Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Betale virksomhedens regninger privat?

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 6. Nov 08
Indlæg ialt: 73
Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Så fik jeg den!

Men jeg skrev jo netop i første indlæg, at købet var "i virksomhedens navn".

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo fuldstændig underordnet hvis beløbet aldrig bogføres i virksomheden.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 6. Nov 08
Indlæg ialt: 73
Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Nå ok, det vidste jeg ikke. Jeg troede, at man fik en anderledes faktura, når man købte som virksomhed. At man ikke kunne undgå at bogføre beløbet, fordi fakturaen var lavet i virksomhedens navn. Men så har jeg lært noget nyt i dag.

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 19:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan også sagtens få en "anderledes faktura", udstedt til firmaet. Men som Bent skriver, behøver du ikke/har ikke pligt til at tage udgiften i firmaets regnskab, du kan f.s.v. lade din mor betale den. Den skal blot ikke ind i virksomhedens regnskab, hvis du selv har betalt den privat = ingen bogføring.

Det jeg nævner er, at du jo KAN samle de der små beløb, som du betaler privat (men som vedrører firmaet), i løbet af året. Og hvis de beløber sig op i flere 1.000,-, kunne det måske godt betale sig for dig at få dem bogført i virksomheden, så du kan få fradraget. 

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Tilmeldt 6. Nov 08
Indlæg ialt: 73
Skrevet kl. 17:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er svært for mig det her, men jeg tror faktisk, at jeg begynder at forstå det Embarrassed

Med "anderledes faktura" er det specielt momsen, jeg tænker på. Som jeg forstår det, går den - i mit 50 kr. eksempel - blot ind under "behøver du ikke/har ikke pligt til at tage udgiften i firmaets regnskab", som Bent forklarer.

Men er det så ikke rigtigt, at hvis jeg køber i udlandet (i virksomhedens navn), så bliver jeg NØDT TIL at føre det ind i regnskabet og bogføre (hvad der bliver mellemregningen) fordi at momsen i dette tilfælde SELV skal lægges på fakturaen?

PS: Ja, der er god grund til at samle de små beløb.

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 18:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo, det er korrekt, at hvis du køber i et andet EU-land, og får en faktura uden moms, fordi du har givet dit cvr.nummer, ville du snyde skattevæsnet, ved at beholde varen selv og betale ud af egen lomme. Hvis det derimod ER en ting til firmaet, kan jeg ikke tro nogen vil sige noget til det, hvis du betaler det selv. Men jeg kan ikke se nogen fidus i at købe en vare i udlandet til firmaet, og ikke tage udgiften i firmaet, hvor man kan få skattefradraget. Betaler du det selv, betaler du jo i princippet dobbelt op for varen, da du jo betaler ud af beskattede penge (private midler).

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)