udsætter selve omdannelsen og jeg gerne vil have nogle datterselskaber, hvad er den bedste løsning så? Jeg vil helst adskille det, men jeg kan jo ikke stifte mere end en enkeltmandsvirksomhed, ligesom jeg ikke kan lade min enkeltmandsvirksomhed eje en enkeltmandsvirksomhed (det lod Erhvervs- og Selskabsstyrelsen mig i hvert fald vide). Opdelingen er ikke nødvendig, men jeg kan godt lide, at tingene er adskilt, når det nu er separate projekter. Jeg kan godt lade min enkeltmandsvirksomhed stifte fx et s.m.b.a., men det lader sig jo ikke så let omdanne til ApS, hvis det bliver aktuelt. På forhånd tak.
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan godt indskyde flere virksomheder i et selskab i forbindelse med en skattefri virksomhedsomdannelse. Du kan også omdanne til flere selskaber så du får et selskab til hver virksomhed.

Du kan bare ikke alene omdanne et interessentskab. Der skal interessenterne også indgå. Dvs. skal du lave en komplet omdannelse af det hele bør interessentskabsvirksomhederne placeres i hvert deres selskab for at undgå at medinteressenterne også bliver medejere af din personlige virksomhed.

Du vil så efterfølgende kunne lade dine anparter i ovenstående selskaber indgå i forbindelse med etablering af holdingselskabet ved skattefri anpartsombytning, men det forudsætter for interessentskabernes vedkommende at din ideelle andel er mere end 50%. 

Du skal ikke ansøge om tilladelse til skattefri virksomhedsomdannelse og behøver nødvendigvis heller ikke at søge om tilladelse til at stifte holdingselskabet efterfølgende (anpartsombytning).

Under alle omstændigheder skal du kalkulere med udgifter til udarbejdelse af stiftelsesdokumenter og vurderingsberetninger. Det er ikke noget man bare laver selv, medmindre man godt kan lide at få sjove overraskelser fra Skat og/eller Erhvervs- og Selskabsstyrelsen efterfølgende.

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 17. Mar 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Okay. Mange tak for dit svar. Jeg skal lige være helt sikker på, om vi forstår hinanden. Jeg ejer i dag 50 % af A I/S og 20 % af B I/S. Hvis jeg så vil etablere et holdingselskab C ApS, så kan jeg ikke nøjes med at lade C ApS overtage min ejerandel i interessentskaberne - jeg skal også stifte et selskab og derved have de andre med? Selvfølgelig vil det være rart at omdanne I/S'erne også, men hovedformålet var kun at lave omdannelsen personligt.
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan godt overdrage dine andele i de to interessentskaber til et selskab men det kan kun ske ved skattepligtig overdragelse og du låser jeres muligheder for senere at omdanne interessentskaberne til anpartsselskaber ved skattefri virksomhedsomdannelse. Jeg forstod også på dig at du ville have et holdingselskab og flere datterselskaber -helt og delvist ejede - under dette.

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 17. Mar 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Endnu engang tak Bent. Jeg troede for så vidt sagtens, at man kunne skyde det ind som et aktiv uden at ændre interessentskabet, men så blev jeg så meget klogere. Så kræver det desværre, at de andre interessenter skal med på idéen. Det er dog rigtigt forstået, at jeg vil have et holding og flere datterselskaber. Jeg vil bare lade de eksisterende virksomheder være datterselskaber uden at ændre dem (dvs. lade mit holding ApS eje mine eksisterende andele i I/S'erne). Hvordan og hvorledes med en privatejet aktiebeholdning - kan den skydes ind på lige vis? Dvs. som egenkapital fx. uden beskatning ved indskud. I øvrigt beklager jeg mangel på linjeskift. Jeg laver dem, men de forsvinder på en eller anden måde.
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis holdingselskabet ejer andelen i interessentskaberne direkte er der kikke tale om at holdingselskabet har nogle datterselskaber. Holdingselskabet har nogle ideelle andele i interessentskaberne, og de kan kun overdrages ved skattepligt salg. Der er heller ikke noget der hedder skattefrit salg via holdingselskabet efter 3 år, som hvis der havde været tale om andele i datterselskaber.

Der er ikke den store forskel på at have selskabsejede interessentskabsandele fremfor personligt ejede andele hvor du kan opnå samme virkning via virksomhedsordningen.

Du kan godt indskyde dine private aktiebeholdninger også men det kan kun ske ved skattepligtigt salg.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)